Ondernemen

De 5 simpelste en beste management tips uit de praktijk!

management idee
Door Chrisje

Tijdens mijn loopbaan heb ik heel wat theorieën, modellen, boeken en opleidingen mogen ervaren over ‘management’ praktijken. De simpelste tips maken het grootste verschil. Ik geef je 5 adviezen kado van een paar prachtige leidinggevenden.

1. De vrijdagmail

Mijn man ontvangt elke vrijdag een email van zijn projectleider met alle positieve resultaten, weetjes en persoonlijke ervaringen van de afgelopen dagen. Een fijne afsluiter van de waanzinnig ‘busy’ werkweek én motiverend! Indirect weet je dat de leidinggevende oog heeft voor het team.

2. Koffiekoeken of frietjes?

De werkwereld bestaat niet enkel uit dagen van 9 tot 5. En voor het gezinsleven kan nét die zondag, dat jijzelf of jouw medewerker moet werken, heel slecht uitkomen. Shit happens. Tijdens een sessie over motivatie op het werk vertelde leidinggevende Bart me dat zijn team vaak in het weekend werkt. Hij zucht: ‘Dat moet gebeuren, punt. Maar om hen een hart onder de riem te steken, rij ik met mijn fiets even langs om koffiekoeken te brengen.’

Zijn verhaal doet meteen een belletje rinkelen. Ik herinner me levendig een pakkend voorbeeld dat ik las in één van de ‘management boeken’. Het verhaal gaat over een meisje, dat lange dagen werkte om een project op tijd af te krijgen. Ze vertelde: ‘Mijn baas zag me elke avond nablijven en zei hier helemaal niks over. Als hij me maar één keer had bedankt door bijvoorbeeld te trakteren op frietjes met een hamburger, had ik bij het bedrijf gebleven. Dankzij het succesvolle project kreeg ik een aanbod van een andere onderneming en dat heb ik gretig aangenomen. En geloof het of niet, nu werk ik als consultant bij het vorige bedrijf. Alleen betaalt mijn baas nu het vijfvoudige voor mij.’

3. Verjaardagskaartje

Vroegere collega Marlies maakte van elke gelegenheid een feest. Kerstfeestje met kadootjes, zelfgemaakte taarten,… Alleen hoeft het niet echt zó spectaculair. Zorg voor een handgeschreven verjaardagskaartje met een oprechte tekst. Echt! Deze kleine moeite geeft jouw collega of teamlid het gevoel dat jij aandacht hebt voor hem of haar. Het bewijst dat je niet alleen oog hebt voor de resultaten op het werk, maar ook voor de mens achter het scherm!

4. Goedemorgen!

Een leidinggevende vroeg me om een traject uit te werken. Zij begreep totaal niet waar de onvrede van haar team kwam. A.L.L.E.S. deed ze volgens het boekje. Coachen, verantwoordelijkheid geven, projecten verdelen,… en toch! Ik polste voorzichtig of ik haar team apart mocht spreken. Geen probleem. Ze wilde écht weten waar ze ‘in de fout’ ging.

Ik vroeg aan de groep wat hen precies stoorde én wat erg goed liep. Meteen kwam elk teamlid met een anekdote of argument en daarna discussieerde de groep of het al dan niet belang had voor henzelf, het team, hun manager of zelfs bedrijf.

De volgende vergadering faciliteerde ik het team én de leidinggevende samen. De teamleden hadden hun lijstje klaar met grieven én complimenten. De manager luisterde aandachtig en schreef haar blad… euh… schriftje vol. Allemaal moedige mensen, die naar elkaar te luisteren. Knap! Natuurlijk kan de leidinggevende niet alle ‘eisen’ inwilligen. Ik vroeg welke verandering het team het eerst wilde zien en het allerbelangrijkste vonden.

‘Elke ochtend even langskomen bij iedereen, een goedemorgen wensen en even een praatje maken.’

De manager knikte verbaast en beloofde om dit verzoek meteen in te voeren. ‘Huh?’ reageerde ze nadien onder vier ogen, ‘dit snap ik niet.’ Ik glimlachte: ‘Aandacht. Elk teamlid wil even met je praten over henzelf en zelfs met en over jou. Dat zorgt voor een fijne gemoedsrust. Jij krijgt meteen signalen als zaken niet lopen zoals het moet. Je vermijdt escalaties.’

5. Foute muziek

Tenslotte, eentje om nooit te vergeten! De deadlines vlogen rond de oren van het bedrijf en vooral dit team. ‘Lukt het?’ vroeg ik aan een manager.’Niet echt, maar als we ons hoofd laten hangen, dan zet ik een CD met ‘foute muziek’ op. Dan brult iedereen keihard mee en flakkert onze energie weer op.’

Welke management tip durf jij aan?

Zie jij het zitten om eentje te implementeren? Of heb je nog een betere? ;-)

Over de auteur

Chrisje

Levensgenieter en heeft een passie voor schrijven, boekenwurm, foodie en travel-o-holic (ver weg en dichtbij!). Als 50-plusser (ahum!) woon ik met plezier in Antwerpen. In mijn werk als Talent Manager hou ik van 'anderen laten groeien'... Sarcastisch én lief!

Wat vind jij?