Inzichten

14 tips om jouw website te optimaliseren in 2017

Hoe optimaliseren we in 2017 onze website? Hubspot deelt een gids met 18 mythes over SEO die we dit jaar achter ons kunnen laten. Geen tijd om te lezen? Ik praat je bij.

Je hebt een website en je wilt gevonden worden in Google. Wat kun je doen? Een tijd terug waren SEO-specialisten geobsedeerd bezig met linkbuilding en keywords op websites. Die tijd is veranderd. Google heeft haar algoritmes een stuk slimmer gemaakt. In 2017 draait het allemaal om de best mogelijke gebruikerservaring.

En die ervaring begint al bij… juist Google. De doelstelling van dit oppermachtige bedrijf is om mensen de beste zoekresultaten te bieden, zodat zij terugkeren naar Google. Wij kunnen de zoekresultaten beïnvloeden. Hoe? Hier 14 SEO-tips uit de gids van Hubspot.

1. Let op de kwaliteit van links

Linkbuilding staat in de top 5 van belangrijke ranking factoren. Maar het gaat in 2017 niet meer om de hoeveelheid links, maar om de kwaliteit van deze links. Goede content verhoogt de kwaliteit van links.

Tip: schrijf artikelen voor andere websites, blogs en social media, en zorg op die manier voor traffic en linkbuilding.

2. Zorg voor een veilige site met HTTPS

Is het je opgevallen dat steeds meer URL’s starten met https:// ? Deze extra s staats voor SSL (Secure Sockets Layer). Het betekent dat de website is encrypted zodat hackers je data niet kunnen onderscheppen. Google Chrome is in januari gestart met het ‘vlaggen’ van potentieel onveilige websites, de gewone http:// websites, zeg maar. Het plan is om uiteindelijk al deze URL’s te weren.

Tip: vraag of je webbouwer je website encrypt met HTTPS.

Https, voorbeeld van secure URL

3. Rank hoog, maar vergeet de klik niet

Hoog ranken in Google geeft geen garantie op een bezoekje aan je website. Hoe zorg je er nou voor dat mensen daadwerkelijk op die link klikken?

Tip:

  • Verwerk keywords die gerelateerd zijn aan jouw branche of beroepsveld. Kies je keywords met zorg.
  • Schrijf aantrekkelijke meta-teksten. Die titel en omschrijving zie je terug in de zoekresultaten. Denk na over de taal die jouw doelgroep spreekt.
Voorbeeld van een metatekst en -omschrijving

Google geeft een meta-titel, url en een meta-omschrijving weer

4. Metateksten hebben (beperkte) invloed

De meta-omschrijving en titels zijn de eerste stukjes content die de bezoeker leest. Google houdt nauwelijks rekening met deze teksten in de ranking, maar deze meta heeft wel degelijk invloed op het klikgedrag van je potentiële bezoeker.

Tip: Maak een goede indruk. Leg uit wat je bezoeker kan verwachten op je webpagina en nodig hem uit te klikken.

5. Vermijd opdringerige pop-ups

Google gaat voor de beste customer experience. Opdringerige reclame hoort daar niet bij. Google geeft daarom een penalty (strafpunt) bij zo’n ‘crappy’ pop-up.

Tip: Kies voor een pop-up die gebruiksvriendelijk is, bijvoorbeeld een pop-up die slechts een klein gedeelte van het scherm inneemt en die je eenvoudig kunt wegklikken. 

6. Gebruik keywords met mate

Huh? Hebben we net geleerd dat we keywords moeten gebruiken en optimaliseren, slaat Google weer een andere weg in. De Almachtige heeft een zelflerend algoritme gebouwd (RankBrain) waarin ze keyword-onderwerpen aan elkaar linken. Kortom: Google probeert de intentie achter keywords te begrijpen.

Tip: het is belangrijk dat je schrijft voor je bezoeker. Gebruik synoniemen, gerelateerde termen en geef je bezoeker waardevolle informatie. Google snapt wat je doel is. Je krijgt zelfs een strafpunt als je tekst te veel keywords bevat. Freaky, maar waar.

7. H1 is niet het belangrijkste on-page element

Het gaat erom dat we goede, bruikbare informatie aanbieden. Welke headertag we gebruiken, of dat nu H1 of H2 is, maakt niet uit. Als je maar je belangrijkste informatie bovenaan plaatst.

Tip: vertel je bezoekers zo snel mogelijk waar je pagina over gaat met een goede kop (4-9 woorden)

8. Gebruik je homepagina als een poort

Een tijd lang werd de homepagina gebruikt als een brochure. Alle belangrijke informatie moest erop, want deze pagina zagen bezoekers als eerst. Tegenwoordig heeft een homepagina niet veel tekst nodig. Bezoekers moeten je website tevreden verlaten en niet overweldigd – of verward – raken door alle informatie.

Tip: Leg uit wie je bent, wat je doet, wat je value proposition is en stel voor wat je bezoeker hierna kan gaan doen.

9. Meer pagina’s hebben niet altijd invloed op je ranking

Het is het motto van 2017: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Alles is gebaseerd op de ervaring van bezoekers – THANK GOD! Het gaat er dus niet om hoeveel content je maakt, als de content maar goed is. Niet alles wat je publiceert, wordt geïndexeerd en niet alle pagina’s blijven in de index van Google hangen, bijvoorbeeld omdat de content al ergens anders beter wordt gebruikt.

Tip: publiceer waardevolle, rijke content die je bezoeker wil lezen, anders riskeer je een strafpunt van Google.

10. Let op de User Experience (UX)

Google rankt sites die een goede gebruikerservaring bieden, hoger. Concreet houdt dat in dat Google let op:

  • Hoe snel laadt je website
  • Blijven mensen op je site of klikken ze snel terug (bounce rate)
  • Hoeveel tijd spenderen bezoekers op je pagina
  • Hoeveel pageviews per bezoek heb je
  • En scrollen mensen naar beneden (lees: lezen ze wat je te vertellen hebt?

SEO linkbuilding

11. Bekijk of je geen negatieve links hebt

Google weet alles. Ieh, scary! Zo weten ze ook of dat jij een linkrelatie hebt met een slechte website. Je raadt het al, met deze negatieve SEO riskeer je een penalty.

Tip: bekijk je linkprofiel in analytics. Het is geen makkelijke tip, maar je kunt iets aan deze slechte links doen, namelijk disavow them.

12. Geef je bestanden een goede naam

Plaats je foto’s of video’s op je website. Noem deze dan alsjeblieft geen IMG123, want wie zoekt daar nou nog op ;-)? Mensen zoeken steeds vaker hun informatie via Google Images of Youtube.

Tip: omschrijf in de alt tekst waar de foto over gaat en geef de afbeelding een goede bestandsnaam.

Zoekresultaat zwarte kat in Google images

13. Geef antwoord op vragen in een ‘answer box’

Google gaat ver voor een goede gebruikerservaring. Nog even en mensen komen niet meer op je website, omdat ze hun antwoord al hebben gevonden in de zoekresultaten van Google. In featured snippets vermeldt Google het antwoord op je vraag in de zoekmachine zelf. Volgens Hubspot hoeven we niet te vrezen. Mensen klikken geregeld op deze featured snippet om meer te lezen.

Tip: plaats een antwoord op een veelgestelde vraag in een ‘answer box’ op je pagina. Bijvoorbeeld: ‘how to blog’. Wie weet kom jij vooraan in de rij als special feature.

14. Mobiele optimalisatie: je komt er niet meer onderuit

In 2017 moet – ja, echt moét –  je website klaar zijn voor mobiel gebruik. De consument verwacht dat alle websites te bereiken zijn via hun smartphone. Google noemt deze revolutie: mobilegeddon.

Tip: maak je website responsive. Vraag aan je webbouwer of hij een responsive design voor je maakt of kies een template dat responsive is.

Wat is de conclusie? 

Google heerst over ons leven? Eh, ik bedoel, alles draait dit jaar om de best mogelijke ervaring van internetbezoekers. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Oftewel: maak geweldige content die past bij je doelgroep en publiceer deze zo dat het prettig consumeert.

Over de auteur

Patricia Jaspers

Vrolijke contentgirl en girlboss bij tekstbureau RedFactor. Interviewer en verhalenverteller. Combineert journalistiek met marketing. Reist graag. Leest alles wat los en vast zit. Filosofeert in loze uurtjes over alledaagse dingen. Overschat zichzelf op sportief gebied.

Wat vind jij?