Inzichten

Knip en plak je weg naar meer publiciteit

Wil jij ook graag meer naamsbekendheid voor je bedrijf of gratis meer klanten trekken? Stel dan een verfrissend persbericht op en laat dit schaamteloos knippen en plakken door de media.

Zo bij het begin van een nieuw jaar duiken er altijd weer overzichten op met trends en voorspellingen voor het komende jaar. Of je nu van lijstjes houdt of niet, in een aantal gevallen kun je er je voordeel mee doen. En dan bedoel ik in dit geval niet die jaarhoroscoop of het feit dat in 2017 blauw het nieuwe groen is, maar trends en ontwikkelingen in de mediawereld waar je wel degelijk iets aan hebt. Met wat knip- en plakwerk en een portie creativiteit kun je namelijk vrij eenvoudig ‘free publicity’ voor je bedrijf genereren.

Feit of fictie?

Je hebt de volgende uitspraak vast weleens gehoord: ‘Het staat op Facebook, dus is het waar.’ Vroeger las je het nieuws in de krant, waar de journalist en een redactie er op de achtergrond voor zorgden dat wat er gedrukt werd ook echt klopte. In het tijdperk van Facebook en Twitter is het niet altijd duidelijk of de tekst die je leest ook gecontroleerd is voordat die online is gezet. Dit is een belangrijke reden waarom er zo hard gewerkt wordt om applicaties te ontwikkelen die feit van fictie kunnen onderscheiden.

Knippen en plakken

In het online nieuwslandschap heerst blijkbaar een cultuur van het knippen en plakken van nieuwsberichten. Deze techniek van het vrijwel ongewijzigd doorsturen van door derden aangeleverde kopij heet churnalism.

Het was mij al vaker opgevallen dat de persberichten die ik voor een opdrachtgever schreef vaak integraal werden overgenomen door verschillende media. En dan ging het vooral om de sociale mediatak van de plaatselijke weekbladen. Daar kon ik vaak de letterlijke tekst van mijn persbericht teruglezen. De kracht van een persbericht moet je dus blijkbaar niet onderschatten. Vooral bij de gratis weekbladen (lees: potentiële klanten in jouw directe omgeving) blijkt jouw kopij vaak ‘gefundenes Fressen’ voor de online-redactie.

Het betere persbericht

Een persbericht versturen is dus nog steeds effectief. Dit brengt mij bij een tweede trend. Op de website Marketingfacts signaleren ze dat het persbericht in zijn huidige vorm verdwijnt. Volgens hen worden journalisten en lezers veel enthousiaster van een verhaal waarin duidelijk wordt wat nieuw is en hoe zij daarvan kunnen profiteren. Maak in je bericht aan de pers dus meteen duidelijk wat jouw aankondiging betekent voor het leven/werken van mensen. Let daarbij wel op dat je jezelf niet overschreeuwt (zie mijn blog over clickbaits). Dat is zó 2016….

Het betere jatwerk

Lift dus mee op de trends in de mediawereld. Help de verschillende redacties een handje door je persbericht er al uit te laten zien als een kant-en-klaar artikel. Voorzie je tekst van een pakkende titel, een aantrekkelijke inleiding, mooie citaten en een goede foto. De kans is groot dat je bericht geheel of gedeeltelijk geplaatst wordt.

Gratis publiciteit genereren moeilijk? Nee dus! Het enige dat je nodig hebt is wat tijd en creativiteit. En laat de knip-en-plakcultuur de rest doen!

 

Over de auteur

Noortje de Kok

Tekstschrijver, redacteur, taalliefhebber

Wat vind jij?