Ondernemen

Guerrilla marketing inzetten? Inspirerende en betaalbare voorbeelden

Guerrilla marketing is niet alleen voor grote bedrijven met grote budgetten. Lees hoe jij als ondernemer ook kan opvallen.

Onlangs bezocht ik de workshop Guerrilla Marketing voor ondernemers. Het sprak mij erg aan, omdat deze workshop gericht is op bedrijven met een klein budget. Ik was wel nieuwsgierig hoe je dat kan aanpakken, want in mijn beleving zijn guerrilla marketingacties groots en duur. Maar dat hoeft blijkbaar niet zo te zijn.

Wat is guerrilla marketing?

Ik hoor je bijna denken: “Ja, ik weet wel wat guerrilla marketing is”, maar wist je dat er veel meer onder valt dan je in eerste instantie misschien dacht? Zelf dacht ik bij guerrilla marketing vooral aan campagnes op straat van grote merken. Maar eigenlijk is het niets meer dan ‘ludieke marketing’ en dat kan ook simpel in elkaar zitten en van kleine merken zijn.

Een inhaakcampagne (al dan niet op social media) is ook een vorm van guerrilla marketing. Een flashmob of een opvallend visitekaartje ook.

In de workshop leerden we de belangrijkste kenmerken van guerrilla marketing:

  • beperkt budget,
  • verrassend, ludiek en onconventioneel,
  • onverwachte plekken,
  • interactiviteit met publiek,
  • veroorzaakt een buzz en free publicity,
  • positief.

Meestal staat zo’n ludieke actie niet op zichzelf, maar is het onderdeel van een campagne. Dat is ook erg handig, juist als ondernemer met minder budget. Als je spin offs bedenkt, offline en online combineert en je een concept meerdere keren laat terugkomen, haal je het meeste uit je actie.

Hoe houd je het betaalbaar?

Bekende voorbeelden van relatief goedkope guerrilla marketing zijn creatieve visitekaartjes, hoesjes voor fietszadels, deurhangers met een grappige boodschap of opvallende posters.

Zoals ik al in de kenmerken opsomde, is het dus wel belangrijk dat je niet alleen zendt, maar je mensen echt iets laat doen.

Posters

Een mooi en goedkoop voorbeeld dat interactie uitlokt, is deze poster van een tandarts of mondhygiënist (neem ik aan). De contactgegevens staan op een stuk papier dat de vorm heeft van een tand. Het ziet er nu al leuk uit, maar nadat er een paar ‘tanden’ verdwenen zijn, wordt het nog opvallender!

 

Maak gebruik van het straatbeeld

Je kunt ook slim gebruik maken van het straatbeeld door er iets heel kleins aan toe te voegen. Onderstaande voorbeelden zijn heel goedkoop. Het enige wat je nodig hebt, is een beetje creativiteit en een (of meerdere) printjes of elementen om het plaatje af te maken.

Goodwill creëren

Een sympathiek idee van een kapper leverde hem veel PR op. Kinderen die hem iets voorlazen, knipte hij gratis.

Zo zie je maar, het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Als je maar creatief bent en zorgt voor een logische link met jouw bedrijf.

Ik hoop dat je geïnspireerd bent. Voor meer inspiratie vind je nog veel meer voorbeelden als je even googlet!

 

Over de auteur

Samira Salman

Ervaren marketeer die graag mensen en bedrijven met elkaar verbindt door middel van social media, content marketing en evenementen. Ze helpt eventmanagers met online community building met haar bedrijf Social and more. Ze heeft ook haar eigen blog: EventGoodies.

Wat vind jij?