Inzichten

Wat het interviewen van experts je oplevert

Maandelijks een expert interviewen voor je blog (of vlog) is niet alleen interessant voor je lezers, maar ook voor jou als ondernemer.

Maandelijks interview ik een expert (of ervaringsdeskundige) binnen mijn vakgebied. Dit bracht me vele voordelen. Niet alleen voor mijn lezers en het bereik dat ik ermee genereerde, maar ook zeker voor mezelf. Als jij een ondernemer bent die kennis wilt delen via blogs (of vlogs), lees dan wat het je kan opleveren als je maandelijks iemand interviewt.

Je komt in contact met interessante mensen

Ik heb gemerkt dat de meeste mensen ervoor openstaan om hun verhaal met je te delen. Zij vinden het leuk dat jij ze vraagt voor een interview en ze een podium krijgen op jouw website. Daardoor kun je eigenlijk vrijwel iedereen die je maar interessant vindt, benaderen voor een interview.

Zo trapte ik m’n rubriek af met een interview met een van de twee oprichters van 365 Dagen Succesvol. Een van m’n grote voorbeelden qua hoe zij contentmarketing inzetten. Het was superinteressant om hun aanpak en visie te horen hierover. Dat brengt me gelijk op het volgende voordeel.

Je leert veel van de experts

Hoewel je natuurlijk zelf al veel over het onderwerp weet, is het altijd leerzaam om ervaringen van anderen te horen. Elke situatie en elke aanpak is net even anders. Er zullen veel raakvlakken zijn, wat overigens een hele fijne bevestiging is dat je je werk goed doet. Door ook te praten over de verschillen, verbreed je je kennis. Ik heb weleens een voorbeeld van een van de learnings of tips uit een interview kunnen gebruiken in een gesprek met een klant of tijdens een presentatie.

Je kunt je boodschap nog beter ondersteunen

Wat ik vooral opvallend vind, is hoe vaak de mensen met wie ik spreek dezelfde visie hebben als ik. Ondanks dat ze in een heel ander soort branche werken, een andere achtergrond hebben of bijvoorbeeld al heel bekend zijn en veel ervaring hebben. Dat is erg prettig, vooral als je een visie of idee hebt die nog niet erg mainstream is. In plaats van continu zelf die visie proberen over te brengen, is het een stuk geloofwaardiger als andere bedrijven ook dezelfde visie of aanpak hebben. Het helpt je om mensen te overtuigen tijdens salesgesprekken.

En als het even meezit, haal je er opdrachten uit

Soms interview ik mijn klanten. Als ik met ze in gesprek ben over hun uitdagingen, dan besef ik me dat ze geschikt zijn voor mijn rubriek. Het kan ook andersom; dat je iemand interviewt en al pratende erachter komt wat de uitdagingen zijn. Dan zou je er zomaar een opdracht uit kunnen halen. Het leukste ervan is dat het heel natuurlijk gaat. Ideaal voor mensen die niet van sales houden (zoals ik!).

Als je hier ook mee aan de slag wilt, lees dan mijn blog over formats. Hierin staan 3 stappen om er direct mee te beginnen.

Over de auteur

Samira Salman

Ervaren marketeer die graag mensen en bedrijven met elkaar verbindt door middel van social media, content marketing en evenementen. Ze helpt eventmanagers met online community building met haar bedrijf Social and more. Ze heeft ook haar eigen blog: EventGoodies.

Over de auteur

Annemarie Gerbrandy