Ondernemen

Dude, jouw LinkedIn-profiel is vreselijk saai!

Ben jij je er van bewust dat je met een saai LinkedIn-profiel dito werk- en opdrachtgevers aantrekt? Of erger nog: je trekt helemaal geen publiek met jouw LinkedIn-profiel. Daar is wat aan te doen!

Als ik op LinkedIn naar de profielen kijk, dan denk ik af en toe: wat wil jij nou, léuk werk of… wéér die zoveelste saaie baan of opdracht? Je LinkedIn-profiel geeft een eerste indruk van wie jij bent en waar je voor staat. Is dat profiel een droge opsomming van feiten in combinatie met een vrij willekeurige profielfoto, dan trek jij daarmee niet de aandacht van toffe werk- of opdrachtgevers.

Maar hoe maak je dat profiel nou een beetje leuk, zodat je opvalt in de LinkedIn-meute van saaie kantoorpikken?

Wie wil je bereiken

Veel mensen hebben ooit een LinkedIn-pagina ingericht, want dat hoort zo als je professional bent. Ze hebben een fotootje erop geknald en er vervolgens jaren niet meer naar omgekeken. Pas als je baan op de tocht staat, je opdrachten opdrogen, of de midlife-crisis in zicht komt en je je carrière wilt omgooien, ga je vaak weer iets met LinkedIn doen. Als je eerst goed bedenkt wat je precies voor nieuwe werk- of opdrachtgevers wilt aantrekken met jouw profiel, dan is het doel van je LinkedIn-profiel meteen helder. En met dat doel voor ogen is het invullen van je profiel een stuk makkelijker.

Profielfoto

Veel profielfoto’s op LinkedIn komen niet professioneel over; ik wijdde daar al eerder een blog aan. En is een profielfoto wel professioneel, dan is het helaas vaak een foto met bar weinig uitstraling. Oké, een profielfoto is een registratie van je hoofd, maar ik zie niet wat een leuke collega of werknemer jij bent! Laat een portret maken waar jouw karakter, jouw sprankelende persoonlijkheid in tot uitdrukking komt.

Visuele communicatie

Wat het eerst in het oog springt bij het bekijken van jouw profiel is je LinkedIn-achtergrond. Dit is een prima ruimte om met een foto te laten zien wat jij voor werk doet. Gratis exposure! Ook je logo kun je hier mooi kwijt. De rest van je LinkedIn-pagina maak je visueel aantrekkelijk met een link naar je website, een portfolio of een paar leuke foto’s bij je werkervaring.

Why tell me why

Op verreweg de meeste LinkedIn-profielen in mijn netwerk staat in de samenvatting wat betreffende persoon voor werk doet. Ik werk bij bedrijf Zus en Zo en daar doe ik de online marketing en communicatie. Wat ik mis op zo’n profiel is waarom mensen absoluut bij jou moeten zijn voor, in dit geval, online marketing en communicatie. Er staat wel wat je doet, maar niet waarom je het doet.

saai-linkedin-profiel

Om Simon Sinek te citeren (of Anita Meijer, ook een beste goeroe): start met jouw waarom. Waar geloof jij in? Wat is de speciale toegevoegde waarde van jouw werk, oftewel: waarom MOET jouw werk er zijn. Behalve dan ten behoeve van jouw eigen hypotheek en de boodschappen.

Als jij op jouw LinkedIn-profiel goed onder woorden brengt waarom jij doet wat je doet en welk probleem jij met jouw inzet oplost, trek je ook echt een werkgever aan die bij jou past. Een werk- of opdrachtgever waar je waarschijnlijk dus ook een goede klik mee hebt.

Tijd voor een nieuw profiel?

Ben je er klaar voor om je LinkedIn-profiel eens goed onderhanden te nemen? Mooi zo. Nog een kleine tip: schrijf de teksten op je profiel altijd in de eerste persoon. Jij spreekt namelijk de kijker direct aan. En vergeet bij het werken aan je profiel niet de “uw netwerk op de hoogte stellen?” knop rechts in beeld uit te zetten. Anders wordt jouw hele netwerk van elke wijziging op de hoogte gesteld. Ik hoop dat jij met je frisse, nieuwe LinkedIn-profiel een fantastische nieuwe baan of opdracht scoort!

Over de auteur

Paulien Kluver

Ik ben fotograaf; gespecialiseerd in verhalende, authentieke portretten.

Ik maak professioneel fotografisch beeld dat communiceert en raakt.
Dat doe ik o.a. voor voor magazines, online media en bedrijven en organisaties.

Over de auteur

Pieter Teekens

Deze kleurenblinde fagottist houdt van taal en Franse auto's. In het dagelijks leven copywriter en webredacteur voor Clockwork & pgteekens.nl

1 reactie

  • Is er ook een voorbeeld te zien ergens van zo’n flashy profiel? Heb vaak zitten vogelen op LinkedIn maar kan de tools niet vinden om het er leuker uit te laten zien…