Inzichten

Bang om te bloggen? Deze 5 tips helpen je erdoorheen

Ben je bang om te bloggen? Laat je niet afschrikken. Trek je stoute schoenen (of high heels) aan en schrijf wat er in je opkomt. In deze blog deel ik 5 tips voor een succesvolle aanpak bij het bloggen.

Laatst kreeg ik een verzoek van een medeondernemer. Of ik naar haar blogs wilde kijken. Superstoer, want het ging om haar eerste twee blogs – ooit! Een spannend moment. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om feedback te vragen over je eigen werk. Het zweet breekt me nog steeds af en toe uit, bij het drukken op de ‘publiceerknop’. Zouden mensen het wel ‘leuk’ genoeg vinden? Je stopt immers al je tijd, energie en kennis in een artikel. Als resultaat wil je het liefst doodgeknuffeld worden; overladen met complimentjes. Je kent het wel. De werkelijkheid is weerbarstiger. Toch loont het om over je ego heen te stappen. Je blog wordt er alleen maar beter van. 

Deze vrouwelijke ondernemer zette de dappere stap op weg naar feedback. Ze vertelde me dat ze met plezier de blogs had geschreven. Ze zag de blog voor het eerst écht voor zich en de informatie liep er als vanzelf uit. Maar, was haar blog niet te lang? En kon ze nog dingen verbeteren? 

Trek stoute schoenen aan

Trek je hakken aan en start met bloggen.

Hoe moet ik bloggen?

Na het lezen van haar blogs kon ik een glimlach niet onderdrukken. Het enthousiasme spatte van mijn scherm. Fantastisch! Een gevoel overbrengen via een blog is belangrijk. Een goed gevoel vertaalt zich naar conversie. Herken je het enthousiasme van een ondernemer en waardeer je het, dan ben je waarschijnlijk sneller geneigd je met hem of haar te verbinden. Het overbrengen van haar enthousiasme deed zij onder andere door te schrijven zoals ze praat. Ik hoorde de stem van deze vrouwelijke ondernemer tijdens het lezen. En dat is knap, want het kost sommige schrijvers (ahum) soms jaren om hun eigen stijl en toon te ontwikkelen. 

Maar schrijven met plezier is slechts het begin. Een goede blog heeft een goede structuur nodig. En dat is lastig. Een blog zonder structuur is een ‘kamikazerit’. Je weet niet waar je heen gaat en aan het einde denk je: waar ben ik aan begonnen? Terwijl een goede structuur – het geraamte van je blog – aanvoelt als een warm bad. Je wordt welkom geheten door de schrijver en aan de hand meegenomen. Steeds verder het verhaal in. Dit zijn de tips die ik mijn medeondernemer gaf om haar eerste twee blogs ooit te verbeteren.

1. Houd je doel voor ogen

Het ligt misschien voor de hand, maar het wordt toch vaak vergeten. Je lezers! Bedenk voordat je in de pen klimt tot wie jij je richt. Tegen wie praat je? Wat hebben zij nodig? Waar liggen hun interesses?

Heb je dat duidelijk? Bedenk dan wat jouw eigen doel is. Waarom schrijf jij deze blog? Wil je hen iets leren, inspireren met een persoonlijk verhaal of iets verkopen? Ik geloof erin dat een blog niet het juiste middel is om iets te verkopen. Blogs zijn artikelen of inzichten. Je lezer zoekt informatie of wil even meegenomen worden. Op dat moment staat je lezer niet open voor koopsignalen. Formuleer je doel en houd dit in je achterhoofd tijdens het schrijven.

2. Bedenk welke onderwerpen bij dit doel passen

Het onderwerp waarover je gaat schrijven ligt dicht bij jezelf. Het is iets waar je dagelijks mee te maken hebt of waarin jij geïnteresseerd ben. Maak je onderwerp zo klein mogelijk. Het is belangrijk dat je blog een hoofdonderwerp heeft en meerdere subonderwerpen die aansluiten bij je hoofdonderwerp.

Bevat je blog meerdere hoofdonderwerpen, dan raakt je lezer in de war. Hij denkt: lees ik nou over bloggen of over SEO of over marketing? Lezers zijn niet lief. En héél ongeduldig. Vinden ze niet wat ze zoeken of zijn ze de draad kwijt: hoppa, weg zijn ze.

Het voordeel van een groot onderwerp: deel het onderwerp op in verschillende blogs. Maak bijvoorbeeld een serie.

3. Begin je blog chaotisch

Je hebt een doel, je ziet je lezers voor je en je weet over welk onderwerp je wilt gaan schrijven. Goed bezig. Dan is het nu tijd voor wat creativiteit. Stroop je mouwen alvast op, we gaan brainstormen voor een originele invalshoek. Over elk onderwerp is al iets geschreven, maar jouw visie op dit onderwerp is uniek. Van creatief denker Marieke Franken leerde ik effectieve manieren om te brainstormen. Schrijf bijvoorbeeld op een leeg vel alles wat bij je opkomt over jouw onderwerp. Schrijf niet netjes, maar kriskras door elkaar heen. Dit stimuleert het outside-the-box-denken.

Foto: Pexels

Foto: Pexels

4. Kop, midden, staart

Begin je blog met een origineel intro. In dit intro omschrijf je je doel. Niet zo van: ‘Hé luister, ik ga jullie nu inspireren met wat tips.’ Probeer spannend te beginnen. Leef je in in je lezer. Begin bijvoorbeeld met een dialoog die de situatie illustreert. Bedenk een vraag waar je lezer antwoord op wil hebben of start je betoog met iets wat je dwarszit.

Wat deze ondernemer (waar ik het eerder over had) deed in haar eerste blog, was de lezer prikkelen met een herkenbare situatie. Tijdens het lezen dacht ik: ‘Oh, zij is dus ook zo opgevoed als kind. Hoe herkenbaar. Kijken wat zij hierover zegt.’

Het doel van een intro is de lezer hongerig maken naar meer. Langzaam trek je de lezer mee naar het middenstuk van je verhaal. Deel je verhaal op in alinea’s. Per alinea groepeer je informatie die bij elkaar hoort.

Maak van je begin- of eindzin een bruggetje. Zo maak je het de lezer makkelijker om over te steken. Je lezer denkt: ‘Natuurlijk, wat logisch. Ik zie nu het verband tussen deze informatie en de vorige alinea.’ Bruggetjes maak je bijvoorbeeld door verbindingswoorden te gebruiken.

Eindig tenslotte je blog met een conclusie, extra tips, een boodschap of een statement. Het mooiste is als je weer terug kunt grijpen naar het begin. Ik zou bijvoorbeeld deze blog kunnen eindigen met de reactie van de medeondernemer of met het eindresultaat van haar werk.

5. De afwerking

De afwerking van een blog is net als het leggen van plinten in je huis. Het maakt het geheel af en compleet, maar ‘het komt wel’. Besteed voldoende tijd aan het schrijven van pakkende koppen en tussenkoppen.

Een goede kop doet iets met je lezer. Het maakt hen nieuwsgierig en het stimuleert om door te lezen. En dat is precies wat je wilt bereiken. Bedenk bijvoorbeeld een kop met een zoekvraag. Iets waar je lezer al jaren antwoord op wil. Prangende vragen als: “Wat is 0 gedeeld door 0?”.

Tussenkopjes zijn minititels die je plaatst tussen een groepje alinea’s die gaan over hetzelfde onderwerp. De tussenkoppen geven je lezer een indruk waar je verhaal over gaat tijdens het scannen van de pagina. Zijn je tussenkopjes interessant dan start je lezer met een zucht. Vooruit dan maar, vertel maar wat je te vertellen hebt. Een ander bijkomend voordeel: het zorgt voor rust tijdens het lezen van je blog.

Leg tenslotte je blog nog eens weg en lees ‘m de volgende dag pas weer door. Haal nu alle spelfouten eruit en let op je woordgebruik. Gebruik je veel dezelfde woorden, zoek dan een synoniem.

Foto: freepik

Foto: freepik

Yes, ik ga door!

Ben je tot hier gekomen met lezen? Dan is dit het bewijs. Een blog is zelden te lang. Als de informatie maar boeiend is en boeiend is opgeschreven. En om mijn verhaal rond te breien, hier de reactie van de vrouwelijke ondernemer:

“Je hebt antwoorden gegeven op al mijn twijfels die ik had over mijn blogs. En je helpt me ook door je complimenten. Yes, ik ga door!! Ik weet nu beter hoe ik de structuur erin kan brengen.”

Hopelijk helpt het jullie ook. Laat je niet afschrikken, steek er tijd in en probeer het. En zoals het gaat bij elke vaardigheid: oefening baart kunst.

Over de auteur

Patricia Jaspers

Vrolijke contentgirl en girlboss bij tekstbureau RedFactor. Interviewer en verhalenverteller. Combineert journalistiek met marketing. Reist graag. Leest alles wat los en vast zit. Filosofeert in loze uurtjes over alledaagse dingen. Overschat zichzelf op sportief gebied.