Ondernemen

6 kwaliteiten van vrouwelijke ondernemers, die jij kan inzetten!

6 kwaliteiten van vrouwelijke ondernemers

Neen, ik wil niet stereotyperen. Ik wil de kwaliteiten van vrouwelijke ondernemers dik in de verf zetten. Omdat we deze waardevolle en sterke competenties vaak over het hoofd zien. En jij kan die ook inzetten!

1. Empathie

Vrouwen bezitten meer empathie*. BAM! Zij luisteren écht, bieden een luisterend oor en vragen door. Gewoon omdat ze interesse hebben en een nieuwsgierig trekje bezitten. Als een (potentiële) klant zijn of haar verhaal doet en de omkadering geeft aan de nood voor een product of dienst, denkt de mannelijke ondernemer ondertussen ‘Wanneer kan ik hier mijn verkoop sluiten?‘. Vrouwen daarentegen willen het complete plaatje. Bij hen voelt de klant dat hij gehoord wordt en krijgt vertrouwen. Empathische ondernemers gaan voor duurzame klantenrelaties! En dat loont.

2. Wij versus ik!

(Macho)mannen zijn gericht op macht en prestatie. Ze laten zich niet graag in de kaart kijken. Hun ‘intellectual property’ houden ze angstvallig achter slot en grendel. Jammer! Vrouwen (niet allemaal, hoor!) willen meer delen. Sharing is caring! Het zit in hun genen om te ‘voeden’. Ze verklappen graag hun geheim. In een vertrouwde groep kunnen ze delen én nemen. Zo leer je van elkaar en kan je slimmer ondernemen.

3. Zingeving

Niet alleen de cijfers zijn belangrijk. Jawel, jouw zaak moet renderen, maar mag niet de hoofddrijfveer zijn. Vrouwen willen meer maatschappelijke zingeving en zijn dan ook gelukkiger met hun zaak.

4. Multitasken? Neen! Plannen? Ja!

Vrouwen kunnen niet multitasken, maar wél loeihard organiseren! Voor heel wat feminiene ondernemers staat nog een extra voltijdse job thuis te wachten. Omdat tijd het meest democratische begrip ter wereld is (iedereen beschikt over 24 uur!), kan de zaakvoerster/huishoudmanager als geen ander plannen. En dat gebruikt zij ook in haar onderneming. Oefening baart kunst!

5. Communicatie i.p.v. informatie

Mannen willen graag straight-to-the-point informatie aan de klant bezorgen. Klaar! Een klant wil misschien wel meer… jawel, een dialoog! Tijdens de conversatie krijg jij als zaakvoerder nog belangrijke data mee (bijvoorbeeld de omgeving van de klant, gezinssituatie, nog andere noden). Informatie, die jij nu of in de toekomst kan gebruiken. Of je kan nu doorverwijzen naar een ander bedrijf voor producten die jij niet kan bieden. Wedden dat jouw collega’s ook naar jou beginnen te refereren? BAM! Boemerang effect!

6. Feedback versus kritiek

Je kent het wel. Onder vrienden praat je over jouw werk en je schetst een situatie. Ongevraagd krijg je advies. Een alfamannetje (of -vrouwtje) gaat dan steigeren. Kritiek kan hij missen als kiespijn. Dat geeft een deuk in zijn status. Maarrrr, als je de adviezen ter harte neemt of – nog beter – je vraagt naar alternatieve zienswijzen, krijg je meer en misschien wel betere inzichten. Je leert van successen en fouten van anderen. Hallo groei van jouw bedrijf!

Oooooowkeej!

Natuurlijk ga ik hier kort-door-de-bocht. In ieder van ons zitten zowel ‘mannelijke’ als ‘vrouwelijke’ kwaliteiten. Gebruik ze allebei. Laat ons complementair wezen en van elkaar leren. Oh ja, daar heb je vrouwelijke hormonen voor nodig. ;-)

*Een sterk ontwikkelde linkerhersenhelft betekent dat die persoon gericht is op gevoelens, op het onder woorden brengen daarvan en het uiten van die gevoelens; iets wat we bij vrouwen, die gemiddeld een sterkere linkerhersenhelft hebben ten opzichte van de rechter, inderdaad sterker zien dan bij mannen. (Psychologe Martine Delfos).

Over de auteur

Chrisje

Levensgenieter en heeft een passie voor schrijven, boekenwurm, foodie en travel-o-holic (ver weg en dichtbij!). Als 50-plusser (ahum!) woon ik met plezier in Antwerpen. In mijn werk als Talent Manager hou ik van 'anderen laten groeien'... Sarcastisch én lief!

Over de auteur

annevdb

Vertel je verhaal en win klanten voor je. Samen met mijn klanten achterhaal ik hun 'why', de reden waarom klanten bij hen moeten zijn en hoe zij klanten helpen. Zo help ik ze zichzelf helder in de markt te zetten, te laten groeien en thoughtleadership te ontwikkelen. Op Ondernemen Op Hakken doe ik eigenlijk hetzelfde, maar dan vanuit mijn rol als eindredacteur.

Wil je meer weten over Anne van den Berg en haar bedrijf Editor Anne Productions? Kijk op www.editoranne.nl, @editoranne of LinkedIn.

Wat vind jij?