Ondernemen

Tips om te leren presenteren als een TED-spreker

Geef je weleens presentaties waarvan je denkt: “Dit kon beter”? Of durf je niet te presenteren? Met deze tips maak je indruk op je publiek!

Op 12 oktober bezocht ik de inspiratiesessie van Pauline le Rûtte tijdens Aristo Connect. Het onderwerp ‘De magie van een TED-talk’ sprak me erg aan. Ik presenteer regelmatig, maar ik geef meestal teveel informatie weg en soms overweldig ik de aanwezigen. Ik was erg benieuwd hoe ik mijn presentaties kan verbeteren.

Als ondernemer spreek je zelf waarschijnlijk ook weleens of misschien ben je dat van plan om te doen. Met deze tips maak je indruk op je publiek!

Begin met een verhaal

De meeste sprekers beginnen met een standaard welkom en een bedankje dat iedereen aanwezig is. Vaak volgt daarna een korte introductie. Aangezien we dit gewend zijn en weten wat er ongeveer gaat komen, weten we ook dat we nog niet echt iets gaan missen. Jouw luisteraars gebruiken dit moment dan ook vaak om nog even snel een mailtje of sms-je te sturen.

Een voorbeeld

In onderstaande video zie je een goed voorbeeld van een pakkend verhaal als start. Ik heb haar toevallig twee weken geleden ook deze presentatie horen geven. En inderdaad, ik was gelijk geboeid. Wat ook goed is, is dat ze in de rest van haar presentatie teruggrijpt naar haar verhaal. Zo komt de boodschap nog duidelijker over.

Handige oefening

Als je je presentatie start met een verhaal, trek je direct de aandacht. Pauline liet ons dan ook een oefening doen. We kregen ieder een verhaal, een artikel dat ze online vond, en uit dat verhaal moesten wij een woord kiezen dat een link legde met onze eigen presentatie. Vervolgens moesten we een zinnetje bedenken waarmee we de brug legde tussen het verhaal en de inleiding naar onze eigen presentatie. Het was een uitdagende oefening omdat we niet zelf voor het verhaal hebben gekozen.

Wil je dit ook uitproberen?

Denk dan eens na over jouw eigen verhaal dat je kunt gebruiken als start van je presentatie. En als je die niet hebt, of als je je eigen verhaal te spannend vindt, ga dan op zoek naar een verhaal van iemand anders. Houd bovendien je oren en ogen open als je online surft. Vroeg of laat kom je vanzelf een inspirerend verhaal tegen dat je kunt gebruiken.

Kijk ter inspiratie ook naar TED-presentaties om te zien hoe zij het aanpakken.

Spreektekst, slides en handout in één? Niet doen!

Een andere belangrijke tip die we kregen is om 3 verschillende producten te maken.

Slides voor je publiek

Ten eerste heb je de slides voor je publiek, met sterk beeldmateriaal en zo min mogelijk tekst. Slides ondersteunen je verhaal als je spreekt.

Je eigen spreekschema

Maak daarnaast voor jezelf de spreektekst, in plaats van het op te lezen van je slides. Je publiek kan namelijk niet luisteren en lezen tegelijk. Als je alle tekst al weggeeft in je slides, weten  mensen al wat je gaat zeggen en verslapt de aandacht.

De handout

Tot slot heb je nog eventueel de handout. Dit is een combinatie van de beelden en je spreektekst. Zo kunnen mensen alles nog eens rustig nalezen. Als je SlideShare gebruikt, plaats daar dan ook een versie met iets meer toelichting of tekst, zodat ook mensen die niet aanwezig waren jouw boodschap begrijpen.

Elk middel heeft een ander doel en heeft dus ook andere content nodig. Houd daar rekening mee.

Neem ruim de tijd voor het maken van je presentatie

Denk je weleens: “Goh, wat gaat het die spreker toch makkelijk af?” Dan kun je er vanuit gaan dat hij/zij veel tijd heeft gestoken in de voorbereiding. Sterker nog, TED-sprekers zijn maar liefst een half jaar bezig met de voorbereiding van hun presentatie!

“Good speakers aren’t just lucky or talented, they work hard” – Richard Branson

Het is een proces

Dat je je goed moet voorbereiden klinkt heel logisch, maar toch maken veel mensen de slides een avond van tevoren. Het nadeel daarvan is dat je geen tijd hebt om bijvoorbeeld een goede metafoor te vinden voor je verhaal. Zie het maken van je presentatie dan ook als een proces. Denk na over de boodschap die je wilt overbrengen (de beste presentaties hebben maar 1 boodschap), welk verhaal (of verhalen) je wilt gebruiken, welk beeldmateriaal dat verhaal ondersteunt en wat de structuur wordt van je presentatie.

Meer tips over spreken? Lees dan ook de blog ‘Hoe krijgt jouw presentatie meer impact?‘.

Over de auteur

Samira Salman

Ervaren marketeer die graag mensen en bedrijven met elkaar verbindt door middel van social media, content marketing en evenementen. Ze helpt eventmanagers met online community building met haar bedrijf Social and more. Ze heeft ook haar eigen blog: EventGoodies.

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

1 reactie

  • Goeie tips Samira! Ik ga vanavond de tip om met een verhaal te beginnen gelijk uitproberen! Ik had het al bedacht maar nu voel ik me erin gesterkt dat het echt een goed idee is!

Wat vind jij?