Inzichten

Moeite met concentreren? Met deze tips kom je in de flow

Ken je die reclame nog met Ruben van der Meer? ‘Nu even niet! Kunnen jullie dan ook helemaal niets alleen?!’ Soms heb je het nodig om jezelf heel even terug te trekken en je goed te concentreren. 

Foto van freepik.com

Als tekstschrijver is niets lekkerder dan volledig opgaan in je tekst. Je wordt in je beeldscherm gezogen en je vingers rammen ritmisch op het toetsenbord. Maar het is niet altijd even makkelijk om die opperste staat van concentratie te bereiken. Zeker niet nu afleiding – of noem het verleiding – snel gevonden is: blogs, video’s, social media, appjes, mailtjes. Afijn, je herkent het vast. Daarom hier een paar tips om in de flow te komen. 

1. Music for your mind

‘Hebben jullie weleens gehoord van white noise?’, vroeg iemand op kantoor. Ik dacht meteen aan een horrorfilm uit mijn jeugd. ‘Het is meditatie- en concentratiemuziek. Hier, ik heb een YouTube-video gevonden met tien uur white noise.’ Nieuwsgierig loop ik naar zijn computer en schiet prompt in de lach. Het klinkt als de fabriek bij mij aan de overkant van de Maas of, met een beetje fantasie, als de branding van de zee.

Zou het echt werken? Wetenschappelijke artikelen heb ik (nog) niet gevonden, maar het schijnt dat white noise achtergrondgeluiden maskeert. Je hoort duizenden verschillende tonen die samen ruis veroorzaken en deze ruis leidt je geest af van binnendringende geluiden en gedachten. En het schijnt je hersenen te kalmeren. 

Hetzelfde effect geeft concentratiemuziek. Op Spotify vind je diverse afspeellijsten in het genre ‘focus’ en ‘concentratie’. Je luistert naar kabbelende beekjes, eentonige mantra’s of klassieke pianomuziek. Het voordeel is dat je naar deze muziek niet per se hoeft te luisteren, want er wordt niet in gezongen. Na 15 minuten hoor ik de muziek niet meer. Het maakt je ontspannen en weekt je los van prikkels uit je omgeving. Top voor schrijven, lezen of studeren.

Op Spotify staat een aantal fijne afspeellijsten, zoals Concentration Time, Deep Focus en Concentration maximum. Het YouTube-account van YellowBrickCinema – Relaxing Music is ook heel rustgevend. Ga je voor white noise, probeer dan deze video.

Muziek helpt om je makkelijker te kunnen concentreren.

Designed door Jcomp – Freepik.com

2. Luister naar je ritme

Als je de luxe hebt om je eigen tijd in te delen, luister dan naar je bioritme en plan jouw concentratiemoment in op het moment dat jij je het beste kunt concentreren. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat we twee piektijden kennen waarop ons attentieniveau, geheugenwerking en leerprestaties het beste zijn. Dat is tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 15.00 en 17.00 uur.

Ik kan inmiddels beamen dat dit klopt. Ik schrijf het liefst in de ochtend, rond het middaguur plan ik korte, makkelijke klusjes (lees: sla ik aan het lanterfanten) en rond 15.00 uur hervat ik mijn schrijfwerk en trek ik ‘m door tot 18.30 uur. En dan heb ik honger.

Hoe je bioritme werkt, las ik een paar jaar terug in een artikel van Monique Kitzen in Quest (via Blendle). Ze legt uit dat onze biologische klok alle processen rondom ritme in ons lichaam aanstuurt. Deze klok regelt je slaap- en waakritme, je lichaamstemperatuur, hormoonspiegels en je concentratielevel. Je ritme kennen loont, volgens haar. 

3. Neem voldoende pauzes en beloon jezelf

Heb je een taak afgerond, begin dan niet meteen aan een nieuw item op je lijstje. Gun jezelf even een adempauze om weg te dromen, hang achterover of loop een stukje. Het schijnt dat bloed naar beneden zakt als je te lang op je stoel zit, waardoor je hersenen minder zuurstof krijgen. Zuurstof die je nodig hebt om je goed te concentreren. Een gekke gewoonte van mij is om twee minuten op de grond te gaan liggen; op mijn rug, ogen gesloten. Daar moet ik wel meteen bijzeggen dat ik dit alleen doe als ik thuiswerk. Door even met andere dingen bezig te zijn, lukt het makkelijker om opnieuw te concentreren.

In een reeks interviews voor het magazine van Horizon Jeugdzorg leerde ik van pedagogen dat belonen de beste methode is om iets gedaan te krijgen. Dat werkt net zo goed voor jezelf. We zijn gevoeliger voor beloningen dan voor straf. Bedenk voordat je begint aan een klus welke beloning volgt als jij klaar bent. Spreek je die middag af met iemand? Trakteer je jezelf op chocolade? Of lees je een blog? Door jezelf een beloning in het vooruitzicht te stellen, is de kans groter dat je je kunt focussen op je taak. Je wilt het immers snel klaar hebben om beloond te worden.

Een overzichtelijke en realistische planning helpt om je goed te concentreren.

Foto van Stocksnap.io

4. Maak je planning realistisch

Het lukt me niet om me te concentreren als ik niet exact weet wat ik moet doen. Bijvoorbeeld omdat het zoveel werk is dat het niet in een keer gedaan kan worden. Om mijn hersenen voor te bereiden op wat komen gaat, schrijf ik aan het begin van mijn werkdag op een memo wat ik die dag wil doen. De taken maak ik beknopt en ik beperk mezelf tot maximaal drie uitdagende klussen die veel tijd kosten en meerdere kleine klusjes die ik tussendoor kan doen. 

Alles wat tussendoor komt, probeer ik zoveel mogelijk af te houden. Ik schrijf deze dingen op een ander blaadje; dit worden de klussen voor de volgende dag. Dit helpt mij beter te focussen op de kerntaken. Daarnaast schat ik per klus in hoeveel tijd ik ervoor nodig heb en achteraf kijk ik of die tijd realistisch was. Zodoende leer ik wat haalbaar is.

5. Stop gewoon

Concentreren kun je niet forceren. Ook al wacht er een brownie op je, terwijl je met white noise op de achtergrond in de ochtend aan het werk bent, als het niet lukt om je te concentreren, stop dan gewoon. Ga iets anders doen. Je tijd is veel te waardevol om jezelf te verplichten om die tekst af te schrijven of die rapportage te maken. Laat het los en doe andere taken die minder concentratie nodig hebben. Probeer vervolgens op een later tijdstip jezelf te concentreren.

Lukt het nog steeds niet. Smijt dan de deur van je kantoor dicht, ga op tafel staan en schreeuw: ‘Nu even niet! Kunnen jullie dan ook helemaal niets alleen?!’

Over de auteur

Patricia Jaspers

Vrolijke contentgirl en girlboss bij tekstbureau RedFactor. Interviewer en verhalenverteller. Combineert journalistiek met marketing. Reist graag. Leest alles wat los en vast zit. Filosofeert in loze uurtjes over alledaagse dingen. Overschat zichzelf op sportief gebied.

1 reactie