Ondernemen

Worstel niet langer met jouw online identiteit; zo pak je het aan!

Voor veel ondernemers is het een struikelblok: hun online identiteit. Hoe laat je jezelf op een goede manier zien op social media? Wat post je nou wel en wat kun je beter achterwege laten om die online connectie met jouw ideale klant te maken?

“Ik moet ook iets aan mijn online identiteit gaan doen” hoor ik vaak van collega ondernemers, maar vervolgens posten ze bijna niets, omdat ze er vooral heel hard over aan het nadenken zijn hoe ze het moeten aanpakken.

Het is niet moeilijk, echt. Hoe jij online overkomt is echter wél heel belangrijk. Social media zijn namelijk jouw online netwerk. Net als bij een netwerkmeeting in het echte leven, wil je je ook in je online netwerk graag relaxed en zelfverzekerd voelen en een goede indruk maken, toch?

Welke social media passen bij jou

“Heb ik geen tijd voor” hoor ik regelmatig van ondernemers als het over social media gaat. Je hoeft ook niet álle social media platforms te gebruiken, dat doe ik ook niet. Meestal probeer ik nieuwe social media wel even uit, maar werkt het voor mij niet lekker, dan stop ik er na een maand mee.

Facebook werkt altijd: of je nu particuliere of zakelijke klanten hebt. Ik haal daar in ieder geval de meeste opdrachten uit. Zoek jij vooral klanten in de zakelijke markt, dan zou ik zeker LinkedIn niet overslaan. Twitter is nuttig als je veel online bent en van kletsen houdt, Google+ is handig als je online bijeenkomsten met een groep mensen wilt houden (“hangouts”).

Snapchat is hard aan het groeien en wordt steeds meer gebruikt door ondernemers. Zie jij jezelf als pionier? Dan zit je ongetwijfeld al op Snapchat of maak je NU een account aan. Ik ben in elk geval fan en zet het ook in voor mijn bedrijf. Instagram heeft sinds kort Snapchat schaamteloos nageaapt met de functie Stories: handig om het verhaal van je onderneming mee te vertellen en met een groter bereik dan Snapchat. Heb je social media gevonden die goed bij jou passen en is jouw doelgroep daar ook actief? Dan heb je een perfecte match.

Hoe vertel je jouw verhaal

Te vaak zie ik van ondernemers foto’s en statusupdates voorbijkomen, die inhoudelijk niets vertellen. Zoals bijvoorbeeld een foto van een toetsenbord (kijk, ik zit op kantoor), een TV, een dakraam, of een reeks cryptische aanwijzingen dat het even niet helemaal lekker gaat. Persoonlijk ben ik daar altijd snel klaar mee: ontvolgen die hap! Wat wij (jouw potentiële klanten!) graag willen zien, is het verhaal van jou en je bedrijf. Wat doe jij als ondernemer, wat is jouw visie? Waarom doe jij wat je doet? Vertel ons waar je als zelfstandige tegenaan loopt, post foto’s van jouw projecten. Helemaal smullen wij van filmpjes achter de schermen! Kortom: maak je potentiële klanten betrokken door het vertellen van je verhaal.

Zo ziet het er bij mij achter de schermen uit © Paulien Kluver

Zo ziet het er bij mij achter de schermen uit © Paulien Kluver

Geef een positief realistisch beeld

Als zelfstandig ondernemer kom je ongetwijfeld obstakels en beren op je weg tegen. Heb je even geen opdrachten, een griepje, is je focus even weg, moet je een presentatie geven en zie je daar enorm tegenop: dat leed mag je best laten zien op social media. Maar blijf er niet te lang in hangen. Veel interessanter is het om te zien hoe jij je beren verslaat en jezelf herpakt. Laat de minder leuke kanten van het ondernemerschap zien, maar ook jouw persoonlijke overwinningen.

Je hoeft niet in een hokje te passen

Een creatieve ondernemer vertelde mij laatst, dat hij niet goed weet hoe hij zich online kan profileren, omdat hij zich met verschillende dingen bezighoudt. Van motorbouwen tot airbrushen en muziek maken. Nu doe ikzelf als fotograaf ook verschillende dingen, ik maak niet alleen maar zakelijke portretten. Ik geef bijvoorbeeld ook workshops samen met een organisatiecoach en ik blog over ondernemen. Bovendien ben ik niet alleen fotograaf/ondernemer, maar ook moeder, partner en gewoon Paulien. Hoe pak ik dat nu online aan? Ik laat mijzelf uiteraard als fotograaf zien en plaats updates over mijn werk en lopende projecten. Maar daarnaast laat ik ook privé dingen zien op social media. Zakelijk en privé lopen bij mij online soms door elkaar, net zoals in het echte leven. Nu zeg ik niet dat jij dat ook moet doen, die keuze is aan jou. Maar je kunt dus je eigen hokje vormgeven en als kapstok gebruiken om je andere bezigheden aan op te hangen en te laten zien.

Fotograaf/blogger/moeder © Paulien Kluver

Fotograaf/blogger/moeder © Paulien Kluver

Social media is geen reclamekanaal

Natuurlijk is het van belang om op social media je product of dienst aan te bieden. Maar in de juiste verhouding met de rest van je updates en posts. Teveel reclame en wanhopig gezoek naar opdrachten gaan irriteren bij je volgers. Als je in jouw social media updates voor ongeveer 80% jouw verhaal vertelt, en je daarmee online laat zien wie jij bent, kun je best de overige 20% reclame voor je bedrijf maken. Sterker nog: als jij jouw verhaal en daarmee je online identiteit op een goede manier laat zien, komt die 20% reclame als een perfecte aanvulling om opdrachten mee binnen te halen.

Neem de tijd…

Ook bij mij duurde het even voor ik mijn online identiteit “gevonden” had. Ik heb gewoon veel social media geprobeerd, regelmatig gepost. Twitter werkt voor mij niet zo, Snapchat en Facebook juist wel, bloggen is voor mij een goede aanvulling. Zoek naar jouw ideale mix! Hoe ik mijzelf online laat zien, zit inmiddels helemaal in mijn systeem en gaat als vanzelf. Wie ik in het echte leven ben, zie je online ook terug; dat versterkt elkaar enorm. Door op een leuke, waardevolle manier op social media te laten zien wie jij bent, wat je doet en waar je voor staat, bereik je fijne klanten en opdrachtgevers waar je een goede klik mee hebt. Dat is het uitvogelen van je online identiteit wel waard, toch?

Over de auteur

Paulien Kluver

Ik ben fotograaf; gespecialiseerd in verhalende, authentieke portretten.

Ik maak professioneel fotografisch beeld dat communiceert en raakt.
Dat doe ik o.a. voor voor magazines, online media en bedrijven en organisaties.

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

2 reacties

  • Inderdaad zonde van de tijd om je op alle social media kanalen te concentreren zonder te weten of kanaal past bij jouw doelen én je doelgroep. Maar uitproberen vind ik juist ook een goed idee – al is het maar om je kennis te vergroten. ;-)

  • Rosa Bosma Dank voor je reactie! Dat vraag ik me bij veel ondernemers die zich op social media laten zien ook af: wat is nu eigenlijk je doel met social media? Als je dat (en je doelgroep) helder hebt kun je je er op een heel leuke manier voor je bedrijf mee bezighouden en levert het ook echt iets op!