Ondernemen

Moodboard: inspireer en empower jezelf door visualisatie!

moodboard
Door Chrisje

Designers gebruiken ‘sfeerborden’ om een concept aan klanten voor te stellen. Deze marketingtool kan jij ook voor jouw zaak inzetten: meer klanten, vereenvoudigde administratie of herstructurering bijvoorbeeld. Topsporters benutten visualisatie al jaren. Nu jij nog…!

Een moodboard geeft dromen en aspiraties weer. Een ‘uitbeelding’ van een concept. Een stuk karton of kader kan heel simpel visueel helder maken welke ideeën in jouw hoofd zitten. Droom jij van een groter (of net kleiner) kantoor? Een efficiënter proces? Een tienvoudig klantenbestand? Een nieuwe organisatie? Meer tijd voor jezelf? Dan kan visualisatie je dichter bij jouw doel brengen.

Waarom zou ik?

De vaste structuur van een moodboard brengt jouw gedachten duidelijk in beeld. Het laat je groter dromen en prikkelt jouw creativiteit. Ook als je niet ‘visueel’ bent ingesteld. Je kan gerust een moodboard enkel met tekst vullen. Als je constant ‘oog-in-oog’ staat met jouw aspiraties, dan trigger je jezelf en jouw onbewuste. Jouw aspiraties zijn dan altijd ‘on top of mind‘! Dat is belangrijk, want:  Gedachten zijn krachten! De focus om jouw droom waar te maken, gaat zelf ’s nachts doorwerken. Je inspireert en empowert jezelf… Of zoals de goeroe Napoleon Hill in zijn boek ‘Think and grow rich’ aanhaalt als grote succesfactor: “Know very clearly where you want to go.”

KISS (keep it stupidly simple)

  1. Maak een kladversie;
  2. Visualiseer;
  3. Maak een finale versie (optioneel).

1. Kladversie

Gebruik de template (print uit of schrijf over) en gebruik vier bladen om jouw categorieën in te delen. Bovenaan staan de twee persoonlijke kwadranten; onderaan jouw bedrijfskwadranten. Zonder persoonlijke gezondheid of geluk, zal jouw bedrijf ook niet floreren, toch? Neem de tijd en vul elk kwadrant zorgvuldig in.

OOH template moodboard

moodboard template

  • Vul eerst links bovenaan in wat jouw persoonlijke aspiraties zijn:
    • Ontwikkeling: Wil je een opleiding of workshop volgen? Wil je meer lezen? Wat?
    • Levensstijl: Hoe wil je leven? In welk huis? Jouw looks, gezondheid?
    • Dromen: Wat wil je écht? Denk aan reizen, spiritualiteit, kunst, …
  • Vul daarna de rechter bovenkant in over jouw dierbaren:
    • Wie zijn jouw dierbaren?
    • Wat wens je hen?
  • Links onderaan vul je jouw dromen voor jouw zaak op korte termijn in:
    • Wat droom je voor jouw onderneming en is realiseerbaar in minder dan 12 maanden?
  • Rechts onderaan vul je het laatste kwadrant in voor jouw zaak op lange termijn:
    • Wat droom je voor jouw onderneming en is realiseerbaar binnen twee jaar of meer?

moodboard geschreven

2. Visualiseer

Zoek nu relevante beelden bij jouw aspiraties. Die vind je in tijdschriften, kranten, jouw eigen foto’s of op internet. Speur tot je het geschikte beeld hebt gevonden. Of spoor passende teksten op. Zorg dat jouw moodboard bij jouw persoonlijkheid past.

moodboard

3. Finale versie

Ben je helemaal tevreden met je teksten? Dan ga je de foto’s plakken. Klaar! Wil je het helemaal professioneel aanpakken? Koop dan een kader of prikbord, typ jouw aspiraties en print deze in kadertjes uit en plak de afbeeldingen erbij.

Nu kan je jouw moodboard in huis plaatsen. Je ziet jouw dromen elke dag. Wedden dat je volgend jaar nog groter kan dromen? Durf je het aan? Ga nu aan de slag!

Over de auteur

Chrisje

Levensgenieter en heeft een passie voor schrijven, boekenwurm, foodie en travel-o-holic (ver weg en dichtbij!). Als 50-plusser (ahum!) woon ik met plezier in Antwerpen. In mijn werk als Talent Manager hou ik van 'anderen laten groeien'... Sarcastisch én lief!

Wat vind jij?