Ondernemen

Call-to-actions binnen contentmarketing, not done?

Je kennis delen via blogs, met een call-to-action onderaan. Volgens sommige contentmarketeers is dat eigenlijk not done. Is dat wel terecht?

Contentmarketing = geven geven geven

Tijdens mijn eerste kennismaking met contentmarketing, zo’n 4 jaar geleden, zag ik het vooral als heel veel kennis weggeven. Geven, geven, geven. Dan zien mensen je als kennisleider, kun je mensen aan je binden en hun aandacht vasthouden. Met het idee dat ze dan vanzelf bij je komen als ze hulp nodig hebben. Toen was dat ook allemaal prima; we werkten aan de naamsbekendheid van het bedrijf waar ik voor werkte, dus we waren niet bezig met conversie.

Is geven goed genoeg?

De eerste 2 jaar dat ik voor mezelf werkte, was het ook prima om de contentmarketing voor mijn eigen bedrijf zo in te zetten. Ik had m’n vaste klanten en was niet op zoek naar nieuwe opdrachten. Ik gebruikte contentmarketing voor m’n naamsbekendheid.

Sinds een half jaar is dat anders. Ik heb een nieuwe doelgroep, werk steeds minder met vaste klanten, omdat ik workshops geef en korte adviestrajecten doe. Ik heb dus continu een nieuwe aanwas van klanten nodig. Contentmarketing zoals ik dat gewend was, werkte niet voor me. In ieder geval niet snel genoeg.

Toch maar die call-to-actions

Natuurlijk geloof ik nog steeds in het geven van veel gratis, waardevolle informatie. Maar een call-to-action in een blog plaatsen? Afschuwelijk! Met een duwtje in m’n rug van een businesscoach heb ik het toch maar gedaan. En verrek! Het werkte! Zo ging ik steeds een stapje verder; zoals een aanbod doen in m’n nieuwsbrief. Onlangs heb ik zelfs een pop-upje geplaatst op mijn website. Wel redelijk klein, in de hoek van de pagina en hij verschijnt pas na een paar seconden. Dus vooral niet in-your-face, want daar heb ik zelf ook een hekel aan. En warempel, ook dat werkt!

Voor- en tegenstanders

Als ik blogs of comments lees van andere contentmarketeers over dit onderwerp, dan lees ik dingen waar ik het voorheen 100% mee eens was. “Een blog schrijf je om kennis te delen, niet om iets te kopen”, hoor ik weleens. Call-to-actions lijken taboe. Voor een deel ben ik het ermee eens. Ik kom regelmatig blogs tegen met een triggerende titel en een belofte, die vervolgens niet waar wordt gemaakt als je eenmaal geklikt hebt. Het bleek een verkooptrucje voor een boek, workshop of wat dan ook. Daar heb ik dan ook echt de pest over in als lezer.

Maar het kan ook anders. Je deelt niet alleen maar content om aardig gevonden te worden. Uiteindelijk heb je ook wat te verkopen. Een aantal ondernemers die hierin succesvol zijn, bekijken het ook heel eenvoudig; zij zien het als hun klanten helpen. Een inspirerend voorbeeld vind ik Debbie Bernasco (ILoveYourBrand). Zij pakt het goed aan (zie dit blog bijvoorbeeld) en is ook succesvol hierin. Met call-to-actions maak je het mensen makkelijker om iets te kopen. Zo probeer ik het ook te zien als ik toch weer met lichte weerstand iets aan de man probeer te brengen.

Een goede balans vinden

Als ik een blog schrijf met socialmediatips en ik organiseer daar ook een workshop over, dan is het wel zo handig dat de lezer dat weet. Hij is na het lezen, als je het goed doet, nieuwsgierig geworden naar meer informatie of meer hulp hierbij. Met een call-to-action maak ik kenbaar dat er een workshop is. Niet alle lezers gaan namelijk zelf actief op zoek daarnaar. Met de pop-up om je in te schrijven voor een nieuwsbrief, maak je het geïnteresseerden een stuk makkelijker om op de hoogte te blijven. Zolang je maar oprecht bent, en blijft, en je focust op mensen helpen, niet op puur geld verdienen.

Ik zie dat het voor me werkt en krijg vooralsnog geen klachten of negatieve reacties. Ik dring niets op, maar bied het wel aan. Voorheen lag mijn website en ook de conversie stil. Sinds ik begonnen ben met het plaatsen van call-to-actions krijg ik wekelijks een paar inschrijvingen op mijn mailinglijst erbij.

Toch ben ik nog steeds wel voorzichtig ermee en zit het nog niet helemaal in m’n systeem dat het best oké is om call-to-actions te plaatsen.

Ondertussen heb ik aardig een balans gevonden hierin:

  • Elke blog die ik schrijf moet waardevol zijn en niet alleen maar een inleidend verhaal om iets te verkopen,
  • Niet elke blog hoeft een call-to-action te hebben. Ik wissel dit af,
  • Ik probeer niet teveel te herhalen, maar elke keer een nieuwe insteek te vinden als ik content deel en aanvullende informatie te geven op eerder geschreven content,
  • Ik probeer niet te opdringerig te zijn qua promotie, maar wel duidelijk te maken dat ik iets aan te bieden heb.

Kortom: ik probeer zoveel mogelijk waardevolle kennis mee te geven. Maar dan wel in combinatie met een call-to-action.

Ga jij call-to-actions inzetten?

Zet jij call-to-actions in? Waarom wel of juist niet? Ik ben heel benieuwd naar jouw mening!

Over de auteur

Samira Salman

Ervaren marketeer die graag mensen en bedrijven met elkaar verbindt door middel van social media, content marketing en evenementen. Ze helpt eventmanagers met online community building met haar bedrijf Social and more. Ze heeft ook haar eigen blog: EventGoodies.

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

3 reacties

Wat vind jij?