Ondernemen

Kost een logo alleen geld of is het je ook iets waard?

Om die vraag te beantwoorden, hoef je niet zoveel te doen. Je vraagt een offerte aan bij een willekeurige ontwerper en je krijgt een offerte (tenminste bij ons). Je vergelijkt de offertes en ziet direct wat het kost.

Dat is leuk, maar hoe bepaal je of wat het kost, het je ook waard is? Dit is een belangrijke vraag. Wil je je logo alleen gebruiken voor het versturen van je facturen, dan is een logo al snel te duur.

Geknutselde logo’s van neefjes

De goedbedoelde knutseltjes van buren of neefjes in simpele opmaakprogramma’s zijn mij een doorn in het oog! Neefjes houden vaak geen rekening met de verschillende druktechnieken, het omzetten van kleuren en andere praktische zaken. Laat staan dat ze nadenken over de positionering van je bedrijf. Soms vraag ik aan ondernemers naar het verhaal achter hun logo. Vaak komt er vervolgens een heel verhaal met achterliggende gedachtes. Ondanks mijn creatieve denkvermogen, komen er bij mij soms vraagtekens naar boven. De vraag die je eigenlijk moet stellen is: wat wil je uitstralen met je logo? Waarschijnlijk is je maatpak ook niet door je neefje genaaid, waarom zou je dan wel je logo door je neefje laten maken? Jij bent een professional en neemt jouw vak serieus, laat het ontwerpen van je logo dan ook over aan een vakspecialist. Door samen te werken qua juiste kennis en creativiteit, kom je tot het beste resultaat.

Meer dan een uurtje freubelen

Een logo-ontwerp is namelijk zoveel meer dan een uurtje freubelen aan een leuk afbeeldinkje dat er aardig uitziet. Er gaat een heel proces aan vooraf. Allereerst ga je aan de slag met de identiteit van je bedrijf. Wat zijn je drijfveren? Wat doe je met je bedrijf? Hoe doet jouw bedrijf dat? Wat wil je met je bedrijf uitstralen? Welke doelgroep is er en wat is het onderscheidend vermogen dat je naar buiten wilt brengen in je communicatie? Denk van te voren ook na over het gebruik van je logo. Wordt het alleen gebruikt op je visitekaartjes of zet je een hele communicatielijn op? Het drukken van 4 kleuren is namelijk een stuk duurder dan het drukken in 2 kleuren.

Zorgvuldige ontwerpkeuzes

Als de identiteit van jouw bedrijf duidelijk is, gaat het ontwerpproces van start. Welke lettertypes horen bij deze uitstraling? Zet je letters benauwd op elkaar, of moeten letters kunnen ademen? Welke kleuren wil je gebruiken die je uitstraling versterken? Moet dynamiek weergegeven worden in de vorm van kleuren? Bij een zachte uitstraling gebruik je bv pasteltinten. Kijk uit voor primaire kleuren, deze kleuren geven de associatie met goedkoop en snel (Zeeman, Kruidvat enz.). En welke vormen passen daar dan bij? Ben je meer rechtlijnig, gebruik dan hoeken. Bij een flexibele aanpak kun je beter kiezen voor ronde vormen.

Wat gebruikt jouw concurrentie en hoe zorg je ervoor dat jouw logo onderscheidend is en dus opvalt? Veel klanten, bijvoorbeeld, vragen om de kleur blauw. Ze hebben ergens gelezen dat dat professioneel staat. Veel concurrenten zijn hier ook van op de hoogte, met het gevolg dat alle financiële dienstverleners voor blauw gaan. Daarin onderscheid je je dus niet meer. Vraag jezelf eens af, gaat het om mijn professionaliteit? Wat houdt die professionaliteit in? Past daar een andere kleur bij?

Zoals je leest, is de ontwikkeling van een logo niet een kwestie van een uurtje achter het schetsblok zitten, en hoppakee we hebben iets! Waarbij ‘iets’ natuurlijk niet moeilijk is om te maken. ‘Iets goeds’ heeft tijd en expertise nodig. Voordat de logo-voorstellen aan jou als klant gepresenteerd worden heeft jouw ontwerper talloze keren het lettertype en de kleuren veranderd. Hij heeft daarbij verschillende combi’s geprobeerd om te zien welke keuzes er perfect bij jouw bedrijf passen. Veel van de eerste ontwerpen belanden zelfs in de prullenbak. Je ontwerper spiegelt, roteert, vervormt en gooit weg net zo lang tot er iets is uitgekomen wat perfect past bij de uitstraling van je bedrijf.

Logische stappen of ingevingen?

Het ontwerpproces van een logo is slechts voor een deel te verklaren. Soms is het een kwestie van logische verbindingen leggen. Afhankelijk ben je soms van plotselinge ideeën, onverwachte associaties en ingevingen. Dit zijn dingen die je niet altijd kunt ‘bedenken’. Dit soort ideeën zijn er op de gekste momenten; midden in een gesprek, ’s avonds voor het slapengaan, in de auto of al pratend met een collega. Soms komen briljante ideeën gewoon onverwachts, onverklaarbaar! Gelukkig ben ik zelf praktisch en nuchter genoeg om zo’n idee alleen te gebruiken als het bijdraagt aan de ideeën en de uitstraling van het bedrijf. Daarnaast moet een logo aan nog wat praktische eigenschappen voldoen.

Een goed logo:

  • is afgestemd op de doelgroep;
  • onderscheidt het bedrijf van anderen;
  • is eenvoudig en herkenbaar en gemakkelijk te onthouden;
  • kan zelfs nog door een fax verstuurd worden;
  • straalt de kernwaarden van het bedrijf uit;
  • is schaalbaar op elk formaat;
  • gaat zolang de visie van het bedrijf niet sterk verandert, jaren mee.

Kortom, de beste vraag is niet “Wat kost een logo?” maar “Wat is het logo je waard?” Wat is een onderscheidende uitstraling je waard? Wat is het je waard als je direct de juiste klanten aanspreekt? Wat is het je waard dat potentiële klanten en andere doelgroepen je serieus nemen? En wat is het je waard dat je een ‘gezicht’ hebt dat je de komende 7 tot 10 jaar kunt gebruiken?

You tell me…

Mocht je benieuwd zijn naar het verschil tussen een geknutseld logo en een professioneel logo, kijk dan eens op Pinterest. Als je hier logo + je beroepsgroep intikt zie je snel genoeg wat professioneel is en wat niet. Ontwerp hoef je niet te begrijpen, dat moet je voelen.

Over de auteur

Danielle Looije

Straalt jouw bedrijf naar buiten uit wat het van binnen is?

Wat is jouw identiteit en krijgen klanten wat ze verwachten? Ik ontwerp een passend logo met een consistente huisstijl en bedenk strategische middelen om je communicatie verder in te zetten, zodat je zichtbaar wordt.

Weet je nog niet helemaal wat je identiteit is en wat jouw onderscheidend maakt? Ik kijk graag samen met jou naar jouw waarden en onderscheidend vermogen, zodat we deze sterk in de markt kunnen zetten.

Wil je eens verder praten?
mail@bureau-daan.nl of 0611918576
www.bureau-daan.nl

Over de auteur

Joshua Spijker