Ondernemen

Durf te managen!

Durf te managen

Ben jij een leidinggevende die teveel tijd spendeert aan kleine brandjes blussen, eenvoudige oplossingen aanreiken en antwoord geven op simpele vragen? Durf te managen en geef jouw medewerkers autonomie door ‘4 simpele cijfers’ te gebruiken.

Een moment uit mijn loopbaan

Een zachte klop op mijn open deur. Sien – wat nerveus, want ze tikt ongeduldig met haar voet op de grond – schraapt aarzelend haar keel.“Euhm…Chrisje, euh… goedemorgen, ik heb een vraag over dossier…” Mijn razendsnel typende vingers blijven plots in de lucht boven mijn keyboard hangen.
Mijn wenkbrauwen schieten de hoogte in en ik kijk haar ijzig fronsend aan: “Welk nummer heeft jouw probleem, Sientje?” Mijn hoofd knikt kordaat naar ons ‘pamflet’ op de muur. Diepe zucht en haar gezicht vertrekt: ”Pffft, ik heb een één en ik WEET HET! Vandaag heb ik écht behoefte aan een éé-één..” Glimlachend trek ik een stoel naast mij: “Tuurlijk Sien, kom es binnen en ga rustig zitten. Vertel eens …

Simpele en effectieve methode

Ik hou van ‘simplicity’ én duidelijke, werkbare tools, die je dagelijks kan inzetten. Toen ik een team aanstuurde, hing het volgende ‘pamflet’ aan de muur:

  1. Chrisje, ik heb een probleem/vraag en jij moet het voor mij oplossen…
  2. Chrisje, ik heb een probleem/vraag en kunnen we samen een oplossing zoeken…
  3. Chrisje, ik heb 2 oplossingen voor een probleem. Kan jij advies geven welke de beste is?
  4. Chrisje, ik had een probleem en ik wil je graag informeren hoe ik het heb opgelost.

Ik hou van 3-tjes en 4-tjes!

Waarom?

Ik geloof sterk in competente medewerkers die onafhankelijk kunnen handelen en het beste van zichzelf geven. Als je écht vertrouwen geeft, krijg je véél terug. Meestal heb je zelf jouw medewerkers aangenomen, dus je kiest toch voor de meest geschikte en slimme mensen met potentieel, toch? Graag geef ik mijn kennis, wijsheid (ahum) en jaren ervaring door, zodat mijn mensen kunnen groeien en hun eigen weg zoeken – het liefst binnen het bedrijf ;-).

What’s in it for me?

Tijdswinst en performantie! In plaats van de minder complexe vragen telkens opnieuw te beantwoorden, kan jij nu kwaliteitsvolle tijd spenderen aan de langetermijnvisie en richting geven aan jouw afdeling of bedrijf. Jouw rol spelen, dus! Jouw team voelt zich gewaardeerd en kan een eigen inbreng geven in jouw bedrijf. Wedden dat jij ook van hen leert?

Hoe ga je deze eenvoudige tool implementeren?

Koudweg een poster met de 4 cijfers aan de muur hangen, gaat écht niet werken… Echt! NIET DOEN! Hieronder vind  je een (summier) plan van aanpak:

  1. Aankondigen
  2. Akkoord vragen
  3. Installeren
  4. Volhouden
  5. Vieren

1. Aankondigen

Heb je al een werkoverleg? Goed bezig! Gebruik dit moment om jouw ‘4 cijfers’ te introduceren. Maakt niet uit of je een formeel wekelijks of maandelijks teamvergadering hebt, een één-op-één met jouw medewerkers of het ochtendritueel aan de koffie-automaat. Wat zeg je? Je hebt géén overleg??? Dringend inburgeren…  Stap tenminste naar jouw team en leg hen uit waarom je deze methode wilt. Vooral de winst voor jezelf én voor hen uitleggen!

2. Akkoord vragen

Droogjes aankondigen dat je de ‘4 cijfers’ invoert, gaan jouw medewerkers niet met een warme glimlach toejuichen. Vraag wat ze ervan vinden, moedig opmerkingen aan en vooral: heb je hun toestemming? Ik hoor je al kreunend denken: ‘Wat doe ik als ze weigeren? Dan ga ik toch af als een idioot?‘ Aha! Dan vertel je hoe jij je voelt. (‘Ik sta versteld!‘ of ‘ik ben teleurgesteld.’). Dan ga je doorvragen: ‘Wat maakt dat jullie/jij dit niet zitten?‘ Luister écht! Ga aan de slag met hun valabele argumenten. En tenslotte pols je wanneer je dit wél kan invoeren…

3. Installeren

Op mijn muur hing een simpel A4-tje. Geen tierelantijntjes of kleuren. Zo ben ik. Down to earth. Als jij in een creatieve wereld zit, zorg dan dat jouw 4 cijfertjes hierin passen. Een groot rood hart, een kleurige poster aan de koffiemachine, een krijttekening op de ramen, immens grote cijfers op de deur, een stoere tattoo. Of laat jouw team een poster creëren. Nog beter voor het draagvlak.

4. Volhouden – durf te managen!

Tja, de eerste keer dat je ‘een cijfer’ vraagt, gaat immens raar voelen voor jezelf én jouw medewerkers. Zorg dat het motto héél erg zichtbaar blijft (vooral voor jezelf). En blijf volhouden. Als je dezelfde vragen blijft beantwoorden, gaat jouw team merken dat jij het niet meent… Teleurstelling alom!

5. Vieren

Als een medewerker met een 4-tje komt, geef jezelf (en hem of haar) een ‘schouderklopje’. Je bent aan het evolueren van ‘manager’ naar een ‘leider’. Jij hebt moed en durf! Knap. Vier de 4-tjes! Het belonen van resultaten, geeft nog meer resultaten :-).

Viertjes

Mijn energieke dames zetten een paar knappe 4-tjes neer (samen met een externe consultant):

  • het schrijven van een missie met het trainersnetwerk;
  • het optimaliseren van de interne opleiding tot trainer;
  • het zelf opruimen en beter inrichten van hun werkplek (hoezee!);
  • het interviewen van een aantal managers om onze afdeling sterker neer te zetten.

Dat vraagt telkens om wat input voor onze knorrige magen. Dat gaat zo:

Hey dames, vanmiddag eten we op mijn kosten. Willen jullie alvast wat eten bestellen tegen 12 uur in ons knullige restaurantje op de markt?‘ roep ik luid vanuit mijn kantoor.  Ik hoor meiderig gejoel en gillend gejuich.
Mijn telefoon rinkelt ongedurig en ik zit vast in een lange conference call (zucht!).
Chrisje, wat wil jij eten?‘ brult Sien vanuit hun landschapskantoor.
‘Sssssstttt! Ze hangt aan de lijn… Wat eet ze graag?’ vraagt medewerkster Temsiri.
Goh, een salade met spek en geitenkaas? Maar die is gigantisch.’ twijfelt Sien.
Chrisje kan keigoed eten. Die krijgt dat helemaal op. Bestel dat maar.‘ lacht Temsiri. Gegiechel alom.
Ik hang op en roep grinnikend naar mijn team:  ‘Dames, ik ben niet doof!
Gebulder.

Ik heb genoten van mijn mega salade. Dat smaakte naar meer.

Over de auteur

Chrisje

Levensgenieter en heeft een passie voor schrijven, boekenwurm, foodie en travel-o-holic (ver weg en dichtbij!). Als 50-plusser (ahum!) woon ik met plezier in Antwerpen. In mijn werk als Talent Manager hou ik van 'anderen laten groeien'... Sarcastisch én lief!

Over de auteur

Gabriella van Rosmalen