Ondernemen

De onweerstaanbare charme van Snapchat

Snapchat is niet langer voorbehouden aan tieners. Veel ondernemers zetten Snapchat al in voor hun bedrijf. Zelfs ik als Snap-scepticus ben nu helemaal om! Ook tijd voor jou om er een kijkje te nemen? Zeker! En wel om deze redenen.

Groeit als een dolle

Het vijf jaar oude Snapchat heeft wereldwijd meer dan 400 miljoen gebruikers, waarvan meer dan 2 miljoen in Dit socialmediaplatform is hard groeiende, steeds meer bedrijven zijn er actief en vinden het belangrijk zich er goed te profileren. Niet zo gek, want visuele sociale media zijn hot! Wij kijken graag plaatjes.

Snapchat is simpel

Ik merk dat veel van mijn leeftijdgenoten (ik ben 38 jaar) Snapchat niet begrijpen; er is geen vrienden-zoek-functie, er zijn geen hashtags en er is geen deel-optie. Maar wat op het oog gebruiksonvriendelijk is, is juist het sterke punt van Snapchat: het is eenvoudig, overzichtelijk en to-the point.

Storytelling voor je bedrijf

Op Snapchat plaats je foto’s of video’s; dat is de content. Die foto’s en video’s kun je rechtstreeks naar één van je vrienden sturen. Maar de reden dat ik Snapchat nu met plezier gebruik, is de functie “verhaal”. In het kort hoe dat werkt: ik maak gedurende de dag regelmatig een foto of filmpje en voegt dit toe aan mijn verhaal. Mijn volgers bekijken deze reeks van Snaps en zien zo het verhaal van mij en mijn bedrijf. Voor jou is dit ook een sterke, dynamische manier om te laten zien wie jij als ondernemer bent en wat je doet. Ik krijg er in elk geval regelmatig goede reacties op, dus het zorgt zeker voor interactie.

Snapchat Paulien Kluver Photography

Snap uit mijn verhaal ©Paulien Kluver

Content is 24 uur online

Vloggen vind ik nuttig, maar eng. Filmpjes en foto’s blijven op Snapchat 24 uur online staan en zijn daarna niet meer te zien. Ik merk dat die “tijdelijkheid” mij snel over de drempel helpt om een selfie of een vlog te plaatsen. Het is immers toch na 24 uur weer verdwenen, dus niet zo erg als het niet perfect is. Dat je content 24 uur te bekijken is, maakt het gebruik van Snapchat prettig speels en luchtig.

Je komt authentiek over

Waar je op Facebook en Instagram lang kunt nadenken voordat je een update plaatst en je berichten achteraf nog wel eens aanpast, is het bij Snapchat een kwestie van filmen/fotograferen en gelijk plaatsen. Ik vind mensen hierdoor op Snapchat vaak veel authentieker overkomen. Geen tijd om uitgebreid te regisseren, geen keuze uit bewerkingen (op een paar simpele filters na): what you see is what you get. Mensen hebben weer behoefte aan echtheid in plaats van die perfect geregisseerde, gladgefilterde Facebook- en Instagram tijdlijnen. Authenticiteit is onweerstaanbaar charmant!

Jouw klant gaat hierheen

Duidelijk is, dat we niet meer om Snapchat heen kunnen. Het is slechts een kwestie van tijd voordat jouw potentiële klant ook op dit social media platform te vinden is. Weet niet hoe dat bij jou is, maar ik zit liever al op Snapchat vóórdat mijn opdrachtgevers daar zijn. Zodat ik vast weet hoe het werkt, ermee kan experimenteren en ik straks niet achter de feiten hoef aan te hollen.

Hier ben ik te vinden op Snapchat: paulienkluver

Hier ben ik te vinden op Snapchat: paulienkluver

Zit jij als ondernemer al op Snapchat? Ik ben benieuwd naar je ervaring hiermee. En laat gerust hieronder je Snapchat-naam achter!

Over de auteur

Paulien Kluver

Ik ben fotograaf; gespecialiseerd in verhalende, authentieke portretten.

Ik maak professioneel fotografisch beeld dat communiceert en raakt.
Dat doe ik o.a. voor voor magazines, online media en bedrijven en organisaties.

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

Wat vind jij?