Ondernemen

Werk aan je charisma, vergroot je gunfactor

Ondernemers zijn steeds vaker spreker, pitcher of presenteren hun verhaal of project. Het is de moeite waard om aan je charisma te werken. Dat vergroot je gunfactor.

Het kan

Kún je er wel iets aan doen? Je hèbt het of je hebt het niet, is een vrij algemene opvatting. Bovendien zijn het anderen die jou dat label geven. Dat kun je toch niet op jezelf plakken? Ooit zei iemand tegen mij: “Jij hebt charisma!” Ik stond al jaren veel voor groepen, maar om mezelf nu als charismatisch te zien.. Ik dacht bij ‘charismatisch’ meer aan Martin Luther King of aan Elizabeth Gilbert. Grote namen. Niet aan mezelf.

Toch werd ik me daarna bewust van het feit dat je geen wereldleider hoeft te zijn om mensen te kunnen inspireren, raken en overtuigen. Bovendien kon ik me voorstellen dat ook ‘de groten der aarde’ daar wel aan gewerkt zullen hebben. Sommigen lijken ermee geboren te zijn, dat is waar. En toch: iedereen, ongeacht persoonlijkheid of context, kan zijn charisma ontwikkelen en dus zijn gunfactor positief beïnvloeden.

Hoe vergroot je je charisma?

Door te overtuigen en te raken. Overtuigen is een ‘hoofd-zaak’ en gaat over visie en inhoud. Mensen raken is een ‘hart-zaak’. Dat gaat over emotie en hoe je je verhoudt tot mensen. Samen maken ze het compleet.

Hier 5 tips om je charisma – en dus je gunfactor – te vergroten. De aantrekkingskracht zit hem in elegantie, rust, visie op inhoud, oprechtheid en positieve energie.

1. Wees elegant

Het betekent dat je mensen ziet, waardeert, kortom: dat je contact maakt. Houd een deur voor mensen open. In figuurlijke zin. Nodig uit. Wees gastvrij, zo zou je het ook kunnen zeggen. Zie jezelf als gastheer/vrouw van je publiek. Mensen komen op jouw feestje, maar dat feestje is niet ter ere van jou, het is ter ere van wat jullie verbindt. Aan jou om je publiek zich thuis te laten voelen bij je.

2. Straal rust en vertrouwen uit

Rust = vertrouwenwekkend. Stress of spanning niet. Hoe bereik je dat? Behalve dat je misschien nerveus bent als je voor een zaal spreekt, gaat het vooral om het vertrouwen in je eigen verhaal. Dat maakt je sterk. En dat straalt rust uit. Door die rust kunnen mensen zonder ruis bezig zijn met wat je ze geeft.

3. Visie op de inhoud

Charisma is belangrijk bij het overtuigen van anderen om een nieuwe situatie aan te gaan. Centraal daarin staat jouw visie of kernboodschap die beschrijft hoe deze nieuwe situatie aangegaan moet worden. Je vertelt iets waar jij alles van weet en waar je publiek in geïnteresseerd is. Grote valkuil: volledigheid nastreven. Dat is dodelijk saai. Zij zitten niet op volledigheid te wachten. Zelfs als zij je potentiële opdrachtgever zijn. Kill your darlings dus… Details zijn voor je publiek overigens wel interessant als ze de rode draad illustreren. Doe dat met anekdotes. En zorg dat je de kernboodschap een paar keer herhaalt.

4. Wees oprecht

Het gevaar met dit soort tips kan zijn dat je je er té veel bewust van bent en dat het daarom – ook voor jezelf – ‘onecht’ voelt. Of dat je het strategisch gaat inzetten. In beide gevallen gaat het niet werken. Mensen trappen daar niet in. Zou jij ook niet doen. Het gaat erom dat je het positief beïnvloedt en dat doe je onder andere door in alle oprechtheid je verhaal, jouw oplossing, te delen. Deze tips kunnen je helpen om van tevoren bij jezelf na te gaan of jij zelf echt helemaal overtuigd bent van je verhaal én of het uit je hart komt. Als het antwoord 2 x JA is, ben je dús oprecht. Je zal veel makkelijker positieve energie, rust en vertrouwen uitstralen.

5. Positieve energie

Het gaat om oplossingen en niet alleen over problemen. Voorwaartse kracht. Dat wil niet zeggen dat je problemen moet bagatelliseren of verzwijgen. In tegendeel. Daar kun je zelfs je eigen emotie bij tonen. Maar… jij gelooft in de oplossing! Je bent hoogst gemotiveerd! Dat is aan je te zien. Dat werkt aanstekelijk. Aanstekelijk: dat is waar het bij ‘charisma’ over gaat. Charismatische mensen weten wat hun publiek bezighoudt en streven naar verbinding tussen gevoel en inhoud.

Misschien is het je opgevallen: 4 van de 5 bovenstaande tips gaan over gevoel en over hoe je je verhoudt tot mensen. Slechts één tip gaat over de inhoud. De inhoud moet zeker kloppen, maar hóe je het brengt, hoe je je opstelt naar mensen toe, is het allerbelangrijkst. Daar ligt het grootste deel van je gunfactor.

 

Over de auteur

Dorine Mobron

Ondernemerschap stimuleren, storytelling, fotografie, social media en bloggen zijn mijn passies. Over mijn werk: ondernemers hebben in deze tijd een inspirerend verhaal nodig om medewerkers en klanten te kunnen binden. Ik help hen bij het creëren van dat verhaal (missie & visie) en het uitdragen daarvan (als spreker en als schrijver).

Over de auteur

Annemarie Gerbrandy