Ondernemen

De tip waarmee je je omzet met 40% kunt verhogen

”Mag het iets meer zijn?” vraagt de verkoopster als ik bij de kaasboer een om een pond Oude Beemster vraag. “Ja hoor, prima.” Met ruim 600 gram kaas loop ik de winkel uit.

Daarna nog even naar de supermarkt. In de rij voor de kassa zie ik krakelingen bij de kassakoopjes liggen. Die pak ik even mee. Ze komen dit weekend heus wel op.

In de supermarkt vinden we dit soort acties heel normaal. Maar onder ondernemers is het veel minder gebruikelijk. Jammer, want het is DE manier om je omzet snel en makkelijk te verhogen.

 

Hoe komt dat?

Het is veel makkelijker om een bestaande klant opnieuw klant te laten worden, dan om een nieuwe klant te krijgen. Daarom is het slim om altijd na te denken over hoe je jouw klanten nog verder kunt helpen. Zodat ze opnieuw klant bij je worden.

 

Ik pas het zelf ook toe

Bijvoorbeeld toen ik laatst gevraagd werd om een workshop te geven op een festival voor ondernemers. In het gesprek bood ik aan om, naast de gevraagde workshop, nog een extra masterclass te geven voor een aantrekkelijke totaalprijs.

Voor de organisatie is dat een goeie deal. Twee programma-onderdelen ingevuld voor een lagere prijs en minder contacten om te onderhouden. En ik verdien in één klap ruim 40% meer aan deze opdracht. Win-win dus.

Voor iedere ondernemer zijn er mogelijkheden om dit toe te passen. Het is vooral een kwestie van doen. Bij iedere nieuwe opdracht jezelf de vraag stellen: waar kan ik deze persoon nog meer mee helpen? En daarna een mooi aanbod te doen.

Dat kan een extra product of een aanvullende dienst zijn, maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan het geven van een korting als iemand een ander meeneemt naar je workshop of evenement.

Wees ook niet bang dat jouw klant je inhalig of opdringerig vindt als je een extra aanbieding doet. Mijn ervaring is dat de meesten het juist waarderen. En anders zeggen ze gewoon “Nee, dank je wel”. En dan is er verder niks aan de hand.

Over de auteur

Maaike van Steenis

Ik leer kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Naast ondernemen ben ik dol op schoenen, koken, theater, Rotterdam en reizen.

Over de auteur

Chantal Overgaauw

Ik schrijf (en redigeer). Maakt niet uit wat en waarover, zolang het maar niet indruist tegen mijn humane en ecologische principes. Mijn opdrachtgevers zijn heel divers en komen uit het onderwijs, bedrijfsleven en van de overheid. Omdat ik behalve als journalist ook ben opgeleid als fotograaf, ben ik goed in beeldredactie.
Daarnaast ga ik graag met kinderen naar buiten. Kijk op http://www.kommeenaarbuitenallemaal.nl

1 reactie

  • Zo is dat Maaike! En denk ook aan je eigen boeken/ebooks verkopen. En veel waarde weg blijven geven, ook als iemand op dat moment geen diensten bij je afneemt. Door mensen bv met een nieuwsbrief te attenderen op je producten en diensten. Nuttige blog, thanks!

Wat vind jij?