Ondernemen

Wat maakt het uit? Dat ziet niemand toch?

Dit is iets wat ik in mijn vak als ontwerper steeds vaker hoor. Er wordt gevraagd naar mijn mening over een folder of andere communicatie-uiting, ik geef mijn mening en vervolgens zegt diegene: “Ja, maar dat ziet niemand, alleen jij.” Wat zeg je nou?!

Maar als niemand het ziet… is dat dan niet juist het probleem? Je laat toch niet iets ontwerpen om het niemand te laten zien? Maar ook, als niemand het ziet dan is het blijkbaar niet de moeite waard om gezien te worden. Ik zal je namelijk een geheimpje vertellen: een goed ontwerp wordt wel gezien! Of heb je niet de juiste doelgroep aangesproken en daarbij een verkeerde boodschap uitgedragen? Dat verklaart natuurlijk ook waarom je ontwerp niet gezien wordt. Hoewel je onderbewustzijn het wel heeft opgemerkt, is hij het vergeten door te geven aan je bewustzijn. Niet interessant genoeg?

Zorg ervoor dat je bedrijf wél wordt gezien

Wat ik vooral belangrijk vind is dat je ontwerp wel wordt gezien door je bewustzijn. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar hoe weet je dat je bewustzijn het ook heeft opgemerkt? Nou dat is heel simpel. Over een goed ontwerp wordt namelijk gesproken. Als er over gesproken wordt kan dit twee dingen betekenen: of het is verschrikkelijk slecht of het is opvallend goed. Uiteraard als je een professional inhuurt om iets voor je te maken, mag je er wel vanuit gaan dat het eerder opvallend goed is dan vreselijk slecht.

Hoe herken je een geslaagd ontwerp?

Maar goed, hoe weet je dan in de praktijk dat het in het bewustzijn is gekomen? Dit kun je nagaan door te kijken hoeveel opmerkingen/complimenten je hebt gehad over je uiting. Je krijgt regelmatig complimentjes over je folders, cadeaubonnen, visitekaartjes enz. Het wordt gezien, gelezen en vervolgens wordt de moeite genomen om contact met jou op te nemen en dan ook nog een complimentje te maken, wat echt niet voor iedereen heel makkelijk is. Dat zijn allemaal tekenen voor een geslaagd ontwerp.

Een goed ontwerp wordt gezien, wordt opgemerkt, maar effectiever nog; er wordt over gesproken! Dit levert je naamsbekendheid op, binding met je potentiële klanten en uiteindelijk zullen daar ook klanten en omzet uit voortvloeien. Dit is natuurlijk ook wat je wilt bereiken met je bedrijf, laat maar groeien!

Hoe zit het met de ontwerpen die jij hebt (laten) maken? Beschrijf hieronder wat het voor iets was en wat de reacties erop waren.

Over de auteur

Danielle Looije

Straalt jouw bedrijf naar buiten uit wat het van binnen is?

Wat is jouw identiteit en krijgen klanten wat ze verwachten? Ik ontwerp een passend logo met een consistente huisstijl en bedenk strategische middelen om je communicatie verder in te zetten, zodat je zichtbaar wordt.

Weet je nog niet helemaal wat je identiteit is en wat jouw onderscheidend maakt? Ik kijk graag samen met jou naar jouw waarden en onderscheidend vermogen, zodat we deze sterk in de markt kunnen zetten.

Wil je eens verder praten?
mail@bureau-daan.nl of 0611918576
www.bureau-daan.nl