Inzichten

De lokroep van de quick fix – succes for sale

Laten we eerlijk zijn: op slechte dagen vind ik het leven meer een soort bezigheidstherapie. Ik sta op, maak ontbijt voor mijzelf en mijn kind. Want man is muzikant en slaapt dan meestal nog.

Kind naar school en ik aan het werk. Of eerst sporten en dan aan het werk. Aan het einde van zo’n dag, dat het werk maar gewoontjes is en het leven wat voortkabbelt, houd ik mezelf bezig met van alles en nog wat. Enige lijn die erin te herkennen is, is dat er geen lijn in zit. Lichtjes lethargisch, en soms zelfs een beetje down, glijd ik door de dagen.

Spetterend door het leven

Maar er zijn ook dagen dat de vonken eraf spatten! Geïnspireerd en vol energie doe ik mijn werk. Ik voel in al mijn vezels dat ik hiervoor ben voorbestemd. Op die dagen voel ik me scherp en helder; heb ik toegang tot alle kennis die ik heb vergaard; kan ik daar creatief mee omgaan en vind ik nieuwe verbanden. En vanuit deze helderheid kan ik nieuwe dingen creëren. Lekker is dat!

Doe mij wat zij heeft

En hier ligt een enorme markt! Want wat zeg jij als ik je vraag wat je liever hebt? Die beetje saaie, licht lethargische, minder flitsende dagen of de dagen dat je op vleugels leeft? Wedden dat je liever in de flow zit? Dat je denkt: dat moet ik hebben! En dat je je bij voorkeur liever gelukkig en succesvol voelt dan een beetje niksig of down. Daarmee zijn jij en ik, en vele anderen, de ideale klant voor aanbieders van programma’s ter verbetering van jezelf op weg naar geluk.

Gat in de markt – geluk kan je kopen

Het lijkt een trend, de online marketingstrategieën waarmee bedrijven klanten binnen willen harken. De strategie volgt een standaard format. Kenmerkend zijn de grote beloftes: als je dit programma doet, verdien je binnen een jaar een ton, ben je succesvol in sales, heb je een sterk merk, wordt je gelukkig, verdubbel je je aantal klanten, etc. Ook is elk programma snel en wordt het aangeboden in hapklare brokken en stappenplannen, bij voorkeur online. Kern van de belofte: weinig moeite, veel effect!

Slechts een korte tussenstop in je ‘Happinez leven’

Wat deze aanbieders gemeen hebben, is dat ze slim weten in te spelen op een dieperliggende mythe van deze tijd: de dwang om altijd gelukkig en succesvol te zijn. Bij voorkeur zonder al te veel inspanning. Geluk is de norm, je verdrietig of onzeker voelen alleen maar lastig. Een lastig gevoel waar je zo snel mogelijk vanaf moet zien te komen. Sterker nog: je bent een dief van je eigen succes wanneer je het niet doet en een eventuele mislukking is dan je eigen schuld.

De aanbieders spelen in op de hoop dat je je problemen snel en gemakkelijk kunt oplossen, dat er een quick fix bestaat. Slechts een korte tussenstop in je “Happinez leven”. En gewoon te koop. Ideaal toch?

Denken in goed of fout

De mythe dat geluk en succes ‘moet’ en dat falen geen optie is, heeft een gevaarlijk kantje. Onder dit denken zit een collectief mentaal model dat bepaalt hoe het wel en niet ‘hoort’. Vanuit dit model oordelen we over wat goed gaat en wat fout gaat. Wat fout gaat, moet aangepakt en veranderd worden. Of verstopt en verborgen. Het mag er niet zijn.

En hoe harder je van iets af probeert te komen, hoe groter het wordt. Het is een soort enorme strandbal die je onder water probeert te duwen. Het kost je enorme inspanning en die bal floept steeds weer omhoog. Dus dat werkt helemaal niet.

Die wil ik wel en die wil ik niet

Met gevoelens werkt dat net zo. Je hebt blije gevoelens en minder blije gevoelens. Topdagen en chagrijnige dagen. Met een beetje pech zit er continu een jury in je hoofd klaar met een boekje vol rode stickers (fout!) en groene stickers (goed!) om eens lekker structuur aan te brengen in je gevoelsleven. Wel zo overzichtelijk. Het nadeel van de foute stickers is dat we die gevoelens dus blijkbaar niet mogen hebben en er zo snel mogelijk van af moeten. In de kern ‘lijden’ we dus niet aan eventuele minder blije  gevoelens of stemmingen, maar wel aan het label dat we erop plakken.

De labels de deur uit

Vanuit dit perspectief zijn het niet de gevoelens die ons dwarszitten, maar het feit dat we bepaalde gevoelens goedkeuren en andere niet. Door die continue beoordeling van onze gevoelens maken we het onszelf moeilijk. Even een beetje minder blij is op zich helemaal niet erg, we maken het erg door de rode sticker erop te plakken.

De kortste weg eruit is om te stoppen met stickeren en alle gevoelens in je leven te dragen zonder een oordeel. Want als je een rotdag hebt en je moe voelt, is het minder zwaar wanneer je toegeeft dat je moe bent en dat dit ook mag van jezelf (het hoort erbij) in plaats van ertegen te vechten en het af te wijzen: “Wat ben ik toch een loser dat ik moe ben. Ik moet blij en energiek zijn.”

Zo…

…heb je toch nog een quick fix.

Over de auteur

Jildou Oostenbrug

Gedreven ondernemer (op hoge hakken). Coach, trainer en adviseur onder de vlag van 5d, het bureau voor leiderschap en teamontwikkeling. Ik begeleid leidinggevenden en professionals, die worstelen met wie ze zijn en wat hun werk van hun vraagt. ‘Worden wie je bent’ is een levenslange reis, en de mooiste die je kunt maken! Tikje healthfreak. Perfectionist (wordt aan gewerkt) Yoga & Pump. Zoon, drummer, kat als huisgenoten.

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

1 reactie

  • Hey Jildou, zooooo herkenbaar! Door al deze programma’ te volgen én te geven, MOEST ik van mezelf ook alles in praktijk brengen… en dan krijg je zo’n f*cking burn-out… Tssssss… En nu weer een programma om eruit te komen… Djiezus!