Netwerken Ondernemen

Organiseer je eigen evenement en laat je bedrijf groeien!

Wil jij graag je zichtbaarheid vergroten en live in contact komen met jouw doelgroep? En lukt het niet om ergens te mogen spreken? Organiseer dan je eigen evenement!

Op 31 maart was ik als blogger aanwezig bij de Event Inspiration Day, georganiseerd door Tjiska Langeland van Stickyvents. In één dag deelde ze haar kennis, tips en inspiratie aan ondernemers, zodat ze een eigen evenement kunnen organiseren. Een eigen evenement kan zo groot en zo klein als je het zelf wilt. Hoe pak je dat op een handige manier aan? En hoe zorg je dat je jouw bedrijf daarmee laat groeien?

event-inspiration-day

Waarom wil je een evenement organiseren?

Net als bij andere marketingactiviteiten, is het belangrijk om eerst te bedenken waarom je een evenement wilt organiseren. Hoe verleidelijk het ook is om direct in de actiestand te gaan en als een speer alles te regelen. Vraag jezelf eerst af wat je evenementdoelen zijn.

Tjiska liet ons in tweetallen een opdracht doen. We moesten aan elkaar vragen: “Waarom wil je een evenement organiseren?”. De een vertelde en de ander luisterde naar de antwoorden en reageerde nog twee keer met “Waarom?”. Zo kwamen we tot de kern. Ik vond dit een waardevolle oefening, omdat ik met een idee liep voor een evenement en al een vorm had gekozen. Door deze “waarom”-vragen besefte ik dat ik niet voldoende had nagedacht over mijn doelstelling en of mijn gekozen vorm daar goed bij aansloot.

Als je deze opdracht ook wilt doen, vraag dan eventueel hulp van een vriend of kennis die de waarom-vraag aan je kan stellen, zodat je tot nieuwe inzichten komt.

Er zijn verschillende redenen om een evenement te organiseren, om:

  • Jezelf als expert te positioneren.
  • Een groter bereik te genereren en mond-tot-mondreclame te stimuleren.
  • Nieuwe contacten op te doen voor  je maillijst of om het aantal social media-volgers te vergroten.
  • Een vertrouwde relatie op te bouwen. Deelnemers aan het evenement zien jou live spreken en dat versterkt de relatie met een (potentiële) klant.

Type evenementen

Ook een kleine bijeenkomst met bijvoorbeeld 10 man is al een evenement. Het hoeft niet altijd groots in aantallen te zijn. Zo organiseerde Tjiska zelfs haar evenement in haar eigen huiskamer. Dit bevorderde het persoonlijke karakter van de bijeenkomst, wat erg bevorderlijk was voor de sfeer en interactie met de deelnemers onderling.

De verschillende type evenementen hebben allen hun eigen kenmerken. Ondernemers zetten vaak deze 3 types evenementen in:

Presentatie

Als je kennis wilt overbrengen, geef dan een presentatie. Doe dit maximaal 2 uur, want daarna nemen mensen de informatie een stuk minder goed op. Wil je een evenement van een dag, wissel het dan af met een workshop of een andere activiteit waarin mensen zelf aan de slag gaan.

Workshop

Wil je interactie met de deelnemers? En wil je dat ze ter plekke in actie komen en aan de slag gaan? Dan is een workshop een handige vorm. Je hebt intensiever contact dan bij een presentatie, waardoor je jezelf nog beter als expert profileert. Je ‘ratelt’ niet alleen je verhaaltje op, de bezoekers zien ook hoe jij inspeelt op vragen en opdrachten. Een ander voordeel van deze vorm is dat je je bezoekers beter leert kennen en inzicht krijgt in de hulp die ze nodig hebben. Daar kun je je diensten weer goed op laten aansluiten.

Netwerkbijeenkomst

Je  kan ook een netwerkbijeenkomst organiseren of een zogenaamde Meetup. Meetups zijn (vaak terugkerende) bijeenkomsten met 1 hoofdthema voor een bepaalde doelgroep. Door het met regelmaat te organiseren, kunnen de bezoekers ook met elkaar netwerken en ontstaat er op een community. Dit soort evenementen organiseren zijn ideaal als je graag mensen met elkaar verbindt, maar ook als je jezelf wilt profileren binnen een bepaald vakgebied. Door daarbij andere sprekers uit te nodigen, voeg je extra waarde toe. Mensen komen naar jouw evenement, omdat ze weten dat ze daar niet alleen gelijkgestemden vinden, maar ook bijblijven over een bepaald onderwerp.

Meer weten over het nut van (gratis) Meetups organiseren? Ik schreef eerder een blog waarom ik dit al zo lang, zo graag doe en wat je eraan hebt.

Praktische tips

Ben je al enthousiast geworden en wil je aan de slag? Dan heb ik nog een paar praktische tips voor je.

  • Zorg dat je een duidelijke en meetbare doelstelling hebt, zodat je na alle tijd en energie die je in je evenement steekt ook echt resultaat hebt.
  • Onderzoek of je evenement een goede kans van slagen heeft en je een grote opkomst verwacht. Kies een goede datum en tijdstip uit en onderzoek of er nog andere vergelijkbare evenementen worden georganiseerd.
  • Maak van je evenement een fijne beleving zodat mensen het onthouden, er over gaan praten en alles goed geregeld is (denk aan catering, wifi, duidelijke communicatie).
  • Zet hulp in zodat je niet alles alleen hoeft te doen. Er komt best veel bij kijken, zeker op de dag zelf. Regel iemand voor de catering, ontvangst en de fotografie.
  • Zet social media slim in, zodat je een boost geeft aan je naamsbekendheid.

Maak er wat moois van, veel succes! En als je nog vragen hebt, laat het dan weten in de reacties hieronder.

Over de auteur

Samira Salman

Ervaren marketeer die graag mensen en bedrijven met elkaar verbindt door middel van social media, content marketing en evenementen. Ze helpt eventmanagers met online community building met haar bedrijf Social and more. Ze heeft ook haar eigen blog: EventGoodies.

Over de auteur

Esther Krista Bos

Ondernemer en moeder van 2 | Loopbaanbegeleiding | Mindfulness voor moeders | www.estherkristabos.nl