Inzichten

Het inzicht dat mijn leven veranderde

Soms heb je van die inzichten die de boel goed op zijn kop zetten. Zo kwam de wijsheid ‘een structureel probleem vraagt om een structurele oplossing’ als een bliksemschicht bij mij binnen. Ineens werd al het geploeter duidelijk.

Toen ik eenmaal doorhad dat een structureel probleem om een structurele oplossing vraagt, snapte ik ineens precies waarom zoveel mensen zo gigantisch lopen te worstelen. Ze proberen een structureel probleem op te lossen met een incidentele oplossing. En dat werkt nooit.

Een voorbeeld

Hans is al jarenlang zo’n dertig kilo te zwaar. Omdat hij te vet eet. En te weinig beweegt. Hij stort zich van het ene in het andere dieet en valt dan wel af, maar hij komt net zo hard weer aan. Omdat hij een structureel probleem (overgewicht, slecht eetpatroon, te weinig beweging) te lijf gaat met een incidentele oplossing (tijdelijk een dieet volgen).

Bij ondernemers

Ook bij ondernemers merk ik dat ze vaak tijdelijke oplossingen kiezen voor structurele problemen. Ik heb dat zelf ook jarenlang gedaan. Ik had weinig klanten en daardoor een te lage omzet. Daardoor zette ik geen geld opzij voor mijn pensioen. Het idee was ‘dat haal ik later wel weer in’, maar dat kwam er vaak niet van. Zo probeerde ik een structureel probleem (te weinig klanten en daardoor geldgebrek) op te lossen met een incidentele oplossing (nu minder uitgeven aan pensioen).

Als je als ondernemer structureel te weinig klanten hebt, is het veel slimmer om je te gaan verdiepen in marketing en acquisitie. Daarmee los je immers het werkelijke probleem op. Inmiddels heb ik op deze manier mijn omzet kunnen verhogen. Waardoor er nu wel geld is ‘voor later’. En voor een paar mooie nieuwe hakken zo nu en dan. ;)

De prijzen verlagen voor de concurrent

Een ander ondernemersprobleem is concurrentie. Iemand die hetzelfde aanbiedt als jij, maar dan een stuk goedkoper. Velen kiezen voor de simpelste oplossing: prijzen verlagen. Maar ja, als je concurrenten dat dan vervolgens ook doen, schiet je daar niks mee op. En werk je uiteindelijk voor een schijntje.

Als je merkt dat je klanten naar je concurrent gaan vanwege je prijzen, is de oplossing dat je leert hoe je jouw product of dienst zo aantrekkelijk kunt maken dat je klanten het hoe dan ook willen hebben. Ook al is het duurder. Je wilt als het ware het luxe exclusieve bonbonnetje zijn. Geen reep cacaofantasie.

Zo zorg je ervoor dat je klanten voor JOU kiezen, in plaats van voor ‘de goedkoopste optie’ en daarmee los je dus je probleem voor de lange termijn op. En weet je zeker dat je altijd jezelf blijft. Dus als je opdrachtgevers daarvoor kiezen, zit je gebeiteld.

Over de auteur

Maaike van Steenis

Ik leer kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Naast ondernemen ben ik dol op schoenen, koken, theater, Rotterdam en reizen.

Over de auteur

annevdb

Vertel je verhaal en win klanten voor je. Samen met mijn klanten achterhaal ik hun 'why', de reden waarom klanten bij hen moeten zijn en hoe zij klanten helpen. Zo help ik ze zichzelf helder in de markt te zetten, te laten groeien en thoughtleadership te ontwikkelen. Op Ondernemen Op Hakken doe ik eigenlijk hetzelfde, maar dan vanuit mijn rol als eindredacteur.

Wil je meer weten over Anne van den Berg en haar bedrijf Editor Anne Productions? Kijk op www.editoranne.nl, @editoranne of LinkedIn.