Netwerken

Hoe kun je met aanbevelingen je netwerk versterken?

‘Je bent wie je kent’ toen ik dat voor het eerst dacht, dacht ik: ONZIN! Nu blijkt dat het helemaal niet zo’n onzin is.

Mijn netwerk is voor mij één van de meest effectieve manieren om mezelf zichtbaar te maken en op die manier ook zichtbaar te worden bij de doelgroep die ik wil aanspreken. Daarnaast vind ik het ook erg leuk om mijn netwerk verder te helpen als ze vragen hebben. Om mensen te kunnen aanbevelen moet je ze kennen. Qua netwerken schijn ik een talent te hebben en ik krijg steeds vaker de vraag: “Hoe doe je dat eigenlijk?” Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mijn gevoel allemaal vanzelf gaat, toch ben ik maar eens uit gaan pluizen waarom ik dat zo makkelijk doe. Dat vond ik nog een lastige. Toen ik me aansloot bij een netwerkorganisatie die is gericht op aanbevelingenmarketing, kwam ik erachter hoe anderen het oppakken en wat ik dus anders doe. Ik zit hier elke week met 25 tot 35 ondernemers aan tafel om elkaar verder te helpen aan omzet. Alle statistieken worden ook bijgehouden en zo ben ik erachter gekomen dat het me erg makkelijk afgaat, aanbevelingen vinden en mensen verbinden.

Hieronder een paar van mijn geheimen onthuld.

Ken je netwerk

In mijn vak is het erg belangrijk dat ik tot in detail weet met wat voor bedrijven ik werk, hoe ze werken, wat belangrijk voor ze is én wat belangrijk voor hun klanten is. Ik luister naar mijn klanten en omdat mijn werk gericht is op het oplossen van problemen, hoor ik ook achterliggende behoeftes. De dingen die ik zelf op kan lossen, daar ga ik zelf mee aan de slag. Als ik merk dat er nog andere behoeftes liggen waar ik ze niet verder mee kan helpen, dan vraag ik of ze openstaan voor iemand die het eventueel wel op kan lossen en zoek ik iemand uit mijn netwerk die daar verder mee aan de slag kan. Zo heb ik twee mensen blij gemaakt.

Heb je geen beroep waarin het vanzelfsprekend is om alles te weten te komen over je klant? Ga dan gewoon eens in gesprek en gebruik vragen als:

  • Waar loop jij tegenaan in het ondernemerschap?
  • Ik ben met dit bezig, (hoe) heb jij dit geregeld?
  • Wat doe jij om het leven als ondernemer makkelijker te maken en waar heb je nog geen oplossing voor?
  • Wat belemmert je om verder te kunnen groeien?

Dit kan tijdens een telefoongesprek, een ontmoeting op een netwerkbijeenkomst, maar natuurlijk ook op een verjaardag of op de voetbal.

Wat is je imago?

Wie ben je eigenlijk? Ben je geïnteresseerd in je relaties? Denk je met ze mee? Vertrouwen mensen je expertise? Wat voor diensten lever je en wat voor service zit daaraan? Deze vragen hebben allemaal te maken met je imago als persoon. Als de mensen je kennen als eerlijk, betrouwbaar en professioneel, zullen ze eerder hun problemen met je delen en jou vragen of je iemand kent. Want ze vertrouwen jou, dus ook jouw netwerk.

Wat is de waarde van je aanbevelingen?

Als je iemand aanbeveelt, zorg er dan voor dat je zeker weet dat deze persoon je relatie verder kan helpen én dat deze persoon dezelfde waarden hanteert als jij zelf hebt. Met andere woorden, nooit iemand zomaar aanbevelen. Dat bijvoorbeeld afspraken daarna niet nagekomen worden, kan je namelijk schaden. Of als je twee mensen aan elkaar koppelt die helemaal niet bij elkaar passen. Als je relatie blij is met de aanbeveling, zal hij volgende keer ook weer bij je terugkomen en op je netwerk vertrouwen. Vraag je relaties achteraf ook of ze iets aan je aanbeveling hebben gehad, zo kun je checken of de ander nog aanbevelingswaardig is.

Ik denk dat deze drie punten erg belangrijk zijn in het netwerken. Luister naar je relatie en signaleer waar ze behoefte aan hebben en koppel terug hoe je ze kan helpen. Bedenk ook eens bij jezelf: wat zou ik belangrijk vinden als ik een aanbeveling krijg?

Over de auteur

Danielle Looije

Straalt jouw bedrijf naar buiten uit wat het van binnen is?

Wat is jouw identiteit en krijgen klanten wat ze verwachten? Ik ontwerp een passend logo met een consistente huisstijl en bedenk strategische middelen om je communicatie verder in te zetten, zodat je zichtbaar wordt.

Weet je nog niet helemaal wat je identiteit is en wat jouw onderscheidend maakt? Ik kijk graag samen met jou naar jouw waarden en onderscheidend vermogen, zodat we deze sterk in de markt kunnen zetten.

Wil je eens verder praten?
mail@bureau-daan.nl of 0611918576
www.bureau-daan.nl

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

1 reactie