Sales

Haal meer uit je bestaande opdrachtgevers

Veel ondernemers zijn erg gericht op het krijgen van nieuwe opdrachtgevers. Heel logisch. Alleen kost het veel minder tijd en moeite om bestaande, tevreden klanten opnieuw klant te laten worden.

Om te zorgen dat je bestaande opdrachtgevers opnieuw klant worden, is het belangrijk dat je systematisch en gestructureerd te werk gaat. Hierdoor kost het je uiteindelijk minder tijd en moeite, en levert het je meer op. Je hoeft namelijk niet per keer te bedenken hoe je dit gaat aanpakken. Het wordt simpelweg een kwestie van jezelf een aantal goede gewoonten aanleren.

Drie manieren om bestaande klanten te winnen

1. Maak altijd een afspraak voor een eindgesprek

Na de afronding van een klus maak je een afspraak. Dat kan face to face, maar bij een kleinere opdracht is een telefoontje ook prima. Hierin vraag je je opdrachtgever hoe hij het werken met jou heeft ervaren. Daarnaast vraag je of er misschien nog meer dingen zijn waarbij jij hem zou kunnen helpen. Als de samenwerking goed is bevallen, is de kans groot dat hij je opnieuw wil inhuren. Door deze vraag te stellen, zorg je ervoor dat je opdrachtgever er actief over na gaat denken. Dat kan nooit kwaad.

2. Creëer een manier om in contact te blijven

Als je niet meer in beeld bent, vergeten je klanten al snel dat je bestaat. Zorg dus dat je een manier creëert waarmee je jouw klanten steeds weer herinnert aan jouw bestaan. Niet door ze te bestoken met opdringerige telefoontjes of mails, maar op een positieve manier. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief met voor hen interessante tips zijn. Maar een persoonlijk kaartje of een uitnodiging voor een interessant evenement werkt ook goed.

3. Doe een aanvullend aanbod

Bedenk hoe jij jouw klant nog meer zou kunnen helpen. Wat is voor hem de volgende stap? Ontwikkel een aantrekkelijk aanbod en maak een afspraak om dit te presenteren. Omdat je elkaar al goed kent, gaat dat een stuk makkelijker dan bij een nieuwe klant. Ook kun je bij het maken van een afspraak refereren aan een probleem dat jouw klant eerder benoemd heeft en zeggen dat je hem daar heel goed bij kunt helpen. Interesse gegarandeerd!

Het lijken misschien kleine dingen. Maar stel je eens voor, dat van iedere tien opdrachtgevers er eentje nog eens bij je terug komt voor een volgende klus. Dan heb je zomaar een stijging van tien procent van je omzet te pakken.

Over de auteur

Maaike van Steenis

Ik leer kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Naast ondernemen ben ik dol op schoenen, koken, theater, Rotterdam en reizen.

Over de auteur

annevdb

Vertel je verhaal en win klanten voor je. Samen met mijn klanten achterhaal ik hun 'why', de reden waarom klanten bij hen moeten zijn en hoe zij klanten helpen. Zo help ik ze zichzelf helder in de markt te zetten, te laten groeien en thoughtleadership te ontwikkelen. Op Ondernemen Op Hakken doe ik eigenlijk hetzelfde, maar dan vanuit mijn rol als eindredacteur.

Wil je meer weten over Anne van den Berg en haar bedrijf Editor Anne Productions? Kijk op www.editoranne.nl, @editoranne of LinkedIn.