Promotie

5 tips voor een killer e-mail partnerpitch

email partnerpitch

Wil jij graag samenwerken met een andere ondernemer of bedrijf, en wil je een pitch per e-mail versturen? Dan zijn deze tips voor jou!

1. Val op

Natuurlijk is het aan te raden om op te vallen met je e-mail pitch. Maak het speciaal en uniek. Daardoor blijf je beter hangen bij degene die jouw pitch ontvangt. Je kunt bijvoorbeeld opvallen door een specifiek idee te pitchen, een toffe social media actie die jullie samen kunnen starten of een cursus die je graag samen zou willen maken. Maak de ontvanger enthousiast door jouw enthousiasme, laat ze voelen dat je inderdaad met hen wilt samenwerken en niet ‘gewoon met iemand’. Geef ze het gevoel dat ze direct contact met je willen opnemen!

2. Val niet teveel op

Opvallen is belangrijk, maar je moet het niet overdrijven. Dan gaat de reden van de pitch verloren en wordt er alleen gelet op de uitvoering. Teveel kleuren en illustraties zijn bijvoorbeeld erg afleidend en dus niet handig als je in een kort stukje je punt wilt maken. Je kunt heel kunstzinnig en mysterieus alleen een plaatje van een aap sturen met de tekst, ‘ben je benieuwd wat ik kan, kijk dan op mijn site’. Maar daar heeft niemand tijd voor en dat valt dus op de verkeerde manier (teveel) op. Zo komen we op het volgende punt:

3. Wees volledig, maar to the point

De inhoud van je pitch is het belangrijkste, dus besteed hier voldoende aandacht aan. Leg beknopt uit waarom je hen benadert en waarom jij denkt dat jouw dienst of product goed matcht met hetgeen dat zij doen. Het is niet erg om één algemene pitch te maken, maar pas deze wel aan elke keer als je een nieuw persoon of bedrijf benadert. Doe research naar de ontvanger en bepaal wat je er wel en niet in laat staan. Doordat je als basis een algemene pitch kunt gebruiken, hoeft dit niet veel tijd te kosten, maar het geeft wel een extra positief gevoel als de ontvanger merkt dat het gepersonaliseerd is. Geef ook aan hoe ze je het beste kunnen bereiken, want het zou zonde zijn als ze enthousiast zijn en ze geen contact met je krijgen! Follow up!

4. Gebruik kleur en/of illustraties

Laat je merk schijnen in je pitch! Zet je logo bovenaan, gooi er een dun roze randje omheen, voeg een leuke illustratie toe als dit passend is. Kortom: wees creatief. Maar blijf wel bij je eigen huisstijl. Illustraties zoals grafieken en dergelijke moeten je tekst versterken en er niet aan afdoen.

5. Voeg voorbeelden toe van je werk

Voeg een aantal afbeeldingen toe van je werk (als dit mogelijk is). Laat zien wat je maakt of verkoopt en maak ze enthousiast! Een link naar je portfolio of website is ook altijd een goed idee. Als je teksten schrijft en niet veel met visuals doet, kun je hiervan een voorproefje laten zien in een leuke opmaak, zodat het er toch een beetje uitknalt. Zorg er in ieder geval voor dat de ontvanger van je pitch niet hoeft te zoeken naar voorbeelden!

Bonustip:

In een social media bericht kun je naar mijn mening geen persoonlijk gevoel stoppen en dus raad ik dat af. Benader je targets dus niet met een privéberichtje op Facebook of een tweet. Besteed aandacht aan je e-mail partnerpitch zodat de ontvanger direct ziet hoeveel moeite en liefde je stopt in je werk. Ze zullen dan een goed gevoel krijgen bij jouw manier van werken en eerder geneigd zijn om met je in zee te gaan. 

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en wens je veel succes met je komende pitch!

Over de auteur

Nicky Bakker

Ik heb een Marketing en Planning-achtergrond en ben van jongs af aan altijd creatief bezig. Dit gecombineerd is wie ik nu ben en wat m’n werk is geworden: Een Creatieve Coach!

Wil je een webshop of blog starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wil je graag brainstormen of een logo en website laten ontwerpen? Of een wijntje drinken.. Kan allemaal :)

Over de auteur

annevdb

Vertel je verhaal en win klanten voor je. Samen met mijn klanten achterhaal ik hun 'why', de reden waarom klanten bij hen moeten zijn en hoe zij klanten helpen. Zo help ik ze zichzelf helder in de markt te zetten, te laten groeien en thoughtleadership te ontwikkelen. Op Ondernemen Op Hakken doe ik eigenlijk hetzelfde, maar dan vanuit mijn rol als eindredacteur.

Wil je meer weten over Anne van den Berg en haar bedrijf Editor Anne Productions? Kijk op www.editoranne.nl, @editoranne of LinkedIn.