Ondernemen

Simpel bloggen als een Baas in 6 stappen

Zakelijk bloggen, hoe pak je dat aan? Met dit duidelijke stappenplan is bloggen voor je bedrijf simpeler dan jij dacht.

Waarom zakelijk bloggen?

“ Bloggen? Iedereen blogt al, niemand leest het meer, waarom zou ik dan ook nog moeten bloggen?” zei een ondernemer tijdens een netwerkborrel tegen mij. Het is waar; er zijn inderdaad heel veel bloggers. Toch schrijf ik zelf ook blogs voor mijn bedrijf, want zakelijk bloggen is zeer de moeite waard:

  • je laat je expertise op je vakgebied zien
  • je bouwt aan duurzame klantrelaties
  • je laat zien wie jij bent en waar je als ondernemer voor staat
  • je zorgt voor online exposure die ook offline doorwerkt
  • meer potentiële klanten bezoeken jouw website

Weg met de blogdrempel

Ook voor mijzelf was het beginnen van een blog een behoorlijke drempel, want… schrijf ik wel goed genoeg? Die interne criticus heb ik naar de achtergrond verwezen en ik ben gewoon begonnen met bloggen op mijn eigen site. Over mijn eerste blog was ik niet zo tevreden, maar elke blog erna gaat me beter af en het wordt steeds makkelijker! Nu schrijf ik 1 blog per maand (te weinig naar mijn zin, maar het is een begin) en ik vind het echt een kick om te zien hoeveel dit gelezen en gedeeld wordt. Uit mijn netwerk krijg ik veel reacties op mijn blogs, maar door het bloggen breidt mijn netwerk zich ook meer uit. Ook merk ik dat de bezoekersaantallen op mijn website een boost krijgen als ik een blog heb geschreven en gedeeld.

Wil jij toch ook wel een kansje wagen, maar zie je op tegen het schrijven van een blog? Denk je dat je niet goed schrijft, dat bloggen je teveel tijd kost of vind je het gewoon eng jouw blog het web op te slingeren? Hier beschrijf ik hoe ik het bloggen zelf meestal aanpak. Met deze 6 stappen schrijf jij als ondernemer ook op een simpele manier een blog als een Baas!

1. Kies een onderwerp

Waar weet je veel van, waar word je warm van? Of waar erger je je mateloos aan? Elke ondernemer heeft onderwerpen om over te bloggen. Ben je interieuradviseur, dan kun je naar aanleiding van een beursbezoek een blog schrijven over de laatste interieurtrends. Ben je jobcoach, dan kun je bloggen over het maken van een carrièreswitch. Zelf schrijf ik voortdurend blogonderwerpen en ideeën op in een notitieboekje en mest dat goed uit als ik even zonder inspiratie zit.

Bloggen voor verbinding © Paulien Kluver

Regelmatig bloggen zorgt voor een duurzame klantrelatie © Paulien Kluver

2. Bepaal je doelgroep

Wie is jouw ideale klant? Luister naar wat je (potentiële) klanten zeggen, denken en voelen. Met welk probleem zitten jouw lezers en hoe wil je dit voor hen oplossen? Denk daarbij niet vanuit jezelf, maar vanuit jouw doelgroep. Blogs waarin ondernemers alleen maar hun eigen informatie spuien en hun producten aanprijzen, daar ben ik zelf persoonlijk snel klaar mee. Jouw ideale klant wil informatie lezen die voor hem/haar waardevol is.

3. Stel je doel vast

Wat wil je met deze blog bij je doelgroep bereiken? Wat helpt om je doel vast te stellen, is in de emotie van je klanten gaan zitten. Wat gaat er in hen om na het lezen van jouw blog? Je klant kan zich geïnspireerd voelen, getroost of happy. Of je maakt jouw lezers bewust hoe ze iets op een andere manier aan kunnen pakken.

4. En nu: schrijven maar!

Nu je een onderwerp, doelgroep en doel hebt bepaald, is het schrijven zelf een stuk makkelijker. Het schrijfproces is voor iedereen anders, maar deze volgorde werkt voor mij het simpelst en wellicht voor jou ook: het doel van mijn blog gebruik ik altijd als voorlopige blogtitel. Vervolgens schrijf ik een kort intro: hoe ik op het idee ben gekomen om dit blog te schrijven of ik beschrijf een concreet probleem waar mijn klant mee zit. Je kunt in de rest van je blog het probleem van je klant oplossen, een standpunt overbrengen of je lezers iets leren aan de hand van tips.

Bloggen kan overal! Zelfs aan de bar van de sportschool. © Paulien Kluver

Bloggen kan overal! Zelfs aan de bar van de sportschool. © Paulien Kluver

5. Foto’s toevoegen

Plak minstens één mooie illustratieve foto in je blog. Liefst zelfgemaakt, want dat laat jouw visie en betrokkenheid zien. Wat en hoe je kunt fotograferen? Hier vind je tips voor goede visuele content.

6. Bedenk een goede titel

Ook al schrijf je een fantastische blog, als de titel niet aanspreekt, mis je heel veel lezers. De titel bepaalt of jouw ideale klant je blog leest, dus maak die titel aantrekkelijk en prikkelend. Zit je totaal met je handen in het haar, laat je dan voor een killer titel inspireren door de koppenmaker van Contenteer: als je het onderwerp invult, rollen er een aantal goede en soms heel grappige blogtitels uit.

Zo, nu kun je meteen aan de slag! Het leuke is, als je regelmatig blogt en je hierin ook wat van jezelf durft te laten zien, bepaal je zelf welke klanten je aantrekt. Maar lezers en dus potentiële klanten komen niet uit de lucht vallen. Promoot je blog! Plaats op al je social media de link naar je nieuwe blog, hang er de juiste hashtags aan en schrijf bij je link waarom mensen vooral jouw blog zouden moeten lezen. Succes!

Over de auteur

Paulien Kluver

Ik ben fotograaf; gespecialiseerd in verhalende, authentieke portretten.

Ik maak professioneel fotografisch beeld dat communiceert en raakt.
Dat doe ik o.a. voor voor magazines, online media en bedrijven en organisaties.

Over de auteur

Esther Krista Bos

Ondernemer en moeder van 2 | Loopbaanbegeleiding | Mindfulness voor moeders | www.estherkristabos.nl

2 reacties