Ondernemen

Mag het een uurtje meer zijn?

“En hoeveel uur gaat dat ongeveer kosten?” Het is de op één na meest gestelde vraag in acquisitiegesprekken.* Uitstekende vraag. Als ik daar toch eens een pasklaar antwoord op had.

Mijn figuurlijke prijskaartje

Het liefst zou ik willen zeggen dat ik denk dat de betreffende opdracht grofweg tussen de zoveel en zoveel uur gaat kosten. Ongeveer. Maar de meeste opdrachtgevers willen precies weten waar ze aan toe zijn. Snap ik. Ik sta ook niet graag een spijkerbroek af te rekenen bij een winkel en dat dan blijkt dat die twintig euro duurder is dan ik in mijn hoofd had. Het verschil is natuurlijk dat een spijkerbroek een letterlijk prijskaartje heeft. En mijn diensten – het verzorgen van online copy en communicatie – slechts een figuurlijk prijskaartje.

Copywriter Dagmar Holtman heeft soms moeite met haar uren te bepalen

“Euhm… iets van drie uur, ofzo? Denk ik?”

Voor klant A tot en met Z

Tijd en inschatten, ik vind het ingewikkeld. Om te beginnen is de ene opdrachtgever de andere niet. Waar meneer A mij dagelijks overlaadt met mails, elektronische kattebelletjes van drie maanden geleden en telefoonnummers van vage connecties (“misschien heeft huppeldepup nog een leuk verhaal. Ik weet niet of ie er nog werkt, hoor”), laat mevrouw B mij bungelen. Ik mag zelf verzinnen wat haar organisatie allemaal wel of niet wil communiceren. En bedrijf C wil geen moment onbenut laten om zijn vetorecht te laten gelden, terwijl klant D vooral wil weten hoeveel rendement mijn werk zijn organisatie gaat opleveren.

Keiharde sales of softe kennisdeling?

Kortom, zoveel mensen, zoveel wensen. En de ene wens kost mij meer tijd dan de andere. Maar ook: de ene case is de andere niet. Organisatie X bulkt van de ideeën, maar is niet zo concreet in wat ze eigenlijk wil aanbieden. Y wil gewoon lekker commercieel verkopen, terwijl stichting Z vooral kennis wil delen en bewustwording wil creëren.

In welke wereld dompel ik mezelf onder?

Als ik de online communicatie ga verzorgen voor een organisatie, wil ik me onderdompelen in de wereld van dat bedrijf. Alleen staan niet alle werelden even dichtbij me. Zo ben ik van huis uit geïnteresseerd in thema’s zoals duurzaamheid, voeding of lifestyle. Maar de bouwsector, de financiële branche en de gezondheidszorg: da’s andere koek. Die werelden moet ik me eigen maken en dat kost tijd.

Tijd is geld

Afbeelding via softwarethinktank.com

Quanta costa?

Wat ook meespeelt: communicatie mag nooit teveel kosten. Want een beetje Facebooken, af en toe een nieuwsbriefje en wat stukjes webtekst redigeren: hoeveel tijd is dat nou? Tja, als je het goed wilt doen, geldt de stelregel: altijd meer dan je denkt. Precies. Altijd meer dan ik denk. Dat is dus mijn valkuil. Ik schaal te laag in.

Afgeknabbelde kwartiertjes

Nadat ik mijn begroting heb overhandigd, kijk ik alsnog besmuikt richting mijn potentiële nieuwe klant. Vindt ie het niet te hoog? Moet ik gaan bedenken waar ik nog kwartiertjes af kan knabbelen? En hoe groot is de kans dat ik die weggeknabbelde kwartiertjes alsnog wel ga maken? Op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 staat voor ‘heel groot’ en 10 staat voor ‘allejezuskanonnewaareindigtditingodesnaam groot’? Juist.

Aankaarten (en hopen)

Gelukkig word ik steeds ouder en wijzer, en kaart ik het zo snel mogelijk aan als een opdracht meer tijd gaat kosten. Meestal reageren opdrachtgevers begripvol. Maar niet altijd. Waardoor ik me weer ‘Alice in Freelanceland’ voel, niet helemaal wetend welke houding ik nou moet aannemen. Bij langlopende klussen laat ik het er meestal maar bij, in de hoop dat ik dat gemaakte kwartiertje op een later moment nog kan inlopen. En dat gebeurt ook wel. Soms.

Hoeveel moeite kost het jou om je te uren in te schatten? Of heb je daar een gouden formule voor (want die hoor ik dan graag)?

*Op nummer één staat: “En aan welk bedrag moet ik ongeveer denken?” (Waarop ik dan schoorvoetend mijn uurtarief noem.)

Over de auteur

Dagmar Holtman

Copywriter - Tekstschrijvert - Online Communicatie - Social Media - Maakt Goede Granola - Recept hebben? Stuur me een bericht.

Over de auteur

annevdb

Vertel je verhaal en win klanten voor je. Samen met mijn klanten achterhaal ik hun 'why', de reden waarom klanten bij hen moeten zijn en hoe zij klanten helpen. Zo help ik ze zichzelf helder in de markt te zetten, te laten groeien en thoughtleadership te ontwikkelen. Op Ondernemen Op Hakken doe ik eigenlijk hetzelfde, maar dan vanuit mijn rol als eindredacteur.

Wil je meer weten over Anne van den Berg en haar bedrijf Editor Anne Productions? Kijk op www.editoranne.nl, @editoranne of LinkedIn.

3 reacties

  • Hi Dagmar, wat herkenbaar! ;-) Ik ben coach, en dan is het iets minder dat mensen precies willen weten hoeveel sessies we nodig zullen hebben. Omdat de meeste mensen snappen dat dit echt niet precies te voorspellen is. Maar als mensen het zeker willen weten, zou je misschien ook met pakketten kunnen gaan werken? Dat je daarin heel duidelijk communiceert wat er wel en niet in zit? Of zit er daarvoor te veel variatie in het soort opdrachten? 

    Enneh, dit is heeeel suf, maar wat is granola? Nooit van gehoord.. 

    Succes daar! Denk dat het mettertijd steeds makkelijker zal gaan. Hoe meer zelfvertrouwen, des te beter de prijs is die je voor je diensten durft te vragen (zonder besmuikte blikken) en hoe minder erg het wordt als je eens iets meer uren maakt voor iemand toch?

  • Ha Sannewurzer, je hebt gelijk hoor. Inmiddels heb ik voldoende zelfvertrouwen om te weten dat ik mijn uurprijs waard ben. En inderdaad, ik zou mijn diensten ook als een pakket moeten zijn: voor 3 uur werk krijg je dit ervoor terug, een soort omgekeerd offreren. Maar de realiteit is dat ik van tevoren niet altijd goed kan overzien hoeveel tijd iets echt gaat kosten. Inclusief overleg, telefoontjes, mails, etc.

    En granola is een soort gebakken muesli, heel lekker :) Recept hebben?

  • DagmarH1 Ik snap je ja! Ruim inzetten zou ik zeggen ;-)) Misschien kun je dan achteraf de offerte zelfs iets ‘mee laten vallen’? Oh joh leuk ja graag!