Ondernemen

Goed advies! Of toch niet?

Ondernemen: iedereen heeft er een mening over. Dat is voor veel zelfstandigen best lastig. Ze worden overspoeld met goedbedoelde adviezen. Met deze tips bepaal je naar welke adviezen je wilt luisteren.

Je krijgt te pas en te onpas tips over wat je moet doen of laten. Hoe je je website het beste kunt inrichten. Dat je vooral niet te hoge prijzen moet vragen. Je op een brede doelgroep moet richten om zoveel mogelijk klanten te hebben. Deze adviezen zijn goed bedoeld. Maar ze komen meestal van mensen die zelf geen ondernemer zijn. Of juist van ondernemers die zelf ook amper kunnen rondkomen.

De beste stuurlui…

Zulke adviezen zorgen ervoor dat je verkeerde beslissingen neemt en op safe speelt. Dat je de dingen doet op de manier waarop de meerderheid het doet. Laat die meerderheid nu net het resultaat bereiken dat jij eigenlijk niet meer wilt… keihard werken voor veel te weinig geld. Hoe onderscheid je de goede adviezen van de minder goede? De juiste mensen om naar te luisteren zijn degenen die al succesvol werken op de manier waarop jij het zou willen! Hieronder 3 tips die je helpen te bepalen naar wie je wel wilt luisteren.

3 tips

  1. De adviseur heeft (of had) zelf een succesvol bedrijf. Let op: veel mensen zeggen graag van zichzelf dat ze succesvol zijn, maar baseer je op feiten. Dat iemand een grote hoeveelheid volgers op Twitter of veel Facebookvrienden heeft, zegt niet zoveel. Kijk liever naar publicaties in (vak)bladen of naar lezingen. En natuurlijk naar het aantal betalende klanten of nieuwsbrieflezers.
  1. De adviseur of mentor ‘walks her talk’. Heeft deze persoon zelf ervaring met de methode die hij of zij jou adviseert? Volgt diegene zijn of haar eigen advies eigenlijk wel op? Ik ontmoette ooit een publiciteitscoach die haar klanten adviseerde over hun nieuwsbrief. Ik schreef me in voor de hare. Het duurde ruim een jaar voordat ik er eentje ontving.
  1. De adviseur/coach blijft zich ontwikkelen. Hij volgt zelf regelmatig trainingen en bezoekt congressen en bijeenkomsten om de ontwikkelingen in het vak bij te houden. Hij of zij weet hoe belangrijk dit is en is bereid in zichzelf te investeren. Hierdoor weet je zeker dat je mentor je niet opzadelt met kennis die al lang achterhaald is. Zoals de social media adviseur die niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen bij Facebook. En nog nooit een Facebook-advertentie heeft geplaatst.

Kortom: pas op voor adviseurs die je klein houden of de verkeerde kant opsturen. Luister naar mensen die het resultaat al bereikt hebben waar jij naar op zoek bent!

Over de auteur

Maaike van Steenis

Ik leer kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Naast ondernemen ben ik dol op schoenen, koken, theater, Rotterdam en reizen.

Over de auteur

Annemarie Gerbrandy

1 reactie

  • Wat ook meespeelt is onafhankelijk advies, ervaring in het adviseren van ondernemers en het hebben van een groot netwerk. Vanuit mijn rol als ondernemersadviseur help ik jaarlijks honderden ondernemers met allerlei vragen, koppel ik ze aan projecten en andere ondernemers.
    Een nieuw en interessant initiatief is NLgroeit. Een Platform voor groeiondernemers (minimaal 1 miljoen omzet). Je wordt kosteloos gekoppeld aan een coach waar je 8 gesprekken mee kunt voeren. Kijk maar op de website wie de coaches zijn. http://www.nlgroeit.nl
    De coaches hebben overigens wel de keus met welke ondernemers ze gematcht willen worden.

    Meer informatie, advies (kosteloos) bel of mail me. Mijn expertises zijn o.a. duurzaam en innovatief ondernemerschap, financiering, start eigen bedrijf en vrouwelijke ondernemers helpen heeft mijn persoonlijke voorkeur.

    Maureen Lashley

    088-5851523 of 0623648168