Ondernemen

Steek jij je kop al boven het maaiveld uit?

In een ideale wereld hoef je geen tijd te steken in acquisitie en komen de klanten vanzelf, toch? In de praktijk is de situatie meestal anders.

Door de jaren heen heb ik ‘kleine’ maar effectieve methodes ontwikkeld om de ideale situatie zo dicht mogelijk te benaderen. Hiermee creëer ik meer zichtbaarheid in mijn doelgroep en het kost me weinig moeite, omdat ik het combineer met activiteiten die ik toch al doe. Deze tips wil ik graag met je delen.

Maak van je auto een reclamebord

Als ik ergens naar toe ga, zakelijk of privé, parkeer ik mijn auto altijd op een opvallende plek, zodat iedereen die arriveert als eerste mijn auto (met reclame) ziet staan. Aan de ene kant is het een gratis reclamebord, aan de andere kant is het handig om te laten weten aan bekenden dat je er bent. Misschien moet je wat verder lopen, maar aangezien je toch als goed voornemen had meer te bewegen, kan je dat hier uitstekend combineren.

Vijf minuutjes per dag LinkedIn

Zorg er natuurlijk allereerst voor dat je LinkedIn profiel aantrekkelijk is ingevuld. Daarna kun je LinkedIn gaan gebruiken. Reageer op twee tot drie berichten van mensen in je netwerken. Jouw reactie wordt in hun netwerk ook zichtbaar. Daarnaast ontvang je vast wel eens een connectieverzoek van mensen die je niet kent. Je kunt ze heel simpel benaderen door het verzoek te accepteren en vervolgens een berichtje te sturen met de vraag of je ergens mee kunt helpen.

E-mail handtekening

Dit is écht een onderschat medium. Houd in gedachten dat mensen je logo drie tot vijf keer moeten zien voor ze het gaan onthouden. Je kunt in je e-mail makkelijk je logo en adresgegevens toevoegen zodat lezers élke keer als ze een mailtje krijgen weer even een reminder krijgen aan je bedrijf. Je kunt nog een onderscheid maken tussen een e-mail handtekening voor een beantwoord bericht (deze kun je inkorten) en een nieuw bericht. Gebruik je je mail privé? Overweeg om die ook vanuit je zakelijke mailadres te sturen. Ik heb in het verleden wel eens gehad dat ik kattenvoer had besteld en dat ik een e-mail terug kreeg met ‘Ik heb even op je website gekeken, zou je voor ons een nieuw logo kunnen ontwerpen?’.

Maak gebruik van ‘reclame-tafels’

Regelmatig kom ik op plekken waar tafels staan waar bedrijven hun folders en visitekaartjes op kwijt kunnen. Ik heb altijd een stapeltje folders of visitekaartjes bij me, deze leg ik er dan mooi bij. Als je ervoor zorgt dat je folder of visitekaartje bijzonder is, heb je nog meer kans om gezien te worden.

Stel jezelf (zakelijk) altijd voor met je bedrijfsnaam

‘Goedemiddag, ik ben Daniëlle van Bureau Daan.’ Jouw gesprekspartner stelt zich over het algemeen ook gelijk voor en zal vragen naar wat je doet met je bedrijf. Zorg ervoor dat je kort iets vertelt wat aanspreekt. Bijvoorbeeld: ik help ondernemers die zich schamen voor hun visitekaartjes. Ik kan je bijna garanderen dat op het moment dat de betreffende persoon iemand tegenkomt die toegeeft zich te schamen voor zijn visitekaartjes, hij of zij aan mij denkt. Zorg er daarna wel snel voor dat je het gesprek omdraait, zodat je niet alleen over je eigen bedrijf praat maar ook iets te weten komt over jouw gesprekspartner.

Zó makkelijk kan het zijn. Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd om je bedrijf beter zichtbaar te maken. Natuurlijk kun je in je eigen werkproces kijken welke tips je toe kunt passen. Bekijk meteen of je er eigen ‘trucjes’ in kunt passen die de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten en deel ze met de lezers van dit blog. Bedankt en veel succes!

Over de auteur

Danielle Looije

Straalt jouw bedrijf naar buiten uit wat het van binnen is?

Wat is jouw identiteit en krijgen klanten wat ze verwachten? Ik ontwerp een passend logo met een consistente huisstijl en bedenk strategische middelen om je communicatie verder in te zetten, zodat je zichtbaar wordt.

Weet je nog niet helemaal wat je identiteit is en wat jouw onderscheidend maakt? Ik kijk graag samen met jou naar jouw waarden en onderscheidend vermogen, zodat we deze sterk in de markt kunnen zetten.

Wil je eens verder praten?
mail@bureau-daan.nl of 0611918576
www.bureau-daan.nl

Over de auteur

Sandra Caenen

Gezellige tekstschrijver/communicatieadviseur/blogger/kattevrouwtje met een bourgondische lifestyle. Helpt je met tekst, advies en training om beter te communiceren: www.caenencommunicatie.nl. Gek op: schrijven, katten, reizen (naar US en UK), Disney, lekker eten, Netflixen, lachen en vooral: genieten van wat er NU is, carpe diem!

1 reactie

  • Goede tips Danielle! Dank voor het delen hiervan. Mijn acties zijn vergelijkbaar. Ik heb laatst ook een lijstje gemaakt met dingen die ik elke dag doe/wil doen (ongeveer acht punten), dit lijstje hangt aan mijn beeldscherm. Op deze manier houd ik in de gaten of ik alles doe en voorkom ik dat ik ‘verdwaal’ op FB en leuke links etc. Ik ga wel weer wat meer reageren op LinkedIn, goed idee! Daar zit ik wel elke dag, maar kan het nog wat effectiever inzetten. Cool dat je stickers op je auto hebt geplakt! Ik wilde dat op mijn nieuwe fiets doen ;-)