Sales

Hoe jij je klanten helpt door ze te manipuleren

Manipulatie. We lijken er allemaal een hekel aan te hebben. En als integere ondernemers houden we ons er dus beslist niet mee bezig. Of toch wel?

Op een borrel raak ik in gesprek met Joanne, een masseuse. Ze zou best wat meer cliënten willen voor haar praktijk. Daardoor komt het gesprek op verkopen. Daar heeft ze een grote hekel aan.

“Nee hoor, daar doe ik niet aan”. Ze trekt een afkeurend gezicht terwijl ze nog een slokje van haar rode wijn neemt. “Ik vind het zo manipulatief.”

“En wat is daar erg aan?” vraag ik haar. Ik zie haar ogen groter worden. “Nou… gewoon…ik kan toch niet zomaar mensen gaan manipuleren? Dat past gewoon niet bij wie ik ben!”

En toch weet ik zeker dat ook Joanne regelmatig mensen manipuleert. En dat is prima.

Waarom ook jij regelmatig manipuleert

Laten we eerst eens kijken wat manipuleren eigenlijk precies is. De officiële definitie luidt: het opzettelijk, maar voor anderen ongemerkt, beïnvloeden.

Manipuleren is op zichzelf dus niet per se slecht.

Het kan leiden tot negatief gedrag. Bijvoorbeeld de puber die steeds van zijn klasgenootjes te horen krijgt dat hij maar suf is omdat hij niet rookt. Stoere mensen doen dat namelijk wel. En dus ook maar gaat roken omdat hij anders niet bij de populaire groep hoort.

Maar het kan ook een positief effect hebben. Denk maar eens aan de teksten op de pakjes sigaretten, die mensen er juist toe aanmoedigen om te stoppen.

Sterker nog… Manipulatie kan mensen tot hele mooie daden aanzetten. Neem nu Serious Request. Door bekende namen te verbinden aan een goed doel worden talloze mensen gestimuleerd een donatie te doen. Zodat er uiteindelijk enorme bedragen worden opgehaald. Manipuleren en inspireren liggen stiekem heel dicht bij elkaar. Maar het laatste klinkt wel een stuk positiever.

Een paar voorbeelden

Uiteindelijk passen we manipulatie allemaal in meerdere of mindere mate toe. Ook Joanne.

Het plaatsen van een positieve reactie van een opdrachtgever op je site?

Manipulatie.

In je webteksten steeds “wij” gebruiken omdat je dat professioneler vind klinken, ook al ben je een eenmanszaak?

Manipulatie.

Een tweet versturen met daarin dat er nog maar een paar plekjes zijn voor je cursus?

Manipulatie.

Je zou wel gek zijn als je het niet deed. Want door manipulatie in te zetten maak je het jezelf een stuk makkelijker om je klanten te overtuigen van de waarde van wat jij aanbiedt.

En daar gaat het uiteindelijk om. Jij kunt je klanten heel goed helpen met jouw product of dienst. En daar kunnen ze ja of nee tegen zeggen. Da’s hun eigen keuze. Maar als jij jouw waarde niet duidelijk communiceert, ontneem je hen die keuze. En dat is natuurlijk niet je bedoeling.

Over de auteur

Maaike van Steenis

Ik leer kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Naast ondernemen ben ik dol op schoenen, koken, theater, Rotterdam en reizen.

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

1 reactie

  • Hai Maaike! Goed stuk! What’s in a word he?! Manipulatie als woord heeft bij velen een negatieve connotatie gekregen, terwijl het, zoals jij schetst, heel prima kan zijn en zelfs vaak broodnodig is om je zaak draaiend te houden. Dank je voor deze positieve PR voor de manier waarop we toch echt allen aan clientele komen! Ik ga je post delen op LinkedIn.