Ondernemen

5 adviezen voor een ondernemend 2016

Na alle kerstkransjes, decemberstress. oliebollen en gillende keukenmeiden is het gelukkig nieuwjaar. Met deze 5 adviezen wordt het voor ondernemers een ambitieus en succesvol 2016.

1. Schrijf een elevator pitch

Zorg voor een goede elevator pitch. Schrijf eens op wat jij te bieden hebt aan jouw potentiële klanten. Wat maakt jou of jouw product of dienst uniek? Zorg ervoor dat je dat kort en krachtig kunt vertellen. Oefen je pitch een paar keer voor jezelf (hardop). Als iemand je vanaf nu vraagt “en wat doe jij nou eigenlijk?”, kun jij in een paar korte zinnen helder verwoorden wat jouw core business is.

2. Houd je website in beweging

Als mensen regelmatig op jouw website kijken en steeds hetzelfde zien, zullen ze jouw site al snel links laten liggen. Ik noem dat het Doornroosje-virus. Dit virus is kansloos als er regelmatig nieuwe content op jouw website te vinden is in de vorm van interessante artikelen, verhelderende filmpjes en aantrekkelijke foto’s. Wil je nog een stapje verder gaan? Infographics, polls, interviews en podcasts behoren ook tot de categorie “goede content”.

3. Maak een contentkalender

Als je steeds op het laatste moment moet verzinnen waar jouw artikel, blog, video of podcast over moet gaan geeft dat, op zijn zachtst gezegd, een beetje onrust (lees: vette stress). Dan heb je er al snel geen lol meer in en is de kans groot dat de pauze tussen de content steeds groter wordt en de hele website uiteindelijk weer stil komt te liggen. Dan heeft Doornroosje je alsnog te pakken. Gelukkig kun je dat voorkomen door een contentkalender te maken.

4. Zet social media structureel in

Als de website regelmatig iets nieuws laat zien, wordt het tijd om er voor te zorgen dat mensen weten dat jouw website bestaat. Gebruik social media als wegwijzer naar jouw site. Zet bijvoorbeeld een heel kort filmpje op Facebook en verwijs daarbij naar jouw website waar de hele video te zien is. Of post een foto op Pinterest en link deze foto naar het artikel op jouw website dat bij deze afbeelding hoort. Deel een artikel of blog via Facebook of Linkedin. Of schrijf een pakkende tweet met een linkje naar jouw website. En last but not least: vermeld op elk social media kanaal in je profielgegevens altijd jouw website.

5. Maak een video

Afgelopen jaar was het jaar van de video en die trend zet zich door in 2016. Je kunt allerlei soorten video’s opnemen en plaatsen. Je hoeft geen volleerd cameraman/-vrouw te zijn en je hoeft ook geen dure apparatuur aan te schaffen om een doeltreffend filmpje te kunnen maken. Een eenvoudige camera of zelfs je smartphone kunnen prima volstaan. Wat wél belangrijk is, is een goede strategie. Wat wil je laten zien? Hoe wil je dat laten zien? Welke boodschap wil je uitdragen?

Wil je meer weten over de videotrends van 2016? Bekijk dan deze video!

Welke zaken die ik hierboven heb genoemd, heb jij al voor elkaar? Wat wil je in 2016 anders doen als ondernemer? Wil je meer weten over één of meer van bovenstaande onderwerpen? Laat het me weten via de comments!

Over de auteur

Kitty Joachems

Ik ben: spontaan - nieuwsgierig - tikkeltje eigenwijs (zegt men, ik vind van niet) - echtgenote (van Paul) - moeder (1 dochter en 1 zoon) - presentatrice - redactrice - secretaresse.
In 2014 hebben Paul en ik Klemtoon Media opgericht. Wij maken content. In alle vormen, soorten en maten. Mijn passie voor PR, communicatie en Social Media komt daarbij goed van pas.