Inzichten

Oefening om 2016 écht goed te starten

Het nieuwe jaar is net begonnen. Heb jij goede voornemens gemaakt? Voor je privéleven? Je werk? Natuurlijk wil je dat die uitkomen. Toch lukt het vaak niet de goede voornemens waar te maken. Hierbij een vrij onverwachte tip om 2016 écht goed te beginnen en de kans van slagen van voornemens te vergroten.

Goede voornemens komen niet zelden voort uit ontevredenheid. Herken je dat? We zijn ontevreden over hoe het nu gaat en over hoe het eerder ging. Misschien zijn we ontevreden over hoe we eruit zien, over wie we zijn, wat we doen, wat we hebben bereikt. Al dat soort dingen. Deze gevoelens zijn geen goed vertrekpunt voor verandering. Sterker nog: iets ondernemen of plannen vanuit een ontevreden en negatief gevoel sorteert in dito resultaten.

Andere manier om verandering te stimuleren

Het kan ook anders. Die andere manier hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, misschien is het zelfs wel makkelijker. Van goede voornemens weten we immers allemaal hoe lang die gemiddeld worden volgehouden. Zo makkelijk is dat blijkbaar niet. 

Met onderstaande oefening zorg je er eerst voor dat de basis, het vertrekpunt, goed staat. Daarna, vanuit een goed gevoel en positieve focus, kun je voornemens maken wat je wilt. De kans van slagen is dan zoveel groter! Hoe je je voelt over het verleden en het heden bepalen de kwaliteit en je succes in alle daarop volgende momenten.

Hoe doe je dat terugblikken nou precies?

De opdracht:

  • Neem papier, pen en een half uur waarin je niet gestoord wordt.
  • Schrijf in het midden: ‘Wat goed werkte in 2015’.
  • Zet er een cirkel omheen.
  • Concentreer je op die tekst en schrijf het eerste woord op dat bij je opkomt. Bijvoorbeeld: ‘werk’. 
  • Richt je vervolgens op het woord ‘werk’.
  • Kijk welke woorden er bij je opkomen als het gaat om wat er allemaal goed werkte in het afgelopen jaar in je werk.
  • Schrijf die woorden bij elkaar op en schrijf tot er niks meer komt.
  • Dan concentreer je je weer op ‘Wat werkte goed in 2015?’, om te zien welk nieuw thema er bij je opkomt. Bijvoorbeeld gezondheid of relatie.
  • Schrijf het nieuwe succesthema weer naast ‘Wat werkte goed in 2015?’ en ga na wat er bij je opkomt. Schrijf dit op.
  • Associeer door op dit thema (en nieuwe thema’s) tot je voelt dat je klaar bent.
  • Kijk dan naar alle punten. Hoe vind je ze? Hoe voelt het om zo te kijken?
  • Kijk af en toe naar je successen en/of hang de lijst ergens waar je hem regelmatig ziet. 

Nu heb je door je bewuste positieve focus een positieve terugblik gecreëerd over je afgelopen jaar. Vanuit je tevreden, prettige gevoel komen veel makkelijker positieve nieuwe ervaringen op je pad. Knallen maar met je goede voornemens!

Het effect op jou van deze oefening

Deze oefening heb ik zelf gedaan om hem te testen. Ik werd er erg blij, rustig en tevreden van. Zelfs een beetje trots. Het gejaagde gevoel (‘misschien moet ik meer doen/harder werken’) verdween als sneeuw voor de zon, toen ik overzichtelijk voor me zag wat ik allemaal gedaan had. Ik moest ook wel lachen om dat feitelijk idiote idee dat je sowieso per se heel veel moet doen en neerzetten om voor je gevoel ‘echt goed bezig’ te zijn. Mijn innerlijke criticus hield even zijn mond; heerlijk.

Van een hoop mensen om me heen hoorde ik terug dat ze erg verrast waren over hóéveel ze feitelijk bereikt hadden in 2015. Het doen van de oefening gaf hen een heel goed gevoel.

Ik wens je een mooi 2016 toe, waarin je nog meer dingen zult doen die echt bij je passen en nog sympathieker en complimenteuzer naar jezelf toe wordt. Meer tips & tricks om de kwaliteit van je leven te vergroten, vind je hier. Ga jij de oefening ook doen, om zo een goede start te maken in dit nieuwe jaar?

Over de auteur

sannew

Over de auteur

Annemarie Gerbrandy