Ondernemen

Zo scoor jij wél met je zakelijke profielfoto!

In mijn vorige blog schreef ik over wat je vooral niet moet doen als je professioneel over wilt komen met je profielfoto.

Hoe je dan wel scoort met je zakelijke profielfoto? Met de volgende tips!

Een goed camerastandpunt

Wil jij toegankelijk en benaderbaar overkomen? Fotografeer dan van een iets hoger standpunt. Als je iemand vanaf een lager standpunt fotografeert, plaatst je hem/haar op een “voetstuk”, wat handig kan zijn als je een hoge functie ambieert. Pas daarbij wel op dat je niet de neusgaten in fotografeert. Een foto maken op ooghoogte is voor een zakelijk portret het meest gebruikelijk en eigenlijk altijd goed.

Ik ben benaderbaar. © Paulien Kluver

Ik ben benaderbaar. © Paulien Kluver

Een rustige achtergrond

Op kantoor of in de huiskamer heb je vaak een onrustige achtergrond door alle spullen die er staan. Met een rustige achtergrond gaat echt alle aandacht naar jou en niet naar bijvoorbeeld een stopcontact of kamerplant. Wil je iets anders dan de standaard rustige witte muur? Een lichtgrijze of antraciet achtergrond kan ook heel mooi zijn. Ben je een vrolijk, extravert persoon? Probeer dan eens een achtergrond in een knalkleur, daar val je zeker mee op. Een mooie, verweerde muur of juist strak beton voor een industriële, stoere uitstraling is ook een optie. Wil je een foto met een natuurlijke achtergrond, zoals bomen of water, zorg dan dat deze onscherp zijn zodat ze niet teveel afleiden.

Natuurlijk licht

Daglicht is het meest flatteus en komt natuurlijk over. Direct in de felle zon gaan staan is niet zo’n goed idee, omdat je dan harde schaduwen in je gezicht krijgt en met je ogen gaat knijpen. Een dag met lichte bewolking is dus perfect om een nieuwe profielfoto te maken. Mocht de zon wel fel schijnen, dan kun je een foto in de schaduw maken, dat geeft ook prima zacht licht.

Natuurlijk licht is heel flateus. © Paulien Kluver

Natuurlijk licht is heel flateus. © Paulien Kluver

In het beeld kijken

In feite kijk je tijdens het maken van je nieuwe profielfoto niet naar de camera, maar maak je oogcontact met die toffe opdrachtgever. Of je kijkt naar de sollicitatiecommissie van het bedrijf waar jij zo graag wilt werken. Want die mensen bekijken jouw profielfoto op die manier. Zij krijgen op dat moment van jou een onuitwisbare eerste indruk. Daarom is het belangrijk dat je op je profielfoto oogcontact maakt.

Trek een power outfit aan

Ook al zie je alleen je hoofd en schouders op de foto, een power outfit inclusief hakken zorgt ervoor dat je een krachtige houding hebt. Trek iets aan wat je naar een zakelijke afspraak ook zou dragen. Een jasje of colbertje geeft pit, maar een mooi gesneden jurk met grafische print kan ook heel goed. NB: truien zijn om mee op de bank te hangen, flodderjurken zijn voor op het strand, ongestreken overhemden laten we in de wasmand.

Als je haar maar goed zit

Af en toe krijg ik klachten van mensen die hun portret wel heel mooi vinden, maar zich groen en geel ergeren aan hun haar. Ik kan best een beetje photoshoppen, maar ik ben geen kapper! Als je uitgroei is bijgekleurd en je haar helemaal naar je zin zit, kun jij helemaal tevreden zijn als je jezelf terugziet op je nieuwe foto. Kijk ook naar hoe je je haar normaal gesproken in een professionele situatie draagt: doe niet ineens voor de foto je haar los als je het normaal altijd opgestoken draagt. Nog even een (mild) kritische blik in de spiegel voor je profielfotosessie begint en er kan niets meer mis gaan.

Hou het realistisch

Natuurlijk, een filtertje mag, maar soms zie ik wel heel onrealistisch gladde, glamoureuze glowing profielfoto’s voorbijkomen in mijn online netwerk. Een pukkeltje bij een portret haal ik zelf ook weg, wallen maak ik wat lichter en rimpels worden wat verzacht. Maar een virtuele nosejob gaat me echt te ver. Je wilt niet dat je in het echt tegenvalt als je tegenover die opdrachtgever zit, toch?

De uitsnede

Op je LinkedIn profielpagina, en op de tijdlijn, is je profielfoto vierkant. Maar LinkedIn gebruikt daarnaast ook een ronde versie van je profielfoto. Houd daar rekening mee bij het fotograferen. Je hoofd kan namelijk net het beeld uitvallen bij de ronde uitsnede. Een kop-tot-teen foto werkt minder goed dan een foto die van dichtbij genomen is. LinkedIn heeft maar een heel klein beeldvlakje voor jouw foto, dus je hoofd en een stukje van je schouders passen het beste in dat vierkantje/rondje. Zo kun je nog net de lichaamshouding zien, die natuurlijk open en mooi rechtop is.

Houd je profielfoto actueel

Zeg ik, de fotograaf die al anderhalf jaar dezelfde profielfoto heeft. Dus dit is ook een advies aan mijzelf: maak eens per jaar een goede nieuwe foto. Jij bent niet exact dezelfde persoon als een jaar geleden: je ontwikkelt je ideeën, je manier van werken, je persoonlijkheid. Als het goed is maak je elk jaar weer een groei door. Het is dus goed om een actuele profielfoto te hebben die goed weergeeft wie jij op dat moment bent en waar je voor staat.

Scoren maar!

Van een goede profielfoto heb je niet alleen online, maar ook in het echte leven profijt. Mensen herkennen je tijdens netwerkevenementen. Of ze hebben gelijk een vertrouwd gevoel bij jou als je op sollicitatiegesprek komt.

Als jouw professionaliteit, visie en persoonlijkheid uit je profielfoto spreken, komen er ook klanten en opdrachtgevers op jou af die zich daardoor aangetrokken voelen. Met bovenstaande tips gaat je dat zeker lukken en wie weet scoor jij er wel die nieuwe baan of leuke opdracht mee!

Over de auteur

Paulien Kluver

Ik ben fotograaf; gespecialiseerd in verhalende, authentieke portretten.

Ik maak professioneel fotografisch beeld dat communiceert en raakt.
Dat doe ik o.a. voor voor magazines, online media en bedrijven en organisaties.

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl