Ondernemen

Wie om zich heen kijkt, heeft de toekomst

In Alice in Wonderland van Lewis Caroll vraagt Alice de weg aan ‘de grijnzende kat’. ‘Zou je me willen vertellen welke kant ik op moet?’ ‘Zoiets hangt af van waar je naartoe wilt,’ grijnst de kat. ‘Dat zal mij een zorg zijn,’ zegt Alice. ‘Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat…’

Als ondernemer zou je een ander antwoord geven. Je doet immers niet aan blind-ondernemen dus heb je een duidelijk doel en een goed beeld van wat je klanten nodig hebben en hoe zij zich als consument gedragen. Een ondernemer met visie houdt de trends en maatschappelijke ontwikkelingen daarom in de gaten. Waar gaat het naartoe in de (jouw) markt? Wat verandert er in gedrag en behoeftes van mensen? Hoe anticipeer je daar op?

Glazen bol?glazen bol

Maar hé, hoe houd je het allemaal bij? Je hebt wel iets anders te doen dan in een glazen bol kijken. En bovendien: de ontwikkelingen gaan zo snel. Voordat je iets te pakken hebt, is het alweer achterhaald. Maar is dat wel zo? Toegegeven, hypes verdwijnen zo snel als ze kwamen. Maar ze kunnen ook op een trend wijzen en op de langere termijn uitgroeien tot een heuse maatschappelijke ontwikkeling, met alle effecten van dien.

Wat is de weg?

‘Zal mij een zorg zijn…’ Ik dacht van niet, Alice! Want we moeten om ons heen blijven kijken naar wat steeds meer op een Wonderland gaat lijken. Een goede bron voor mij is Trendwatching – óók zonder peperduur abonnement krijg je veel: best-practices, kennis over consumer trends, nu én in de verwachte toekomst. En houd de maatschappelijke ontwikkelingen bij. Zo ken ik een binnenhuisarchitect die er veel aan had om naar de veranderende arbeidsmarkt te kijken. Al die ZZP’ers en andere thuiswerkers vormden opeens een markt!

Trend of mainstream

Wat een paar jaar geleden voorspeld werd, kan nu dagelijkse werkelijkheid zijn. Neem bijvoorbeeld: ‘delen is het nieuwe hebben’. Ooit een trend, maar inmiddels behoorlijk  ‘mainstream’. Je kunt alles leasen of streamen. Lees dit maar eens: ‘Bril, bed, spijkerbroek: lease je leven bij elkaar‘. Moet jij hier iets mee? Niet per se. Het gaat er vooral om dat je verbindingen legt en de kern van een trend of ontwikkeling vertaalt naar jouw aanbod. Bijvoorbeeld door je kennis te delen. Veel ondernemers doen dat.

Storytelling is hot

‘Het is het verhaal dat ons bindt’, hoorde je zo’n vijf jaar geleden steeds vaker. Ieder heeft zijn eigen samenvatting van de wereld, zijn verhaal. We zoeken de overeenkomsten daarin. En die vinden we in verhalen. Storytelling is inmiddels hot en lijkt ook steeds meer het terrein van ondernemers te worden. Ga jezelf maar na, als klant. Als je kunt kiezen tussen twee aanbieders van hetzelfde product, dan kies je voor degene met het beste verhaal.

Over de auteur

Dorine Mobron

Ondernemerschap stimuleren, storytelling, fotografie, social media en bloggen zijn mijn passies. Over mijn werk: ondernemers hebben in deze tijd een inspirerend verhaal nodig om medewerkers en klanten te kunnen binden. Ik help hen bij het creëren van dat verhaal (missie & visie) en het uitdragen daarvan (als spreker en als schrijver).