Promotie

Help! Ik heb een sneu social media account

“Ik wil iets met social media doen.” Die zin krijg ik met grote regelmaat te horen. Oké leuk, juich ik altijd toe! Máár als ik dan vraag: “wat wil je ermee bereiken?”, blijft het vaak stil.

Een leeg, sneu account

Vóórdat je begint met social media voor jouw bedrijf moet je je doel wél helder hebben. Want als je niet weet wát je wilt bereiken, weet je ook niet op welk kanaal je moet zijn, wie je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Op die manier maak je het voor jezelf niet echt makkelijk hè? Ik denk dat social media daarom voor veel mensen ook zo lastig is. Bij gebrek aan een plan en visie, zijn ze in het wilde weg accounts gaan aanmaken. Die accounts blijven vervolgens eng leeg en er gebeurt maar zo zelden iets, dat het geen resultaat oplevert. Maar waar moet je in godsnaam beginnen?! Zoveel kanalen, zoveel verschillen mogelijkheden en alles werkt anders. Zucht… laat maar. En dat “laat maar” wordt een stilte van maanden en soms jaren. En élke keer als iemand jouw bedrijf zoekt, komt dat lege, sneue account weer naar boven. Moet je niet willen.

Stappenplan

Om het voor de mensen die echt “iets” met social media willen doen wat makkelijker te maken, heb ik een stappenplan opgesteld. Lekker praktisch zodat je meteen aan de slag kunt!

Doelen stellen

Ja daar zijn ze weer, de SMART doelstellingen (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Ughh, niet het leukste om te doen (I know), maar wel slim. Waarom maak je eigenlijk wél bedrijfsdoelstellingen, maar doe je dit niet voor social media? En als je dit wél doet, of gaat doen, zorg dan álsjeblieft dat het aansluit op je overall marketingstrategie en je andere online activiteiten. Een geïntegreerde aanpak van alle marketingactiviteiten werkt nou eenmaal effectiever dan losse acties.

Tijd voor een inspectie

Oké, je hebt helder wat je wilt bereiken, maar heb je ook helder hoe je er eigenlijk voorstaat op socialmediagebied? Wat wordt er over jou gezegd? Wordt er überhaupt over jou gepraat? Heb je op dat treurige lege account volgers en zo ja, wie zijn dat dan? Vergelijk jouw huidige aanwezigheid ook eens met die van je concurrenten. Dit vereist een stukje onderzoek. Geen nood, Hootsuite heeft een handig sheetje gemaakt die je hiervoor kunt gebruiken.

Creëer of verbeter je accounts

Je hebt onderzoek gedaan en je weet nu óf je je bestaande accounts gaat gebruiken en hoe je die dan gaat gebruiken. Misschien ben je wel tot de ontdekking gekomen dat sommige kanalen helemaal niet noodzakelijk zijn voor jouw business. Laat die dan ook gewoon links liggen en focus je op de kanalen waar jouw publiek wél zit. Je kunt dus aan de slag om óf je bestaande accounts te verbeteren óf nieuwe te creëren. Ik ga in dit artikel je niet uitleggen hoe je die accounts aanmaakt, daar kun je genoeg over vinden op Google.

Content, content, content!

Je accounts staan, nu moeten ze gevuld worden. De content bepaalt voor een groot deel het succes van jouw socialmediakanaal. Ik raad altijd aan een contentkalender te gebruiken om overzicht en focus te houden en een goede verdeling te maken van je berichten. Ik heb een voorbeeld voor je klaar gezet, voel je vrij die te kopiëren en te gebruiken.

content-kalender

Gaan!

Nu begint het leukste deel, het echte werk! Hoezee! Je kunt nu per kanaal berichten gaan posten, inplannen, monitoren en jouw kanaal laten groeien! Als je alles zelf doet, koppel dan alle accounts aan je telefoon, zo kun je te allen tijde alles bijhouden en snel reageren. Want dat hoort er ook bij hè! Óók na 17.00 uur (vergeten sommige mensen nog wel eens). Vind je dat vervelend, dan kun je er beter niet aan beginnen of het uitbesteden. Doe je dit niet, dan gaat het niet werken en heb je voor je het weet weer zo’n slapend account. Doe het goed of doe het niet!

Veel succes!

Over de auteur

Lianne Rouwenhorst

Allstar lover & high heels. Ik houd niet van spruitjes en paarden ( jeugdtraumaatje). Ik ben een online addict en het zou mij niet verbazen als ik een van de eerste mensen ben met een swipe-duim.
Ik ben dagelijks bezig om content te creëren, dit te plaatsen op verschillende kanalen, om vervolgens de interactie aan te gaan.
Dat doe ik als online marketing communicatieadviseur, adviseur en implementatiepartner voor community management & social media, blogger en als zelfstandig ondernemer! ( Ohwja, ik doe ook nog een studie ergens). En ja, ik heb ook nog vrienden en een sociaal leven. (Wat meer uren in een dag zouden wel best handig zijn trouwens…).

Heb je vragen over online, social media, community management of heb je een andere vraag? Stuur me een berichtje via de mail, een appje, dm, chatbericht via Fb of de linkedin messenger, bellen mag ook. (Postduiven accepteer ik niet meer, de volière zit inmiddels vol).

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

2 reacties