Inzichten

Gun jezelf dezelfde VIP-behandeling als je klanten

De klant is koning. Maar betekent dat dat je hem altijd zijn zin moet geven? Ook als het ten koste gaat van jezelf?

Sandra is diëtiste en kwam bij mij voor coaching. Tijdens één van onze gesprekken zei ze: “Ik vind het zo moeilijk om zakelijk te zijn. Ik heb het gevoel dat dat helemaal niet bij me past.”

“Waarom niet?” vroeg ik haar.

Zij zei: “Nou, ik zie mezelf gewoon niet als een harde zakenvrouw. Ik vind het belangrijk om op een persoonlijke en ontspannen manier met mijn opdrachtgevers om te gaan.”

Ik vroeg: “Hoe zou het zijn als het niet ging over zakelijk zijn, maar over goed voor jezelf zorgen. Hoe zou dat voelen?”

Sandra werd even stil. “Dat klinkt veel beter. Op die manier heb ik er nog niet naar gekeken. Daar kan ik wat mee.”

Van zakelijk naar zorgen voor jezelf

Herken jij jezelf in Sandra? Wil jij ook graag een prettig en informeel contact met je klanten of opdrachtgevers, maar merk je dat dat soms leidt tot situaties waar je minder blij mee bent?

Zoals:

  • Je klanten bellen je ’s avonds of in het weekend met vragen die eigenlijk best kunnen wachten;
  • Facturen worden veel te laat betaald. En iedere keer dat je ernaar vraagt, wordt er gezegd dat ze je nu echt gaan betalen. Maar het blijft bij loze beloftes;
  • Telkens als je denkt dat je opdracht af is, komt er weer een verzoekje of je toch nog even dit wilt aanpassen of dat kunt doen.

Geef je grenzen aan

Uiteindelijk begint het allemaal bij vooraf duidelijke afspraken maken met je klanten over wat ze van jou kunnen verwachten en hoe jij wilt samenwerken. Als je dat niet doet, ben je niet flexibel, maar gewoon onduidelijk. En zorg je niet goed voor jezelf.

Er is niks mis met flexibel zijn en af en toe wat extra’s doen. Integendeel. Maar zorg er wel voor dat het jouw eigen keuze is en geen vanzelfsprekendheid. Vertel ook tegen je klant dat je voor hem of haar een uitzondering maakt of iets extra’s doet. Daardoor krijgt jouw royale gebaar ook de waardering die het verdient.

Jij bent zelf het belangrijkste ‘productiemiddel’ van jouw bedrijf. Dus wees daar zuinig op. Voor Sandra werd “ik zorg goed voor mezelf en voor mijn klanten” haar nieuwe mantra. Telkens als ze in een situatie kwam die ze lastig vond, herhaalde ze dat in haar hoofd. Het zorgde ervoor dat ze zich comfortabeler ging voelen met het aangeven van haar grenzen.

Wat doe jij om goed voor jezelf te zorgen? Hoe haal jij het beste uit jezelf als ondernemer? Je ervaringen en tips zijn welkom hieronder.

Over de auteur

Maaike van Steenis

Ik leer kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Naast ondernemen ben ik dol op schoenen, koken, theater, Rotterdam en reizen.