Meegemaakt

Ook jij kan een persbericht sturen

Een persbericht is een krachtiger middel dan je misschien denkt. Niet overtuigd? In dit artikel deel ik de voordelen.

Eigenlijk was ik heel lang niet zo’n fan van persberichten. Ik zag ze zijdelings voorbijkomen op het werk en kende ze vooral als een zelfpromotiemiddel waar niemand echt op zat te wachten. Ze werden dan wel eens opgepakt, maar veel resultaat zag ik er niet van. Op het moment dat social media steeds meer gebruikt werden, leken persberichten me wat overbodig worden. Nou ja, tenzij je wat in het lokale krantje wilde delen voor een lokaal initiatief. Langzaam werd ik toch steeds enthousiaster over het fenomeen ‘persbericht’ en begon ik de voordelen er van in te zien.

Proef op de som

Op dit moment volg ik een korte cursus over het schrijven van persberichten en ik ontdekte dat persberichten nog steeds heel erg nuttig kunnen zijn. Sterker nog; ik zette onlangs een persbericht in om mijn blogsite extra onder de aandacht te brengen. Dat was eerder niet in me opgekomen. En het is gelukt! Ik werd vermeld op een grote site waar mijn doelgroep zich bevindt.

Een persbericht is dus een krachtiger middel dan je misschien denkt. En ook jij, wat je ook voor bedrijf hebt, kunt een persbericht uitsturen. Benieuwd naar de voordelen?

1. Groter bereik

Ben je net als ik ook veel aanwezig op social media? En denk je dat dat voldoende is? Natuurlijk, met social media kun je eenvoudig veel mensen bereiken en relaties onderhouden. Maar het is niet altijd makkelijk om snel je doelgroep te bereiken en niet alle berichten gaan viraal. Als je toch wilt opvallen, kan het dus slim zijn om een persbericht te sturen.

Zoek een (online) magazine waarvan je weet dat je doelgroep zich daar bevindt. Een magazine met veel bereik heeft niet alleen veel lezers die je bericht lezen, de nieuwsberichten worden vaak ook goed gedeeld op social media. Voor je het weet, wordt jouw bericht dus niet alleen op een website geplaatst, maar zingt deze ook rond op diverse social media-kanalen.

2. Kans op een interview

Als je je persbericht met zorg hebt opgesteld, is het geweldig als deze wordt opgepakt. Wat ik zelf nóg leuker vindt, is als een redactie je besluit te bellen voor een interview naar aanleiding van jouw bericht en zijn eigen artikel gaat schrijven. Zo krijg je unieke content, de lezer krijgt veel meer achtergrondinformatie en is het nog veel geloofwaardiger en inhoudelijker dan het oorspronkelijke persbericht.

3. Gunfactor

Als je op het punt bent gekomen dat je vaker persberichten stuurt en de redacties beter leert kennen, krijg je vanzelf ook een grotere gunfactor. Tenminste, als je het goed aanpakt. Dat wil zeggen: bouw een relatie op met de redacties en probeer niet alleen maar te halen. De kans wordt dan steeds groter dat er iets van jou wordt geplaatst. Bovendien heb je dan ook een streepje voor. Dat kan handig zijn wanneer het ‘bedrijf achter de redactie’ bijvoorbeeld een evenement organiseert waarvoor ze nog een goede spreker zoeken.

Ben je enthousiast geworden en wil je aan de slag? Lees dan de tips van Marca of bekijk deze video met daarin 3 tips voor een aantrekkelijk persbericht.

Zie jij er nu nog tegenop om een persbericht te sturen of heb je hier nog vragen over? Laat je reactie hieronder achter.

Over de auteur

Samira Salman

Ervaren marketeer die graag mensen en bedrijven met elkaar verbindt door middel van social media, content marketing en evenementen. Ze helpt eventmanagers met online community building met haar bedrijf Social and more. Ze heeft ook haar eigen blog: EventGoodies.

Over de auteur

irenep