Ondernemen

Professioneel overkomen met je zakelijke profielfoto? Doe dit dan vooral niet.

Iemand uit mijn zakelijke netwerk kreeg regelmatig negatieve reacties op zijn LinkedIn profielfoto en vroeg mij wat ik als fotograaf ervan vond.

Het ging om een profielfoto waarop betreffende man, met sigaar tussen de lippen, het beeld uitkeek. Met de huiskamer als achtergrond. Op LinkedIn. Wat een zakelijk netwerk is. En de persoon in kwestie was serieus op zoek naar een baan in de financiële sector.

Dus tja, wat ik daarvan vind? Ik vind het onbegrijpelijk dat je zo’n foto als profielfoto instelt. De sigaar is een no go, behalve als je een carrière in de tabaksindustrie ambieert.

LinkedIn? Zo dus liever niet …

Toen ik de profielfoto’s in mijn LinkedIn netwerk naar aanleiding van dit voorval allemaal eens goed bekeek, viel ik toch wel van mijn stoel van alle don’ts die ik tegenkwam. Potentiële klanten en opdrachtgevers bekijken je zakelijk profiel om een eerste indruk van jou te krijgen. Dan zorg je er toch voor dat die eerste indruk heel goed is?

Wil jij overkomen als een professional op LinkedIn of andere social media? Check dan even de volgende veelgemaakte fouten, voordat je een nieuwe profielfoto plaatst.

Uit beeld kijken

Als jouw toekomstige werk- of opdrachtgever jou niet eens in de ogen kan kijken op social media… wat voor indruk moet hij dan van jou krijgen? Kijk je uit beeld, dan komt dat onpersoonlijk over. Maak connectie met de kijker, kijk hem/haar recht aan met een open blik.

LinkedIn? Rook geen sigaar. Kijk niet uit beeld.

Rook geen sigaar. Kijk niet uit beeld.

Vakantiefoto

Word jij ook altijd alleen maar gefotografeerd door je terraspartner en medevakantieganger? Met je beach hair en zonnebril? Ja, het was een heerlijke zomer. En ja, plaats de ik-zit-op-het-terras en ik-chill-op-het-strand foto’s gerust op Facebook.

Helaas kom ik veel van dit soort profielfoto’s ook tegen op LinkedIn. Waarschijnlijk heb je die vakantiefoto gekozen omdat je er ontspannen en gebronsd opstaat? Dat kun je ook laten zien in een meer professionele setting! Dus neem een zonnebankje, trek een power outfit aan en laat een foto maken waarbij je niet op het terras zit, maar wél die open, ontspannen uitstraling hebt.

Drukke achtergrond

Waar een kantooromgeving, stopcontacten en kamerplanten enorm afleiden van jouw hoofd, doet een rustige achtergrond juist wonderen voor zo’n klein vierkantje op LinkedIn.

Geen stopcontacten. Geen kamerplanten.

Geen stopcontacten. Geen kamerplanten.

Gesloten lichaamshouding

Armen over elkaar mag dan de standaard zakelijke pose zijn, maar het is wel een heel gesloten en afstandelijke houding. Je maakt er geen verbinding mee. Wat je wel kunt doen is je armen (of een arm) in je zij zetten, je borst vooruit en goed rechtop zitten of staan. Dan heb je een krachtige, stoere, maar toch toegankelijke houding.

Bedrijfslogo

Eindelijk voor jezelf begonnen? Natuurlijk ben je superblij met je nieuwe huisstijl en logo van je bedrijf! Maar… Gebruik je je logo dan ook als profielfoto? Echt, ik kom dat regelmatig tegen. Ik begrijp dat je trots bent op je logo, het ziet er mooi, gelikt en professioneel uit. Maar het is heel onpersoonlijk als profielfoto. Mensen bekijken jouw profiel op sociale media om jóu te zien! Jouw hoofd, jouw blik, jouw persoonlijkheid.

Tijd voor een nieuwe zakelijke profielfoto?

Kijk nu eens kritisch naar je eigen LinkedIn profiel en andere sociale media. Heb jij een profielfoto met één of meer van bovenstaande don’ts? En ga jij nu een nieuwe (laten) maken? Mooi. Bedenk bij het maken en kiezen van jouw zakelijke profielfoto goed wie jij bent en hoe je wilt overkomen. Hou daarbij die toffe opdrachtgever, je ideale klant of je nieuwe werkgever in gedachten: door wie wil jij gezien worden op sociale media? Maak met je profielfoto een verpletterende indruk! Go! Zet ’m op!

Heb je na al deze don’ts behoefte aan meer do’s? In mijn volgende blog geef ik tips hoe je wél scoort met je zakelijke profielfoto!

Over de auteur

Paulien Kluver

Ik ben fotograaf; gespecialiseerd in verhalende, authentieke portretten.

Ik maak professioneel fotografisch beeld dat communiceert en raakt.
Dat doe ik o.a. voor voor magazines, online media en bedrijven en organisaties.