De vrouwen

4 Tips voor een goed logo ontwerp

Een logo is een weerspiegeling van de identiteit van je bedrijf. In één oogopslag moet je doelgroep zich er door aangesproken voelen. Dit bereik je door in je logo ontwerp rekening te houden met onderstaande aandachtspunten.

Keep It Simple Stupid (KISS-principe)

Een logo moet herkenbaar zijn op allerlei communicatie-uitingen. In het begin zal je het waarschijnlijk vooral gebruiken voor je visitekaartjes, e-mailhandtekening en website. Daar blijft het ongetwijfeld niet bij. Voor je 10-jarig jubileum moet bijvoorbeeld een taart worden gemaakt met je logo en als je personeel aanneemt, moet er bedrijfskleding komen. Het is daarom belangrijk dat je logo herkenbaar blijft in verschillende uitvoeringen. Dat het o.a. ook in diapositief, zwart-wit en verschillende composities overeind blijft.

Aantrekkelijk voor je doelgroep

Houd naast je primaire doelgroep die jou inhuurt of je producten koopt, ook rekening met je secundaire doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld kinderen coachen, maar zij beslissen uiteindelijk niet om met jou te werken. Hun ouders wel. Laat je logo in dat geval zowel kinderen als ouders aanspreken.

Wees uniek en blijf bij jezelf

‘Doe mij maar blauw, dat staat professioneel’ of ‘ik wil graag een boom, dit symboliseert ontwikkeling.’ Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat een boom voor ontwikkeling staat. Maar het is een symbool dat horizontaal en verticaal al in alle branches wordt gebruikt. Daar gaat je originaliteit.

In het verleden symboliseerde ik mijn diensten via de verschillende stappen van een carwash en bood ik mijn klanten een waspas aan. Ik hield alleen het gevoel dat het niet klopte. Dat klopte! Ik heb niets met auto’s en ik ga hooguit twee keer per jaar door de carwash. Daarom heb ik het toen dichter bij mezelf gezocht en uiteindelijk voor de symboliek van ei tot uitgevlogen papegaai gekozen. Dit past perfect bij mij omdat ik mijn leven lang een papegaai heb gewild. En Chico, een grijze roodstaart, is nu al 3 jaar mijn beste vriend en gaat overal mee naar toe.

Slogan bedenken of niet?

Zelf ben ik een voorstander van slogans. Vooral als je bedrijfsnaam en beeld niet direct weergeven wat je doet en hoe je dat doet. Die slogan geeft je logo dan net iets extra’s mee. Zet hem daarnaast scherp neer of verwerk er humor in zodat je slogan blijft hangen.

Een paar jaar geleden had ik bijvoorbeeld een klant die rioolmanagement voor de gemeente deed. Ze gebruikten ‘Wij helpen mensen onder de grond’. Mijn klant vond dit humor en wilde er niet vanaf stappen. Uiteindelijk hebben we ervan gemaakt ‘Ontlasten is ons vak’. Hun logo weerspiegelt nu het rioolmanagement en de slogan vertelt hoe ze dat doen.

Dus…

Een goed logo geeft niet alleen je bedrijfsnaam weer, maar vertelt wat je doet, hoe je dat (anders) doet en voor wie je dat doet. Zonder te veel woorden.

Over de auteur

Danielle Looije

Straalt jouw bedrijf naar buiten uit wat het van binnen is?

Wat is jouw identiteit en krijgen klanten wat ze verwachten? Ik ontwerp een passend logo met een consistente huisstijl en bedenk strategische middelen om je communicatie verder in te zetten, zodat je zichtbaar wordt.

Weet je nog niet helemaal wat je identiteit is en wat jouw onderscheidend maakt? Ik kijk graag samen met jou naar jouw waarden en onderscheidend vermogen, zodat we deze sterk in de markt kunnen zetten.

Wil je eens verder praten?
mail@bureau-daan.nl of 0611918576
www.bureau-daan.nl

Over de auteur

Ingrid Segers