Ondernemen

Hoe zou jouw bedrijf op Tinder scoren?

Tinder. Voor degene die het niet kennen, een datingapp waarbij je binnen een paar seconden beslist of iemand ‘hot or not’ is. Deze app werkt vooral op basis van gevoel en uitstraling.

Heb je geen goede profielfoto? Dan zou het kunnen dat de liefde van je leven je zomaar weg ‘swipet’. Dag ware liefde, ik liep je mis omdat ik een verkeerde profielfoto had… Nu zal ik nooit gelukkig zijn…

De eerste indruk: daar gaat het om, ook zakelijk

Je uitstraling is de manier waarop je overkomt bij (potentiële) klanten. Je kleuren, vormen en taalgebruik zeggen iets over wie je bent. Wist je dat het met de uitstraling van je bedrijf net zo werkt als op Tinder? Mensen kiezen je bedrijf uit op basis van gevoel. Als hun gevoel niet goed is, ‘swipen’ ze je gewoon weer weg. Dag ware klant! Bij het zien van je uitstraling krijgt je klant een gevoel. Je levert snel, je bent spiritueel, goedkoop of deskundig. Als de uitstraling van je communicatie precies past bij wat je bedrijf is, dan is dat helemaal geen probleem. De klanten die bij je passen selecteren zich vanzelf, want ze voelen zich aangesproken. Wedden dat daar je ware klant bij zit?

Uitstraling

Wat denk je dat er gebeurt als je uitstraling niet klopt bij je identiteit? Je kunt op deze manier zomaar je ware klant mislopen of, érger nog, je kunt er een klant voor terugkrijgen die iets heel anders van je verwacht… Stel je voor, je levert exclusiviteit en je klant denkt dat je goedkoop bent. Denk je dat hij dan akkoord zal gaan met je offerte? Waarschijnlijk valt hij van zijn stoel als hij de prijs ziet. Dat had hij niet verwacht! Dit was dan alleen nog een selectie op het voortraject. Stel je voor dat je klant wel akkoord gaat met je offerte en verwacht dat je snel werkt, terwijl jij graag de tijd neemt om alles tot in de puntjes uit te werken. De klant zal je werk ‘onnodig’ vinden. Weer geen match én een teleurgestelde klant. Een teleurgestelde klant is niet goed voor je reputatie om nog maar te zwijgen over je werkplezier… Het stagneert je groei als ondernemer, want jij wilt juist bezig zijn met de dingen waar je goed in bent, zodat je jezelf verder kunt ontwikkelen. Toch?

Betrek je klanten bij je bedrijf

Je kunt zo’n teleurstelling voorkomen, door duidelijk te zijn in je communicatie. Hoe doe je dat? Je moet van jezelf weten wie je bent, wat je visie is, wat je onderscheidend vermogen is en vooral waarom je doet wat je doet. Dit is deels een stukje zelfkennis. Deels kun je dit in beeld krijgen door je klanten te betrekken. Je klanten zijn de sleutel. Ze weten precies waarom ze met jou werken en wat jouw werk bijzonder maakt. Vraag eens aan 10 willekeurige klanten waarom ze met jou werken? Waarom niet met iemand anders en vraag door! In eerste instantie krijg je waarschijnlijk termen als betrokken, professioneel en kwaliteit. Dit is niet je onderscheidend vermogen, dit zijn kwaliteiten die je als ondernemer sowieso moet hebben om bestaansrecht te hebben. Vandaar dat het doorvragen essentieel is. Kun je in de feedback een rode draad vinden? Houd daarbij in je achterhoofd dat jouw onderscheidend vermogen voor jou waarschijnlijk ‘logisch’ is. Het is je tweede natuur en je hebt niet eens in de gaten dat het een kwaliteit is. Dat is ook de reden waarom veel ondernemers hun onderscheidend vermogen vaak over het hoofd zien.

Daarna kun je je uitstraling een vorm gaan geven

Je kunt hiervoor zelf aan de slag gaan, maar je kunt hiervoor ook een professionele vormgever inhuren. Welke kleuren en vormen passen bij de uitstraling van je bedrijf? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een moodboard maken. Zo krijg je snel een beeld van de kleuren en vormen die bij jouw bedrijf passen. Wat je daarnaast kunt doen, om een misstap in je uitstraling te voorkomen, is tijdens de ontwerpfase advies vragen aan je doelgroep. Bijvoorbeeld: je allerleukste klant en je allerleukste potentiële klant. Wat vinden ze van je nieuwe uitstraling en past het bij het beeld dat ze van je hebben? Dat is daarnaast trouwens ook heel goed voor je relatie. Mensen vinden het vaak een compliment als ze betrokken worden bij een dergelijk belangrijk proces.

Ik hoop dat ik je hiermee wat handvatten heb gegeven om aan de slag te gaan!

Over de auteur

Danielle Looije

Straalt jouw bedrijf naar buiten uit wat het van binnen is?

Wat is jouw identiteit en krijgen klanten wat ze verwachten? Ik ontwerp een passend logo met een consistente huisstijl en bedenk strategische middelen om je communicatie verder in te zetten, zodat je zichtbaar wordt.

Weet je nog niet helemaal wat je identiteit is en wat jouw onderscheidend maakt? Ik kijk graag samen met jou naar jouw waarden en onderscheidend vermogen, zodat we deze sterk in de markt kunnen zetten.

Wil je eens verder praten?
mail@bureau-daan.nl of 0611918576
www.bureau-daan.nl

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl