Promotie

Hoe profiteer je met je webshop optimaal van de feestdagen?

profiteren van de feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur en dus is het tijd om je webshop feestdagen proof te maken! Hoe? In dit artikel geef ik je een aantal tips om mee aan de slag te gaan zodat jij ook kunt profiteren van de feestdagen!

Voorraad en foto’s:

Zorg voor genoeg voorraad om de drukte op te vangen. Je kunt er zelfs aan denken om speciale artikelen in te kopen die populair zijn rond kerst. Of bundel bestaande producten tot kado pakketjes.

Gebruik fantastische foto’s; speciale artikelen zoals kersttruien of sinterklaasartikelen roepen het feestdagengevoel op als ze in sfeer gefotografeerd zijn. Maak er werk van en wees creatief!

Productbeschrijving:

Maak ook van je productbeschrijvingen een feestje, door bijvoorbeeld te omschrijven hoe heerlijk warm de sjaal is en dat hij bij elke kerstoutfit past. Of ‘Dit kleine kadootje past in elke schoen’.

Houd er bij je beschrijvingen rekening mee dat mensen rond de feestdagen vooral voor anderen producten kopen en niet zozeer voor zichzelf. Bedenk bij al je producten voor wie dat een goed kado zou zijn: opa, moeder, kind, etc. en pas daar je omschrijving op aan!

Je kunt daarbij ook gebruik maken van zinnen zoals ‘Bestseller’ of ‘Dit jaar weer terug wegens groot succes’ om mensen extra het gevoel te geven dat het artikel voor hen de juiste keuze is.

Productsuggesties / Kado suggesties:

Je kunt bij elk product een of meer suggesties zetten. Bijvoorbeeld bij een mannelijk kado een suggestie voor een ander familielid/vriend: ‘Zoekt u nog een kado voor oma (collega – tante – etc)? Dan is dit misschien een leuk idee..’

Je kunt zelfs op je homepage een verzameling producten maken voor elke doelgroep waar men op kan klikken. Zoals: ‘Leuke sierkussens voor je bestie!’ – ‘Tof horloge voor manlief!’ – ‘Schattig armbandje voor je nichtje!’ etc..

Zo maak je het je klant makkelijk om de juiste producten te vinden! En door je focus te leggen op kadootjes voor anderen, zorg je ervoor dat je bekend wordt bij 2 personen: de gever en de ontvanger!

(Kortings)acties:

Rond de feestdagen is het natuurlijk een perfecte tijd om te starten met extra acties zoals: ‘Van oktober t/m december gratis verzending!’ of ‘Gratis kerstverpakking!’ Houd daarbij wel rekening met je kosten want je moet er natuurlijk niet op achteruit gaan.

Ook kun je kortingsbonnen geven aan de mensen die ingeschreven staan voor je nieuwsbrief of aan je Facebook leden. Zorg in ieder geval voor lekker veel interactie op je website en social media zodat je top of mind blijft. Maak er een visueel feestje van, mooie afbeeldingen, warme teksten en een goede focus op het voordeel voor de klant.

Verpakking:

Misschien een duh-tip, maar wel belangrijk om even te vermelden: Maak werk van je verpakking! Hang er bijvoorbeeld een leuk label aan met een feestdagen groet, of stop dit juist als kaartje bij het product. Geef mensen een zo goed mogelijk gevoel als ze het pakketje openen. En vergeet niet de naam van je webshop erop te zetten met je domeinnaam, zodat mensen precies weten waar ze die leuke kadootjes kunnen kopen voor hun familie en vrienden.

Dus, wil je profiteren van de feestdagen? Begin vast met je voorbereidingen, want een goed begin is het halve werk! Heel veel plezier met de voorbereidingen voor de komende drukke maanden!!

Over de auteur

Nicky Bakker

Ik heb een Marketing en Planning-achtergrond en ben van jongs af aan altijd creatief bezig. Dit gecombineerd is wie ik nu ben en wat m’n werk is geworden: Een Creatieve Coach!

Wil je een webshop of blog starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wil je graag brainstormen of een logo en website laten ontwerpen? Of een wijntje drinken.. Kan allemaal :)