Ondernemen

Boodschappentas zoekt lieve boekhouder

multitasking

Het is zover. De kogel is door de kerk, je hebt besloten zelfstandig ondernemer te worden. Superspannend! Vol enthousiasme en met een gedegen businessplan heb je je ingeschreven bij de KvK. Jouw zaak is een feit, maar dan..

Dan begint het echte werk

Je moet je bedrijf gaan runnen. Best wel eng, want alles is nieuw en je moet ontzettend veel regelen! Zo moet je ineens boekhouder, administrateur, marketing goeroe en salestijger in één zijn. Jeetje zeg, best ingewikkeld allemaal. Het kost je veel tijd om alles uit te zoeken en je bent bezig met van alles en nog wat. Als startende ondernemer wil je het liefst zoveel mogelijk zelf doen, “mijn kindje”. Daarnaast heb je geen megabudget te besteden, dus je móét ook wel veel zelf doen. Maar hoe vind je nou de juiste balans?

Kan ik zelf!

Mijn eerste zin als kind was: “kan ik zelf”. Dat gaat op voor veel zaken, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dágen bezig bent om uit te zoeken hoe je dat e-mailmarketing programma nou werkend krijgt. Na urenlang prutsen heb je dan eindelijk een template staan mét je eigen logo (niet helemaal naar je zin maar hij staat er). Trots ga je testen om er vervolgens achter te komen dat het er niet uitziet op een smartphone. Zucht. Die uren ben je kwijt, hebben niks opgeleverd en je bent niet toegekomen aan de zaken die er echt toe doen voor jou: de reden waarom je zelfstandig ondernemer bent geworden!

Soms is het beter bepaalde zaken uit te besteden. Je kunt nou eenmaal niet met 20 dingen tegelijk bezig zijn. Wat kun je als ondernemer prima uitbesteden? Ik besloot een klein overzichtje te maken, dat het je wellicht wat makkelijker maakt als (startende) ondernemer. Ik stel ik mijzelf altijd de volgende vragen:

  • Staat het in verhouding: hoeveel tijd ben ik hier aan kwijt als ik het zelf doe en hoeveel geld kost het me bij een expert?
  • Is het kwalitatief goed genoeg en 100% naar wens als ik het zelf doe?

Is het antwoord nee op één van deze twee vragen? Dan zou ik zeggen “uitbesteden die hap!”

Ik heb nog wel een buurjongen

En met uitbesteden bedoel ik niet aan die buurjongen van 12, die kan toveren met een iPad (tenzij je in Silicon Valley woont en hij Google als achternaam heeft, dan mag het). Ga in plaats daarvan eens in gesprek met collega ondernemers die al wat verder zijn. Zij hebben te maken gehad met hetzelfde probleem en wellicht kunnen zij jou verder helpen en iemand aanraden. Tevens een mooie kans om even bij te praten en wat te netwerken.

Logo in Paint? Don’t!

Hoe vaak ik niet Paint logo’s en Word-art logo’s voorbij heb zien komen in mijn bureautijd! Het kan voor een leek er best leuk uit zien, maar de pro wordt er verdrietig van. Naast dat het vaak niet origineel en onderscheidend is, is het niet bruikbaar voor bijvoorbeeld drukwerk. Indien je zelf niet de juiste programma’s hebt zal jouw logo er nooit strak uitzien omdat het geen vectorbestand is. Een vectorbestand kan onbeperkt geschaald worden met behoud van kwaliteit. Het wordt dus nooit een pixelparadijs! Beperkt budget? Bepaal zelf wat je ervoor uit wil geven, dat kan bijvoorbeeld via deze website.


Website voor een ieniemienie bedrag

Als je even gaat Googlen vind je tig grote aanbieders die jou beloven dat jij helemaal zelf een website kunt maken voor een ieniemienie bedrag. Dat klopt. Als je klaar bent heb je inderdaad een website. De vraag is echter, ondersteunt deze site jouw toko? Of heb je eigenlijk stiekem een online reclame folder op het wereldwijde web gezet waar je niet zoveel mee kunt? Wellicht voldoet hij de eerste periode van jouw onderneming prima. Je bent online vindbaar (als je geluk hebt) en men ziet wat je te bieden hebt. Maar in de loop van de tijd wil je meer met je site, je wilt je meer gaan onderscheiden door te gaan bloggen bijvoorbeeld en die blogs wil je mooi verwerkt hebben in een overzichtje. Je hebt een aantal opdrachten succesvol afgerond en wil quotes van klanten verwerken in je homepage, een call to action button in die rechterkolom etc. Dat kan allemaal, maar “dat is maatwerk”, krijg je dan te horen. Resultaat: een relatief simpele en beperkte site voor een bedrag waar je ook direct een hele goede basis site voor had kunnen laten bouwen, die eenvoudig uit te breiden is in de toekomst met een kleine investering.

Tasjes administratie

Ben je een ramp met cijfertjes, breekt het zweet je uit bij de gedachte aan jouw boekhouding, die in een plastic tasje van de Jumbo in een hoekje van je kantoor staat? Wellicht is het dan goed een boekhouder in te schakelen. Het voordeel van het inhuren van boekhouder is dat de administratie op jou en jouw onderneming is afgestemd. De boekhouder kijkt naar de situatie in jouw onderneming en hoe er met de meest actuele fiscale regels die de belastingdienst en de overheid biedt, zoveel mogelijk voordeel kan worden behaald. Zo kun je flink wat kosten uitsparen en dat is natuurlijk altijd prettig!

De communicatie

Een advertentie, de teksten voor je website of een wervende mailing. Niet iedereen is een kei in schrijven en het is een kunst om de identiteit van jouw bedrijf goed terug te laten komen in al jouw tekstuele uitingen. Er zijn genoeg freelancers die jou hier bij kunnen helpen en dat kost je echt niet de hoofdprijs. Deze site kan je daar bijvoorbeeld bij helpen.

Als laatste nog een tip

Werk aan je netwerk met andere (startende) ondernemers. Soms kun je elkaar ook helpen als je beiden een klein budget hebt. Zo heb ik een relatie geholpen met het opzetten van haar social media accounts en heeft zij mij geholpen met wat boekhoudkundige zaken (ja, ik ben zo’n Jumbotas typje en spreek dus uit ervaring).

Heel veel succes!

Over de auteur

Lianne Rouwenhorst

Allstar lover & high heels. Ik houd niet van spruitjes en paarden ( jeugdtraumaatje). Ik ben een online addict en het zou mij niet verbazen als ik een van de eerste mensen ben met een swipe-duim.
Ik ben dagelijks bezig om content te creëren, dit te plaatsen op verschillende kanalen, om vervolgens de interactie aan te gaan.
Dat doe ik als online marketing communicatieadviseur, adviseur en implementatiepartner voor community management & social media, blogger en als zelfstandig ondernemer! ( Ohwja, ik doe ook nog een studie ergens). En ja, ik heb ook nog vrienden en een sociaal leven. (Wat meer uren in een dag zouden wel best handig zijn trouwens…).

Heb je vragen over online, social media, community management of heb je een andere vraag? Stuur me een berichtje via de mail, een appje, dm, chatbericht via Fb of de linkedin messenger, bellen mag ook. (Postduiven accepteer ik niet meer, de volière zit inmiddels vol).

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl