Inzichten

5 Tips om de kwaliteit van je dag te verbeteren

afbeelding van stretchende vrouw
Door sannew

Iedereen is tegenwoordig druk. Bijna constant. Maar hoe zorg je nou, met weinig tijd en moeite, voor meer overzicht en helderheid? En voor meer ontspanning en plezier? Kortom: voor een kwalitatief betere dag? Deze vijf tips helpen je op weg. 

1. Mediteer dagelijks

Alles wordt beter na meditatie. Wie iedere dag vijf minuten (of meer) van zijn tijd vrijmaakt om even stil te zitten en naar binnen te keren, kan hierover meepraten. Je wil straks nooit meer zonder. Zo ervaar je bijvoorbeeld meer helderheid, harmonie, inspiratie, rust. Maar ook kun je makkelijker relativeren en dingen van een afstandje bekijken. En piekeren en stress worden minder. Mediteer je al, maar is het lastig de discipline op te brengen het regelmatig te doen? Lees hier mijn 5 tips.

2. Doe een proefles yoga 

Als sport is yoga fijn. Maar heb je een docent die je ook de andere aspecten van yoga leert, dan is yoga echt onbetaalbaar. Je leert bijvoorbeeld jezelf meer en meer te accepteren zoals je bent. Ook als je mediteren moeilijk (of niet leuk!) vindt, is yoga een goed alternatief. Door de focus op het lichaam en de ademhaling bereik je er nagenoeg hetzelfde effect mee. Bonus is dat je lichaam en geest er béíden sterker, flexibeler en evenwichtiger van worden. Probeer verschillende scholen, yogasoorten en yogadocenten uit om te bepalen wat en wie het beste bij je past.

3. Let op je ademhaling

Een groot deel van de Nederlanders ademt in rust continu alsof ze met 18 kilometer per uur tegen de wind in fietsen. Dit heeft stress en heel veel andere klachten tot gevolg. Ook klachten die je niet gauw zou linken aan een verkeerde ademhaling. Veel mensen hebben niet door dat ze te snel ademhalen. Een absolute must read over dit onderwerp is het boek Verademing van Bram Bakker. Dit leert je alles over hoe je je ademhaling kunt leren reguleren; met alle voordelen van dien.

‘Ademhaling volgt de geest, en de geest volgt de ademhaling’, luidt een gezegde. Ben je erg druk in je hoofd, dan wordt de ademhaling oppervlakkiger, waardoor je nog meer in je hoofd raakt, enzovoorts. Maar dit kun je ook omdraaien! Het is veel makkelijker om via je ademhaling je geest tot rust te brengen dan andersom. Probeer de hele dag door een rustige ademhaling te hebben. In rust hoor je circa 6 x per minuut in en uit te ademen. Breng je ademhaling tot in je buik. Het moet niet ongemakkelijk voelen; houd het dus zo natuurlijk mogelijk. Merk je dat het je in een rustige staat brengt? Dat het je geest helderder maakt en je blik scherper? En dat gedachten iets minder de overhand hebben?

4. Wandel elke dag

Je bent in beweging, in de frisse lucht en in de natuur. Door regelmatig te wandelen, word je aandachtiger voor je omgeving. Dan zie je ook de kleine, mooie dingen waar we zo vaak aan voorbijrazen: een prachtige bloem, een schattig vogeltje dat druk zit te fluiten. Ineens merk je die typische geur van een herfstochtend op. Je bent in het moment. Je lijf is ook blij met deze respectvolle manier van beweging. En het leuke is: je ademhaling wordt tijdens het lopen vanzelf regelmatiger en dieper, waardoor je geest weer volgt, en je dus rustiger wordt. Denk in mogelijkheden: ook als je een drukke kantoorbaan hebt, kun je een of twee keer naar buiten gaan. Ga lunchwandelen, neem leuke collega’s mee en doe rond vieren nog even een kort rondje.

5. Wees vriendelijk

De Dalai Lama zegt hierover: ‘When we feel love and kindness toward others, it not only makes others feel loved and cared for, but it helps us also to develop inner happiness and peace.’ Hij noemt vriendelijkheid zelfs zijn ‘religie’. Beoefen vanaf de vroege ochtend vriendelijkheid in wat je denkt, doet en zegt. Wat voor effect heeft dat op jou? Voel je je prettiger? Lekkerder in je vel, meer in verbinding met jezelf en anderen? En merk je wellicht dat anderen leuker op jou reageren? Je positieve focus en uitstraling trekken positieve situaties en reacties aan. Geniet ervan!

Staat er iets in dit rijtje waarvan je denkt: ‘Hm, dat ga ik eens proberen?’ Of doe je wellicht al een of meer van deze dingen? Ik ben benieuwd wat ze voor je (zullen) doen. Laat het me vooral weten als je wilt! Reageren & delen via social media en e-mail kan helemaal onderaan deze pagina.

Over de auteur

sannew