Ondernemen

De zes slechtste adviezen voor ondernemers

Als ondernemer krijg je regelmatig adviezen van mensen uit je omgeving. Op netwerkbijeenkomsten, maar ook als je gewoon op een verjaardag bent. Komt de volgende situatie je bekend voor?

Frank en Mariëlle komen elkaar tegen bij de opening van een expositie. Ze hebben samen op de kunstacademie gezeten, maar zijn elkaar uit het oog verloren.

“Leuk om jou weer eens te spreken!” groet Frank enthousiast. “Hoe gaat het met je?” Mariëlle vertelt dat ze nu in Delft woont en twee kleine kindjes heeft. “En schilder je nog?” informeert Frank.

“Af en toe. Maar ja, druk he, met kleine kinderen. En ik geef drie dagen tekenles. Er moet toch brood op de plank komen. Dus er blijft maar weinig tijd over.”

Verbazing

Frank is verbaasd dat Mariëlle er blijkbaar niet in slaagt om geld te verdienen met haar schilderijen. Op de academie werd ze gezien als één van de grote talenten. Iedereen dacht dat zij het helemaal zou gaan maken. Dat de galerieën voor haar in de rij zouden staan en de opdrachten haar zouden komen aanwaaien.

Mariëlle zucht. Was het maar zo. Ze wil dolgraag geld verdienen met de verkoop van haar werk. Dan kan ze een dag minder les gaan geven. En vaker op pad met haar kinderen. Lekker op woensdagmiddag de eendjes voeren in het park. En natuurlijk veel meer schilderen.

Gelukkig heeft Frank nog wel wat tips voor haar. Mariëlle luistert aandachtig. Het klinkt allemaal heel logisch.

Tips van Frank

Verlaag je prijzen. Als je goedkoper bent dan anderen krijg je veel klanten of opdrachtgevers

Helaas slaat Frank de plank hier behoorlijk mis. Ten eerste wantrouwen veel mogelijke klanten het als je jouw producten of diensten te goedkoop aanbiedt. Dan “kan het nooit wat zijn”. Je stoot er dus kopers mee af.

Daarnaast: er is altijd wel iemand goedkoper dan jij. Dus concurreren op prijs is geen slimme strategie. Tenzij je het prima vindt om uiteindelijk voor niks te werken.

Laat zien dat je heel breed inzetbaar bent, dan krijg je veel klanten

Ook al zo’n fabel. Je wordt juist aantrekkelijker voor klanten of opdrachtgevers als je een specialist bent. Want jij gaat, als je hartklachten hebt, toch ook liever naar de cardioloog dan naar de huisarts?

Bovendien: als je heel veel verschillende dingen doet, is het voor mogelijke klanten onduidelijk waar ze jou precies voor kunnen benaderen. Het blijft niet hangen. Ook maak je het je netwerk lastig om iemand naar jou door te verwijzen als ze niet weten wat je nu precies doet.

Wacht met investeren totdat je het geld eerst hebt verdiend

Op zich een logische gedachte van Frank, maar helaas werkt het meestal niet zo. Investeren is nodig om te kunnen groeien. Soms is het zelfs noodzakelijk om überhaupt te blijven bestaan.

Het is heel logisch dat je niet meteen een luxe ingerichte studio of atelier hebt, of een volautomatische webwinkel. Maar als je elke investering uitstelt tot je er geld voor hebt, kan het goed zijn dat dat nooit gaat gebeuren. Ik kan daar over meepraten. Als ik niet geïnvesteerd had in een opleiding van 6.000 euro was ik nooit gekomen waar ik nu ben.

Als je maar mooie dingen maakt of goed werk doet weten je klanten je vanzelf te vinden

Nee hoor, Frank. Als je geen actie onderneemt om te zorgen dat jouw werk gezien wordt, gaat dat niet gebeuren. De kans dat klanten of opdrachtgevers vanzelf aanbellen is nul. Je zult dus moeten bedenken hoe je ervoor gaat zorgen dat ze jou leren kennen. Dat ze je leuk gaan vinden. Dat ze vertrouwen in je krijgen. Dat vraagt om een ijzersterk marketingplan waarmee je stap voor stap werkt aan je bekendheid en je geloofwaardigheid.

Doe zoveel mogelijk zelf, dan houd je je kosten laag

Het lijkt alsof Frank hier een punt heeft. Als je zelf je website bouwt, je boekhouding doet of je flyers vormgeeft kost het je inderdaad geen geld. Dat lijkt slim, maar pas op dat teveel zelf doen je uiteindelijk geld kost.

Een goede boekhouder denkt met je mee over aftrekposten en belastingvoordelen waardoor hij of zij je uiteindelijk geld oplevert. Een professionele website waarmee je hoog in Google scoort levert klanten op en betaalt zich dus terug.

Ook kennis over het vinden van klanten en opdrachten is essentieel. Zonder klanten verdien je geen geld. Investeren in een gedegen aanpak op dit gebied is dus cruciaal voor je voortbestaan. En dat zal je uiteindelijk altijd meer opleveren dan zelf maar wat aan blijven rommelen in de hoop dat die klanten dan vanzelf wel zullen komen.

Wees geen verkoper, daar hebben mensen een hekel aan

Niemand vindt het fijn om iets aangesmeerd te krijgen waar hij niet op zit te wachten. Maar wat Frank vergeet, is dat jij iets heel waardevols te bieden hebt. Toch? En je biedt het niet aan iedereen aan. Alleen aan mensen die er echt mee geholpen zijn.

Jouw mogelijke klanten hebben een probleem of een verlangen. En jij kunt ze helpen om dat probleem op te lossen. Of dat verlangen te vervullen. Maar dat doe je niet. Je houdt het lekker voor jezelf. Omdat je niet wilt (durft?) verkopen. Eigenlijk best gemeen van jou.

Wat Frank ook niet aan Marielle heeft verteld is dat hij zelf ook amper kan rondkomen van zijn kunst. Hij maakt portretten, muurschilderingen, abstract werk en schilderijen voor kinderen in alle mogelijke formaten. Hij biedt ze aan voor een schijntje in de hoop er veel kopers mee te krijgen. Maar ondertussen werkt hij regelmatig een paar diensten als postsorteerder als de rekeningen zich teveel opstapelen.

Mensen als Frank hebben het beste met je voor.  Ze zijn er oprecht van overtuigd dat ze je helpen. Maar de feiten laten zien dat zij het ook niet weten. Ze praten gewoon anderen in hun omgeving na, die op hun beurt weer mensen napraten. En zo blijven er slechte adviezen rondgaan.

Er is niks mis met het opvolgen van goede adviezen. Maar wees je ervan bewust dat niet alle adviezen het opvolgen waard zijn.

Over de auteur

Maaike van Steenis

Ik leer kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Naast ondernemen ben ik dol op schoenen, koken, theater, Rotterdam en reizen.

Over de auteur

Mieneke van der Velden

2 reacties

  • Inderdaad, stuk voor stuk hele slechte adviezen. Ik heb een tijdje geleden voor het eerst met knikkende knieen hogere prijzen gevraagd. Vond het doodeng, maar er wordt regelmatig direct akkoord op gegeven. Er heeft nog nooit iemand over de hoogte van de prijs gevraagd. Een groot voordeel daarbij is, is dat je met mensen kan gaan werken die je serieus nemen en ook serieus aan de slag willen. De mensen die het minst betalen, zijn vaak ook de mensen die altijd net even wat meer van je vragen en minder snel tevreden zijn.