Inzichten

Wat wil die opdrachtgever toch?

Je kent het vast: je bent hard bezig voor je opdrachtgever maar gaandeweg gaat er van alles mis. Je stopt er steeds meer uren in. Eigenlijk weet je niet precies wat je opdrachtgever wil. Maar je gaat door en stelt liever geen lastige vragen aan je opdrachtgever.

Ik heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt.

U vraagt – wij draaien, was mijn reflex. Goede wil tonen, aan de slag, hoppa! Maar ik kwam soms al werkend voor vervelende verrassingen te staan. In mijn geval waren dat verrassingen als weerstand bij medewerkers, of de verkeerde input krijgen waardoor ik mijn werk niet kon doen, opdrachten erbij krijgen waarvan het verband me niet duidelijk was, en zo meer.

De opdrachtgever had me een mooie opdracht gegeven maar… ik kon er niet mee werken en resultaten kwamen in gevaar. Mijn stress en ergernis liepen op.

Of lag het aan mij?

Uiteraard ging ik mezelf die vraag stellen. Ik voelde me überverantwoordelijk. Maar ik had niet door dat doorvragen op wat mijn opdracht moest zijn, niet genoeg was. Doorvragen op het ‘waarom’, hoorde er ook bij. Achteraf gezien kan ik zeggen dat het inderdaad aan mij lag.

Ik heb ervan geleerd. Iedere opdracht begint nu met een interview over het grotere geheel. En ik toets het tussentijds.

Wat heb je te verliezen?

Je goede naam. En dus de relatie met je opdrachtgever. Je gaat immers ‘zwabberen’, stopt er teveel (eigen) tijd in om er toch nog wat van te maken en het resultaat wordt niet optimaal. Doodvermoeiend, en dan heb ik het nog maar niet over wat dit met je motivatie doet.

Dus je moet er naar vragen. Zelfs als dat halverwege je opdracht is. Alles is beter dan ‘doormodderen’ en niet weten wat je opdrachtgever wil.

Help je opdrachtgever

Opdrachtgever zijn is ook niet altijd makkelijk. Dus als je doorvraagt op de missie, visie en doelstellingen, help je niet alleen jezelf maar ook je opdrachtgever. De schroom die ik ooit voelde, bleek ongegrond: ik word juist heel serieus genomen door bij de start de connectie met het grotere geheel helder te maken. Ik laat blijken dat ik kwaliteit belangrijk vind en dat ik verder kan kijken dan mijn eigen opdracht.

Vraag vooral naar de missie, visie en welke doelstellingen daaronder hangen. En geloof je opdrachtgever niet op zijn blauwe ogen bij de beschrijving van het probleem dat je moet oplossen.

Hoe doe je dat?

Voordat je aan de slag gaat kun je een paar vragen stellen die het voor jou veel gemakkelijker maken om ook echt de gewenste resultaten te leveren en jou een aantrekkelijke externe partij te maken.

  1. Wat is de missie? Het overkoepelende doel?
  1. Wat zijn de kernwaarden?
  1. Wat verwachten de klanten van je opdrachtgever?
  1. Wat zijn de belangrijkste organisatie-doelstellingen voor je opdrachtgever?
  1. Aan welke doelstelling draag jij bij?

Bespreek het. Het maakt duidelijk wat er van jou verwacht wordt. Je kunt bovendien makkelijker samenwerken met de interne afdelingen die aan hetzelfde doel moeten bijdragen. Want ook al ben je ‘van buiten’, zolang jij je opdracht uitvoert, ben je immers deel van het geheel.

Het komt voor dat de opdracht door die vragen te stellen niet doorgaat, verandert of uitgesteld wordt. Het kan zelfs zijn dat jij degene bent die dan zegt: ‘Ik zou iets anders willen voorstellen.” Daarmee bouw je juist je goede naam op.

Over de auteur

Dorine Mobron

Ondernemerschap stimuleren, storytelling, fotografie, social media en bloggen zijn mijn passies. Over mijn werk: ondernemers hebben in deze tijd een inspirerend verhaal nodig om medewerkers en klanten te kunnen binden. Ik help hen bij het creëren van dat verhaal (missie & visie) en het uitdragen daarvan (als spreker en als schrijver).

Over de auteur

Gabriëlla Hoekstra-Modderman

26 jaar . bruisend hoofd . hart op de tong . gek op houten speelgoed & kinderboeken . koken . wijn . loves verse muntthee . schrijven . lezen

1 reactie