Promotie

Fijne webteksten en hoog scoren in Google. Zo gaat dat (wel) samen.

Stel: jouw ideale klant heeft een vraag en zoekt een antwoord via Google. Komt hij of zij dan op jouw website terecht? Vast niet altijd. Daarom deel ik graag de kennis met je die ik opdeed op summerschool. Dit zijn mijn 5 belangrijkste lessen over rake webteksten en zoekmachine-optimalisatie. 

Les 1. Relevantie, relevantie, relevantie. Zoekmachine-optimalisatie (of SEO) is al lang niet meer een kwestie van continu hetzelfde woord herhalen. Gelukkig niet. Google is meer en meer op zoek naar relevantie. Zodat je zoekopdracht niet naar de slimste SEO-knutselaar leidt, maar naar de webpagina met het beste antwoord. Zoekmachine-optimalisatie is dus ook: echt antwoord geven op de vragen of problemen van je potentiële klant.

Les 2. Weet welke zoekwoorden je klant gebruikt. Stel je bent fietsenmaker en je wilt een optimale tekst schrijven over je bandenplakservice. Vraag je dan eerst af: zoekt mijn googelende klant op de term: ‘band lek’ of ‘lekke band’? Of is ‘band plakken’ de meest gebruikte zoekterm? Het antwoord vind je bijvoorbeeld in Google Trends.

Les 3. Niet overdrijven! Gebruik zoektermen met mate. Soms tref je gekunstelde webteksten die alleen maar geschreven zijn voor zoekmachines. Dat helpt je echt niet. Kies voor aansprekende, lekker leesbare teksten, waarin je heel natuurlijk en gedoseerd je zoekterm verwerkt. Maximaal 5% is een veelgebruikte norm.

Les 4. Zorg voor een zinnig webadres (URL). Een van de eerste dingen waar Google naar kijkt is het adres van je pagina. Als daar een belangrijke zoekterm in staat, komt je pagina weer een stukje hoger in Google. Noem je blogpagina dus niet: ‘ …. . nl/blogseptember’ maar ‘…. . nl/lekke-band-plakken’.

Les 5. Maak online vrienden. Zorg dat andere sites naar je doorverwijzen en vice versa. Zo’n verwijzing bereik je bijvoorbeeld door een gastblog, een testimonial of een andere vorm van online samenwerking. Een verwijzing naar je site is voor Google een aanwijzing dat jouw pagina relevantie heeft. En daarmee klim je weer een treetje in de zoekresultaten.

Welke zoektermen zijn voor jouw business belangrijk? Vertel het in je reactie onder dit blog.

Over de auteur

Ineke Kouwenberg

Met mijn TIK voor Communicatie help ik kleine ondernemers om hun business groots op de kaart te zetten. Met doelgerichte communicatie & pr, slimme inzet van social media en rake teksten.
Lees meer op www.TIKvoorCommunicatie.nl

Over de auteur

Chantal Overgaauw

Ik schrijf (en redigeer). Maakt niet uit wat en waarover, zolang het maar niet indruist tegen mijn humane en ecologische principes. Mijn opdrachtgevers zijn heel divers en komen uit het onderwijs, bedrijfsleven en van de overheid. Omdat ik behalve als journalist ook ben opgeleid als fotograaf, ben ik goed in beeldredactie.
Daarnaast ga ik graag met kinderen naar buiten. Kijk op http://www.kommeenaarbuitenallemaal.nl

1 reactie