Ondernemen

Visueel saai beroep? 6 tips voor goede visuele content!

Visual content is king, las ik laatst bij Frankwatching. En hoewel ik vind dat goede tekst in je contentmarketing nog steeds onmisbaar is, wordt visuele content inderdaad het meest bekeken en gedeeld op social media.

Niet zo gek, want beeld spreekt een ieder aan, een foto is sneller gemaakt dan tekst én komt sneller binnen bij de kijker dan tekst. En jouw foto’s en filmpjes maken jouw volgers (die als het goed is potentiële klanten zijn) betrokken bij jouw bedrijf en bij jou als persoon. En wie wil dat niet? Reden genoeg om meer aandacht te besteden aan je visuele content en aan foto’s in het bijzonder.

Maar wat breng je nu in beeld als je een visueel saai beroep hebt? Ben je coach? ICT-er? Blogger? Misschien zit jij wel de hele dag op kantoor achter je bureau, vergader je tot je scheel ziet of ben je alleen maar met klanten in gesprek. Wat dan?

Nee, elke dag een foto van je bureau of de vergadertafel plaatsen is geen optie. Maar met de volgende tips kun je wel een eind komen om op een creatieve en verhalende manier je werkende (kantoor)leven in beeld te brengen.

1.     Laat zien wie jij als persoon bent en waar je voor staat

Voor veel mensen nogal ongemakkelijk, maar klanten willen echt graag weten wie jij bent en waar je voor staat. Wat is belangrijk voor jou in je werk?

Voor mijzelf is dat bijvoorbeeld authenticiteit: zowel in mijn fotografie als voor mijzelf als persoon. Ik wil niet meer in een algemeen geaccepteerd plaatje passen, maar 100% mezelf kunnen zijn. En dat draag ik ook uit, je ziet het terug in de foto’s die ik deel op social media. Fotografeerde ik vroeger nooit mijzelf, nu deel ik regelmatig een selfie of zelfportret. Vond ik in het begin nogal onbescheiden en doodeng. Maar er komen alleen maar positieve reacties op. Mensen waarderen het als je jezelf laat zien.

Paulien op kantoor | © Paulien Kluver

Paulien op kantoor | © Paulien Kluver

Dus dat werkt voor jou ook! Als jouw klanten meer van jou als persoon zien, bouwen ze een band met je op. Ze hebben het gevoel dat ze jou al wat beter kennen, voordat ze je voor werk bellen.

2.     Fotografeer je inspiratiebronnen

Waar haal jij je inspiratie voor je werk vandaan? Ik fotografeerde laatst een organisatiecoach, die zich in zijn werk laat inspireren door onder meer de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dat is natuurlijk heel goed te fotograferen en nuttig om te delen op social media; het is iets wat deze coach onderscheid van al zijn collega’s.

Zo zijn er voor jou ook bronnen van inspiratie die jouw manier van werken heel goed kunnen illustreren. En bezoek je bijvoorbeeld een expositie of maak je een flinke strandwandeling en komen er ineens allemaal ideeën op in je hoofd: deel dat met een mooie foto van dat moment erbij. Dat zegt zoveel meer dan alleen tekst.

3.     Taggen is netwerken!

Heb je een bespreking? Vraag aan je gesprekspartner of je een foto mag maken voor op social media en of je diegene mag taggen. Dan ziet jouw en zijn/haar online netwerk dat jullie samenwerken. Zo word je beiden op deze manier geïntroduceerd in elkaars netwerk. En als je dit voor een project regelmatig doet, kunnen daar best nieuwe online contacten en uiteindelijk nieuwe samenwerkingen of opdrachten uitkomen! Ik spreek uit ervaring. Dus: fotograferen + taggen = uitbreiding netwerk.

4.     Maak foto’s van onverwachte situaties

Stel, de stroom valt uit: wat doe je in die tijd? Als het donker is, zet je dan waxinelichtjes neer bij je meeting? En wat doe je dan als je zonder PC of laptop zit? Ga je een potje voetballen? Reuzeleuk om te laten zien hoe jij creatief met zo’n stroomstoring omgaat natuurlijk.

Zo zijn er meer van die onverwachte situaties die je werkdag in de war schoppen: maak er gebruik van, fotografeer en deel het. En schroom dus niet om ook te fotograferen als er iets mis gaat, we zijn allemaal mensen. Probeer er de humor van in te zien én in beeld te brengen. Daarmee creëer je juist interactie met je (potentiële) klanten.

5.     Geef een kijkje achter de schermen

Ga eens na wat voor jou heel gewone momenten zijn op je werkdag, maar wat jouw klanten normaal niet zien. En nee, nou niet je toiletbezoeken en elke kop koffie gaan plaatsen. Maar maak bijvoorbeeld een foto van het mooie landschap als je onderweg bent naar een afspraak.

Onderweg naar meeting | © Paulien Kluver

Onderweg naar meeting | © Paulien Kluver

Ben je ICT-er en is de serverruimte jouw natural habitat? Maak daar eens een mooie zwartwit selfie met zo’n enorme serverkast als achtergrond. Of deel een foto van je pizza als je aan het overwerken bent om een deadline te halen. Dan weet jouw klant gelijk hoe dedicated je bent!

6.     Ga buiten je comfortzone en… laat het zien!

Ga jij ook zo graag buiten je comfortzone? Nee hè; nou ik ook niet. Maar je bent wel een held als je het doet en dat mag je dan ook laten zien. Moet je een presentatie voor een groep mensen geven en vind je dat spannend? Laat een bekende in het publiek tijdens je presentatie een paar foto’s van je maken. Dan kun je er daarna één delen op social media, om te laten zien dat je een kleine overwinning op jezelf hebt behaald. Dan krijg je alleen maar meer support en betrokkenheid!

Voor al deze tips geldt: je moet het zien. We zijn allemaal visueel ingesteld en je zult merken: door veel foto’s te maken (ook als je niet van plan bent die te delen) in allerlei situaties ga je steeds meer mogelijkheden zien. Dus pak je telefoon en fotografeer veel, dan gaat er ook echt een visuele wereld voor je open.

Tenslotte nog een off the record tip: kijk de kunst af! Volg mij op social media om te zien hoe ik mijn (werkende) leven in beeld breng en pas het toe op je eigen werk. En wil je feedback op jouw visual content? Stel me je vraag gerust op Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram of Google +!

Over de auteur

Paulien Kluver

Ik ben fotograaf; gespecialiseerd in verhalende, authentieke portretten.

Ik maak professioneel fotografisch beeld dat communiceert en raakt.
Dat doe ik o.a. voor voor magazines, online media en bedrijven en organisaties.