Promotie

Nieuwe website? 3 tips voor meer bezoekers!

meer bezoek op je website

Je hebt een website gemaakt of laten maken en je bent helemaal heppiedepeppie, maar nu wil je meer bezoek op je website. Welke (gratis) stappen kun je nemen? In dit artikel geef ik 3 tips.

1. Don’t over or underestimate the power of social media

Social media kan een belangrijke bron van websitebezoek zijn. Daarom is het zinvol om research te doen naar jouw ideale social platform(s) zodra je online bent (of zelfs daarvoor al). Wat past bij jouw doelgroep en waar voel jij je zelf prettig bij?

Niet overschatten:

Wil je bijvoorbeeld aan de slag met Facebook, bedenk dan dat je hard moet werken om getoond te worden als bedrijfspagina. Voor de meeste pagina’s is het niet voldoende je aan te melden, vrienden uit te nodigen en vervolgens af en toe een update te plaatsen. Facebook laat je pas vaker zien als je meer geliked (dus populairder) wordt of als je betaalt voor advertenties.

Om social media goed voor je te laten werken moet het een onderdeel zijn van je contentplan en daardoor onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden.

Niet onderschatten:

Als je het goed en consequent aanpakt, zorgt social media voor meer bezoek op je website. Een paar voorbeelden:

  • Maak je account(s) aan en zorg voor een duidelijke stijl: zorg dat je direct herkenbaar bent wanneer mensen je voor een tweede keer voorbij zien komen. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijk watermerk of logo op al je foto’s en/of een herkenbare kleurencombinatie die je consequent toepast.
  • Plan je berichten en acties van tevoren in een content kalender. Houd hierbij rekening met de verschillende feestdagen en andere tijdsgebonden dingen die bij je product of dienst horen. Zo weet je op voorhand wanneer je op social media kunt anticiperen op bijvoorbeeld Kerst of Moederdag.
  • Zorg voor afbeeldingen die passen bij het platform. Plaats je een tweet op Twitter, dan helpt het wanneer de afbeelding het juiste formaat heeft voor dat platform. Dit zorgt ervoor dat de afbeelding altijd goed wordt weergegeven aan je publiek.
  • Zorg ervoor dat je duidelijke share buttons hebt op je website, zodat mensen je blogs, producten etc. gemakkelijk kunnen delen op social media. Een gebruiksvriendelijke optie om te delen verhoogt bovendien de kans dat je bezoekers dit doen. Dit helpt bij de groei van je sociale kanalen en dat zorgt weer voor meer bezoek op je website.
  • Reageer, retweet, deel, like en stel vragen op plekken waar je doelgroep zich bevindt. Laat zien wie je bent en wees sociaal, het heet niet voor niets social media. Meer activiteit op social media verhoogt de kans tot interactie en draagt bij aan de populariteit van je sociale kanaal. Daardoor krijg je ook meer bezoek op je website.
  • Frequentie en tijdstip: let per platform op de ideale frequentie en kijk (waar beschikbaar) naar de statistieken om te zien op welk tijdstip je het beste je bericht kunt plaatsen. Plan je berichten in met bijvoorbeeld Hootsuite of Buffer zodat je niet de hele dag met social media bezig bent.

Het is hard werken om meer bezoek op je website te krijgen, vooral in het begin. Bereid het daarom goed voor en zorg voor een duidelijke strategie, dan wordt het onderdeel van je dagelijkse routine.

2. Start een (zakelijk) blog

Let op, doe dit alleen als je het leuk vindt om te schrijven en er tijd in wilt steken. Niet alleen omdat je denkt dat het ‘moet’.

Een blog starten kan een perfecte manier zijn om meer bezoek op je website te krijgen en om interactie te krijgen met dat bezoek. Hierbij staan twee hoofddoelen centraal: werven en verkopen.

Je kunt de teksten zo schrijven dat jouw doelgroep geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst. Schrijf je bijvoorbeeld over een probleem dat met jouw product wordt opgelost, dan is het doel verkopen.

Daarnaast kun je schrijven over randzaken, onderwerpen waarvan je weet dat jouw doelgroep er ook geïnteresseerd in is. Dit zijn meer wervende artikelen die zorgen voor de nodige variatie op je blog, zodat je niet alleen maar bezig bent met het promoten van je eigen producten of dienst. Dit maakt het leuker voor je bezoekers om door je blog te bladeren en kan ook de effectiviteit van je promotionele artikelen verhogen.

3. ‘SEO proof’ je website

SEO staat voor Search Engine Optimization en betekent kort gezegd dat je de content op je website zo inricht dat je gemakkelijk gevonden wordt door zoekmachines.

Teksten:

Om meer bezoek op je website te krijgen is het aan te raden duidelijke teksten met een goede focus op je product te schrijven. Maak gebruik van keywords, maar herhaal niet te vaak dezelfde woorden. Keywords zijn de woorden waar je de focus op legt in je tekst, wat het voor een zoekmachine gemakkelijker maakt in te schatten waar jouw pagina over gaat.

Het is handig als je na het schrijven pas kijkt waar je deze het best kan plaatsen zodat het nog steeds een goed te lezen tekst blijft. Je kunt ook professionals inhuren die de SEO teksten voor je schrijven.

Afbeeldingen:

Afbeeldingen op websites kunnen diverse eigenschappen hebben. Zo is er soms een onderschrift, hebben ze een naam en soms een alternatieve tekst voor wanneer de afbeelding niet getoond kan worden. Soms worden deze eigenschappen over het hoofd gezien, maar voor zoekmachines zijn ze erg belangrijk. Deze bepalen namelijk aan de hand van die informatie wat er op de afbeelding te zien is en of deze relevant is bij een zoekopdracht van iemand die misschien wel tot jouw doelgroep behoort.

Met bovenstaande informatie in het achterhoofd begrijp je dat het van belang is om de eigenschappen van de afbeelding aan te laten sluiten bij wat er op de afbeelding te zien is. Het zegt een zoekmachine veel meer wanneer je een afbeelding de naam “gepersonaliseerd memory locket” meegeeft dan wanneer deze de naam “img_001” heeft.

Nog een voorbeeld: je verkoopt paraplu’s en hebt een foto van twee kinderen met een paraplu in de regen. “dansende meisjes in de regen” is misschien wat er op de afbeelding staat, maar “hippe kinderparaplu” past beter bij de doelgroep die je aan wilt spreken (mensen die opzoek zijn naar een nieuwe paraplu).

Tot Slot:

De inhoud van je website is erg belangrijk. Denk hier goed over na en je zult merken dat meer mensen uit jouw doelgroep je weten te vinden. Ook zorg je er met een goede inhoud voor dat deze mensen eerder geneigd zijn terug te komen naar je website.

Dus werk hard, plan goed en bedenk dat je niet klaar bent wanneer je site online is. Integendeel: dat is pas het begin!

Over de auteur

Nicky Bakker

Ik heb een Marketing en Planning-achtergrond en ben van jongs af aan altijd creatief bezig. Dit gecombineerd is wie ik nu ben en wat m’n werk is geworden: Een Creatieve Coach!

Wil je een webshop of blog starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wil je graag brainstormen of een logo en website laten ontwerpen? Of een wijntje drinken.. Kan allemaal :)

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl