Ondernemen

Met 10 tips van ‘heb-site’ naar website

website tips

Voor een flinke smak geld heb je een prachtige bedrijfswebsite laten bouwen. Je wacht op bezoekers maar er gebeurt weinig. Niets eigenlijk… Het aantal bezoekers valt tegen, om over nieuwe opdrachten of aanvragen maar te zwijgen. Pijnlijk herkenbaar?

Je website is een belangrijk middel om nieuwe klanten te trekken, je bedrijf te laten zien en met je doelgroep te communiceren. Om dit te bereiken, zal je heel wat werk moeten verzetten. Een succesvolle website verandert regelmatig, gaat met de tijd mee en is daardoor nooit af. Met onderstaande 10 websitetips switch je vandaag nog van ‘heb-site’ naar website.

Tip 1. Controleer fouten

Bij een professioneel bedrijf hoort een professionele website. Lees: een foutloze website. Werken alle links? Komen berichten via een contactformulier aan? Zijn er malwareproblemen? Is de website te traag? Via Google Webmaster Tools kun je allerlei problemen aan je website opsporen en direct verbeteren met de suggesties die je krijgt. Ook kun je zien hoeveel andere websites naar die van jou linken. Misschien wil je daaraan werken om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten.

Tip 2. Is je website mobielvriendelijk?

Steeds meer mensen bezoeken websites via hun mobiele telefoon of tablet. Dus ook de jouwe. Daarom is het belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Met de Mobile Friendly Check van Google kun je dit direct controleren. Niet goed? Dan is het tijd om je webdesigner in te schakelen of zelf aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld door binnen WordPress een responsive thema te kiezen. Let op: mobielvriendelijkheid wordt voor Google steeds belangrijker!

Tip 3. Vraag anderen om hun mening

Je eigen website heb je al duizend keer bekeken, dus in jouw ogen is die waarschijnlijk logisch ingedeeld, overzichtelijk en prettig leesbaar. Maar geldt dit ook voor anderen? Vraag af en toe eens naar de mening van anderen. Bij voorkeur natuurlijk die van experts zoals een webdesigner en SEO-specialist, maar ook die van een klant, kennis, concullega of gewoon een willekeurig persoon. Filter hieruit mogelijke verbeteringen.

Tip 4. Aan de slag met SEO

Zoekmachines hanteren een volgorde in de websites die ze tonen wanneer je als bezoeker een bepaald zoekwoord intypt. Hoe relevanter bijvoorbeeld Google jouw website vindt, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten. Search Engine Optimization (SEO) is het optimaliseren van een website door interne en externe factoren te verbeteren zoals de content, techniek en autoriteit van de website.
Als je meer succes wilt met je website, is het absoluut aan te raden om je te verdiepen in SEO en SEO-teksten. Of hiervoor samen te werken met een specialist. Door op relevante zoekwoorden beter vindbaar te worden, trek je meer potentiële klanten naar je website.

Tip 5. Check je conversie

Natuurlijk is het belangrijk dat je website goed gevonden wordt en dat je bezoekers trekt, maar je hebt er niets aan als dit uiteindelijk geen nieuwe leads oplevert. Om zaken te doen met je website, wil je bezoekers omzetten in klanten. Ofwel, de conversie verhogen. Daarvoor kun je onder andere direct:

  • Google analytics gebruiken. Welke pagina’s worden veel bezocht? Waar haken bezoekers af? Et cetera. Download vooral ook de Google analytics app; handig en overzichtelijk!
  • Opvallende call-to-actionbuttons plaatsen om bezoekers makkelijk door de website te laten navigeren.
  • Je webteksten niet alleen voor Google (laten) schrijven, maar vooral voor bezoekers en klanten. Uiteindelijk betalen zij voor jouw dienst of product, niet Google.
  • Die hap overtuigen! Daarop moet je hele website zijn ingericht. Wat maakt jouw dienst of product zo uniek? Laat dat zien.
  • Open en transparant zijn. Mensen doen graag zaken met experts en vinden het fijn om te weten wie er achter een website zit. Laat zien welke mensen, kwaliteiten en ervaringen jouw bedrijf in huis heeft.

Tip 6. Begin een zakelijk blog

Zakelijke blogs zijn een perfect middel om snel extra bezoekers naar je website te trekken en beter vindbaar te worden in de zoekmachines. En zakelijk bloggen is nog gratis ook – als je de blogartikelen zelf schrijft tenminste. Door blogs te schrijven waaraan mensen behoefte hebben, wordt jouw website voor hen steeds interessanter en waardevoller. Door de naamsbekendheid die je bij hen hebt opgebouwd, zullen de bezoekers (op termijn) misschien ook klanten worden.

Tip 7. Voeg nieuwe pagina’s toe

Nieuwe pagina’s toevoegen aan je website is om een aantal redenen nuttig voor de vindbaarheid en waarde van je website.

  • Google hecht waarde aan websites waaraan regelmatig nieuwe content wordt toegevoegd. De kans is namelijk groot dat deze websites extra relevant zijn omdat ze actuele en interessante informatie bieden.
  • Vindbaar worden op meerdere zoektermen. Zie ook tip 4.
  • Door nieuwe pagina’s toe te voegen, kun je bezoekers alle informatie bieden waarnaar zij op zoek zijn.

Tip 8. Schakel een expert in

Nog meer uit je website halen? Denk dan eens na over het inschakelen van bijvoorbeeld een online marketingbureau of internetbureau. Deze experts zijn gespecialiseerd in het opzetten van een strategie om meer uit je website te halen en ik heb zelf gemerkt dat zij altijd kansen zien die je zelf hebt gemist. Voordeel van een online marketingbureau is bovendien dat zij alle laatste trucs en trends kennen waarin jij en jouw website kunnen meegroeien. Betere vindbaarheid, meer bezoekers, meer klanten en meer omzet.

Tip 9. Een plaatje zegt meer dan een praatje

Afbeeldingen op je website zijn belangrijk om de content te ondersteunen. Sterker nog, die lijken in de toekomst van het internet een steeds belangrijkere positie in te nemen. Mensen zoeken op afbeeldingen en lezen minder. Doe daar je voordeel mee! Zorg bijvoorbeeld voor afbeeldingen die je tekst ondersteunen en optimaliseer die afbeeldingen voor de vindbaarheid in Google. Ook infographics doen het goed, zowel op je website als social media.

Tip 10. Gebruik social media slim

Heb je een Facebook-account waarmee je eigenlijk niets doet? Wil je wel iets met Twitter maar kom je er niet aan toe? Dan laat je kansen liggen. Slim gebruik van social media kan snel zorgen voor een grotere (positieve en professionele) naamsbekendheid en het bereiken van jouw doelgroep. Veel websites bieden tegenwoordig de mogelijkheid om social media te integreren; zo kunnen beide middelen elkaar ondersteunen. Let op! In keuze schuilt kracht. Kies liever twee of drie kanalen die je optimaal benut, dan tien waarmee je niet of nauwelijks iets doet.

 

Over de auteur

Marlene Rooseman

Jaren voordat ik tekstschrijver werd, werkte ik als politieagente in Amsterdam. Gehuld in uniform leerde ik dat duidelijke taal mijn sterkste wapen is.
Van die lessen profiteer ik nog dagelijks sinds ik een tekstbureau run. Want ook op papier of online geldt: heldere communicatie is een vak apart. Mede om die reden gaf ik mijn tekstbureau de naam BureauTekst. Niet erg exotisch, wel lekker duidelijk. Precies waarvoor ik als tekstschrijver sta!

Over de auteur

Ingrid Segers