Ondernemen

[Vraag] Hoe benader ik een reclamebureau?

Ondernemen is vrijheid, maar soms loop je ook gewoon even vast. In dat geval kun je je vraag voorleggen aan Marca van den Broek. Zij beantwoordt vragen van onze lezers. 

Over Marca

Ik ben nu ruim 10 jaar werkzaam als businesscoach en trainer. In die 10 jaar heb ik vele zzp’ers mogen begeleiden bij het succesvol starten en/of uitbouwen van hun bedrijf.

De vraag van Lieve Rosemond

Hoi Marca,

Wanneer je bijvoorbeeld een reclamebureau wilt benaderen om een afspraak te maken en je portfolio wilt laten zien. Met wie leg je het contact en in welke vorm is je portfolio? Is dan een website voldoende of een digitale presentatie of leg je nog een map aan met afdrukken? (hoeveel? formaat?)

Groetjes,
Lieve

Het antwoord

Hoi Lieve,

Veel reclamebureau’s zoeken zelf naar fotografen die passen bij de klus waar ze mee bezig zijn. Maar laat je daardoor niet weerhouden om zelf op pad te gaan. Hoe je dat doet, maakt eigenlijk niet zo veel uit. Met een mailtje, een telefoontje, via LinkedIn, het kan allemaal. LinkedIn kan handig zijn als je gebruik wilt maken van iemand uit je netwerk die jou kan introduceren bij het reclamebureau. Sowieso is het natuurlijk fijn als je iemand kent die jou kan introduceren, dan kom je wat minder koud binnen en weet je vaak ook meteen wie je het beste kunt benaderen. Dat scheelt.

Mail of telefoon?

Mail of telefoon maakt in wezen niet zo heel veel uit. Telefoon heeft als voordeel dat je gelijk iemand spreekt, maar mensen kunnen je ook makkelijk afwimpelen met het excuus dat ze geen tijd hebben. Mail is handig omdat de ontvanger je mail kan lezen als hij tijd heeft, maar heeft weer als nadeel dat je niet weet met hoeveel aandacht je mail gelezen wordt. Waar je ook voor kiest: realiseer je dat je er met één contactmoment niet bent. Een bombardement aan mails aan reclamebureaus en dan niet nabellen, heeft niet zo veel zin.

Vind je dat lastig? Schrijver Marcel van Driel vertelt in zijn boek ‘Geen tijd, geen geld, toch doen‘ over een mooie methode: verzamel de nee’s. Veel mensen die op acquisitiepad gaan, stoppen na de eerste nee. Ontmoedigd. Het wordt toch niks. Van Driel raadt aan om daar anders naar te kijken. Als je contact gaat zoeken met de opdracht om 10 nee’s te verzamelen, zul je zien dat dat niet lukt. Binnen de 10 keer heb je beet.

Onderscheidend werk

Als je langs mag komen met je werk, dan is het slim om onderscheidend werk mee te nemen. Laat zien waar je goed in bent en waar je uniek in bent als fotograaf. Anders beland je al snel op de grote hoop en moet je gaan concurreren op prijs. Bovendien kopen ook reclambureaus algemeen werk meestal via stockbureaus. Vaak betekent dat, dat je je vrije werk (in ieder geval ook) mee moet nemen.

Heb je al opdrachten gedaan voor reclamebureau’s, dan neem je die uiteraard ook mee. Belangrijk! Niet alleen omdat je laat zien wat je gemaakt hebt, maar ook omdat het aantoont dat je in opdracht kunt werken. En ook hier geldt: neem zoveel mogelijk onderscheidend werk mee. Dat wil niet zeggen dat je straks alleen in je eigen stijl gaat werken, maar het is wel de beste manier om een klant binnen te halen.

Print of iPad?

Een website is natuurlijk essentieel, maar niet voldoende om je werk te presenteren aan een reclamebureau. Verwacht er ook niet te veel van als je een mailtje stuurt met een link naar je website. Negen van de tien keer zal een artdirector er niet op klikken, al was het alleen al omdat hij daar geen tijd voor heeft.

Heb je goede prints van je werk, dan loont het zeker om die prints mee te nemen. Mooie prints zorgen er toch voor dat je foto’s beter overkomen. Heb je geen goede prints (dat is nogal een investering), dan kom je met een iPad of laptop ook heel ver. Zorg er dan wel voor dat je van tevoren een goede selectie hebt gemaakt van wat je wilt laten zien, zodat je niet ter plekke nog hoeft te zoeken. Voordeel van een iPad of een laptop kan overigens zijn, dat je ‘al’ je werk bij je hebt. Mocht de artdirector in kwestie ook andere foto’s willen zien, dan heb je die bij de hand.

Heel veel succes!

Hartelijke groet, Marca

photo credit: 2013-7-13 Mikko Lagerstedt, Helsinki, Finland via photopin (license)

Ook een vraag?

Wil je jouw vraag ook aan Marca voorleggen? Vul dan het onderstaande formulier in. Liever een-op-een in gesprek met Marca? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

  • Wordt niet gepubliceerd

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl